Hur fästa javamossa?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Laila87
    • May 2010
    • 43

    Hur fästa javamossa?

    Jag köpte javamossa på tradera, och fick hem den igår.. Den har varit packad i en påse utan luft så den är helt platt.. Testade att binda fast den som den är på lavastenen, men den är fortfarande platt.. Måste man fästa strå efter strå för att få den "fluffig"?
  • makki
    • April 2010
    • 435

    #2
    Jag tror att de bara är o binda fast den sådär platt o sen växer den till sig "fluffig"
    220L Parachanna Obscura,
    105L Channa sp. "assam",
    54L Mix

    Kommentar

    • VisualDarkness
      • February 2010
      • 7417

      #3
      Var glad att den är platt, ju fluffigare desto svårare att fästa.
      Fluffig kommer den bli med tiden.
      180l Sällskap:
      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
      60l Asien:
      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #4
        Det som är lite svårt med javamossa är att det krävs så lite. Man behöver egentligen bara några trådar som man surrar fast med fiskelina, inte hela buntar. Gör man dem för tjocka, dör en hel del av den efter ett tag.
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        • Marnat
          • November 2009
          • 2012

          #5
          ska du täcka en hel rot så är mitt förslag grön vanlig tyll Det är helt fenomenalt att fästa med och det tar max 2 veckor sen har javamossan letat sig ut och växttill sig och du ser inte tyllen alls, funkar även bra för riccia samt andra saker du vill få fast på sten och rötter.
          \\54L Apistos//
          \\234L SA//
          MVH Marcus

          Kommentar

          • Sassa89
            • June 2010
            • 6

            #6
            Hej då har jag en följdfråga. Går det bra med vanlig gummi/plasttråd?
            Jag har en tunn, elastisk tråd som jag använder när jag gör smycken. Går den bra?

            Kommentar

            • Christerhedberg
              • August 2008
              • 624

              #7
              Personligen kör jag på sytråd, som ruttnar bort med tiden så man slipper böka och dona för att försöka få bort någon gammal plasttråd ifrån kluten med mossa :P Så det är mitt förslag, vanlig sytråd.

              Kommentar

              • Sassa89
                • June 2010
                • 6

                #8
                Tack för tipset =)

                Kommentar

                • wowilolmoma
                  • January 2010
                  • 317

                  #9
                  gör det något om sytråden är färgad? skadar det vattnet på någor sätt?
                  60L platy,guppy ,kuhli och ancistrus
                  190L rödmunstetra, svärdbärare, molly, ancistrus, sorgmanteltetra och siames
                  Å en kissemiss

                  Kommentar

                  • nuttan85
                    • June 2010
                    • 23

                    #10
                    nej det gör det inte

                    Kommentar

                    • janson
                      • July 2009
                      • 300

                      #11
                      Ursprungligen postat av Jens A.
                      Det som är lite svårt med javamossa är att det krävs så lite. Man behöver egentligen bara några trådar som man surrar fast med fiskelina, inte hela buntar. Gör man dem för tjocka, dör en hel del av den efter ett tag.
                      Kan det vara det misstaget jag gjort varje gång? Tagit klumpen som den varit när jag fått den och satt på en sten. inom någon/några veckor är hela klumpen gul. Kan det vara så enkelt?

                      Kommentar

                      • Christerhedberg
                        • August 2008
                        • 624

                        #12
                        Ursprungligen postat av janson
                        Kan det vara det misstaget jag gjort varje gång? Tagit klumpen som den varit när jag fått den och satt på en sten. inom någon/några veckor är hela klumpen gul. Kan det vara så enkelt?
                        Yes, hände samma sak för mig. Eller så var det så att den inte trivdes men jag skulle tro att du tog en för stor bit.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...