Trista växter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Guu
    • March 2009
    • 78

    Trista växter

    Har precis startat upp mitt nya kar och har diverse växter i det som alla känns lite "trista", som i att de har vissnade blad osv, antar att det kan ha med nystarten att göra?

    Är det bara att plocka det vissna och göda och vänta på bättre tider eller vad ska vi hitta på?

    Det är ffa Hygrophila polyspermorna som har ledsna blad längst ner. Dessa växer även upp över ytan, är det ok att klippa av dom i toppen så de inte sticker upp eller finns det bättre sätt att ansa dom på?

    Vallisnerian lägger sig längs med ytan (de är alltså längre än vattendjupet), på vilket sätt är det bäst att ansa dessa?

    Tacksam för tips!
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Ja det kan ta några veckor med stabil gödning innan växterna får fart. Polysperma är känd för att tappa äldre blad, speciellt om dom står lite skuggigt (tex skuggade av vallisneriablad som ligger på ytan, eller om vissa delar av den når upp till ytan där den får mycket mer ljus.

    Beroende på hur bra det växer brukar jag föredra att klippa stängselväxter som gärna tappar äldre blad genom att rota upp dom och knipsa av de gamla bladlösa delarna. En del jobb. Det går även att bara knipsa av den fina delen och återplantera den och hoppas att den gamla "stubben" börjar slänga ut sidoskott.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Guu
      • March 2009
      • 78

      #3
      Tack för svaret!

      Kommentar

      • Guu
        • March 2009
        • 78

        #4
        Jahapp, nu är det svärdsplantorna som inte vill sig. De tog sig bra först tyckte jag men nu när jag skulle göra veckovattenbytet såg jag att de hade fler gula blad än gröna Är det lika bra att dra upp dom eller finns det en chans att de överlever?

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Intressant. Är det de nya eller gamla bladen som blir gula? Är det de nya bladen kan det vara mikrobrist och det kan man faktiskt få bort om man börjar dosera mikrogödning. Är det de äldre bladen är det ofta kvävebrist. Ofta hjälper det inte att dosera med kväve via t ex PMDD men å andra sidan brukar den skjuta skott om man skär bort bladen.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Guu
            • March 2009
            • 78

            #6
            Ser ut att vara både nya och gamla blad som "vissnat", ser riktigt trist ut
            Polysperman har tagit sig och växer som 17, anubisarna som jag planterat på rötter ser med fin ut och har växt en hel del faktiskt, javaormbunken har med kvicknat till tycker jag och vallisnerian med. Vattenpesten har varit fin hela tiden. Vattenspikbladet såg lite trist ut förra veckan men verkar ta sig och har skickat ut flera nya blad och växt på längden så nu är det eg bara svärdsplantorna som är trista.

            Kommentar

            • Christerhedberg
              • August 2008
              • 624

              #7
              Ang vallicneria så är det bara att klippa av dom i önskad längd, dom klarar sig fint

              Kommentar

              • Föllförfisk
                • April 2010
                • 620

                #8
                Ursprungligen postat av defdac
                Ja det kan ta några veckor med stabil gödning innan växterna får fart. Polysperma är känd för att tappa äldre blad, speciellt om dom står lite skuggigt (tex skuggade av vallisneriablad som ligger på ytan, eller om vissa delar av den når upp till ytan där den får mycket mer ljus.

                Beroende på hur bra det växer brukar jag föredra att klippa stängselväxter som gärna tappar äldre blad genom att rota upp dom och knipsa av de gamla bladlösa delarna. En del jobb. Det går även att bara knipsa av den fina delen och återplantera den och hoppas att den gamla "stubben" börjar slänga ut sidoskott.
                Vad innebär "rota upp dem?

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Vad innebär "rota upp dem?
                  Man drar upp hela plantan med hela rotsystemet och klipper bort rotsystemet + de äldre delarna utan blad och trycker ner stängslarna igen, gärna med ett par bladpar så att dom sitter ordentligt.

                  Detta går naturligtvis bara att göra med stängselväxter och inte växter som växer från rotsystemet, typ Javaormbunke, vallisneria, svärdsplantor osv. Dessa mår dock ofta bra av när man klipper bort dåliga gamla blad.
                  Senast redigerad av defdac; 30 June 2010, 18:50.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • Föllförfisk
                    • April 2010
                    • 620

                    #10
                    Jaha, då vet jag! Tack så mkt!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...