Att hålla växter i "plasthink"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Millancolin
    • July 2007
    • 52

    Att hålla växter i "plasthink"

    Idag när jag var på djuraffären och skulle inhandla lite nya växter så började jag prata lite med personalen där. När jag berättade att jag slänger hur mycket som helst av mina flytväxter varje vecka i samband med vb så blev hon alldeles av eld och lågor och berättade att dom hade problem att köpa in såna, och att dom gärna köpte in eller bytte in mina.
    Nu har jag dock vart in till djuraffären 4-5 dar i rad och det är några mil, så jag tänkte bespara mig att åka dit imorgon igen. Samtidigt som jag är trött på att ha så mkt i mitt kar, ljuset får svårt att tränga igenom för det är proppfullt.

    SÅ - jag kan verkligen INGENTING om akvarieväxter, jag köper dom jag tycker är fina och sen är det inte mer än det. Kan jag ha dom sålänge, rentutav "odla" dem i en plastlåda med belysning? Eller lever dom inte när dom inte har rörelse på vattnet, pump samt värmen av doppvärmarn?

    Kanske en urbota dum fråga, men frågar man inte får man inte veta
  • Tour
    • February 2010
    • 55

    #2
    Ursprungligen postat av Millancolin
    Idag när jag var på djuraffären och skulle inhandla lite nya växter så började jag prata lite med personalen där. När jag berättade att jag slänger hur mycket som helst av mina flytväxter varje vecka i samband med vb så blev hon alldeles av eld och lågor och berättade att dom hade problem att köpa in såna, och att dom gärna köpte in eller bytte in mina.
    Nu har jag dock vart in till djuraffären 4-5 dar i rad och det är några mil, så jag tänkte bespara mig att åka dit imorgon igen. Samtidigt som jag är trött på att ha så mkt i mitt kar, ljuset får svårt att tränga igenom för det är proppfullt.

    SÅ - jag kan verkligen INGENTING om akvarieväxter, jag köper dom jag tycker är fina och sen är det inte mer än det. Kan jag ha dom sålänge, rentutav "odla" dem i en plastlåda med belysning? Eller lever dom inte när dom inte har rörelse på vattnet, pump samt värmen av doppvärmarn?

    Kanske en urbota dum fråga, men frågar man inte får man inte veta
    det är väl inga problem med att odla dom i en plastback med belysning, det du måste göra är att tillsätta näring till dom, då det inte kommer någon naturlig näring ifrån fiskarna till dom. sen är vissa växter känsligare än andra när det gäller temperatur och liknande.

    Kommentar

    • alg_oa1
      • May 2007
      • 473

      #3
      Det beror mycket på vad det är för sorts flytväxter. Vet du vad du har för sort? Om det är Andmat går det bra att odla dem i en plastbytt i fönstret.

      Är det någon annan sort behöver du nog som sagt lite näring för att kunna odla dem. Denna näring kan bestå av akvarievatten, tänk på att byta det någon gång ibland med nytt bara.

      Lycka till!
      "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

      Kommentar

      • Millancolin
        • July 2007
        • 52

        #4
        Tack för era svar!

        alg_oa1: Jaa, jag vet inte faktiskt vad det är för slags flytväxter pinsamt nog :S Jag kanske ska googla lite bilder och se om jag hittar på dom!

        Kommentar

        • Klotte
          • February 2007
          • 621

          #5
          Ursprungligen postat av Millancolin
          Tack för era svar!

          alg_oa1: Jaa, jag vet inte faktiskt vad det är för slags flytväxter pinsamt nog :S Jag kanske ska googla lite bilder och se om jag hittar på dom!
          Glöm inte kolla genom Zoopets artregister Posta gärna en bild så är det säkert nån som kan säga med en gång vad det är för växt.
          540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
          100 liter blandat...

          Kommentar

          • Linus96
            • May 2009
            • 172

            #6
            Du kanske hittar den här
            500l SA växter, scalare, tetror, malar, fjärilar
            http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=140152
            Gruppen enbart om malar
            http://www.zoopet.com/forum/group.php?groupid=50

            Kommentar

            • Millancolin
              • July 2007
              • 52

              #7
              Nu har jag fotat, såhär ser växterna ut: http://macmillan.blogg.se/forumbilde...ne/vaxter.html

              Linus96:
              Tack för tipset, ska genast kolla!

              Kommentar

              • petnym
                • May 2002
                • 5028

                #8
                Ursprungligen postat av Millancolin
                Nu har jag fotat, såhär ser växterna ut: http://macmillan.blogg.se/forumbilde...ne/vaxter.html

                Linus96:
                Tack för tipset, ska genast kolla!
                Det ser ut som Pistia stratiotes (musselblomma).
                Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                Kommentar

                Arbetssätt...