Buntband +javamossa?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • makki
    • April 2010
    • 435

    Buntband +javamossa?

    Hallå. Jag har javamossa som jag nu har försökt få fast i ett par rötter i flera veckor. Har dragit fast det med bomullstråd men det lossnar bara hela tiden. Jag vet att fiskelina går bra men ifall jag ska ha det så måste jag lyfta upp alla rötter igen vilket blir problem. Så jag tänkte ifall buntband går bra? Då skulle jag kunna dra fast det under vattnet bara?

    Någon annan som har användt sig av buntband i akvariet, tänkte ifall de finns gifter i det elr liknande?
    220L Parachanna Obscura,
    105L Channa sp. "assam",
    54L Mix
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Jag använder buntband/stripes när jag sätter fast javaormbunkar på redmore rötter! Till javamossa är jag tveksam eftersom mossan bör lindas hela vägen på roten för att växa fast...
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Brukar inte folk använda gummiband?

      Jag använde superlim en gång. Det funkade, men limmet blir vitt efter ett tag i vatten, dvs inte så snyggt.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • makki
        • April 2010
        • 435

        #4
        Okej då borde det funka. Jo vet att den bör lindas runt helt egentligen.
        220L Parachanna Obscura,
        105L Channa sp. "assam",
        54L Mix

        Kommentar

        • makki
          • April 2010
          • 435

          #5
          Lyckades inte.. åååh. Har haft dom fastbundna i ca 3-4veckor utan att de har växt fast. Vet inte vad problemet är.
          220L Parachanna Obscura,
          105L Channa sp. "assam",
          54L Mix

          Kommentar

          • Föllförfisk
            • April 2010
            • 620

            #6
            Tror det tar låång tid för mossan att växa fast, mossa växter ju rätt långsamt överlag.. Vet dock inte hur länge, men det kan nog nån annan svara på!

            Kommentar

            • makki
              • April 2010
              • 435

              #7
              Aa, fast tror just javan brukar växa fast lite fortare. Kan dock ha fel.
              220L Parachanna Obscura,
              105L Channa sp. "assam",
              54L Mix

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                jag använder fiskelina. efter ett litet tag så syns den inte alls.

                Kommentar

                • CyaneaCapillata
                  • April 2010
                  • 66

                  #9
                  Jag använder svarta gummisnoddar som är avsedda till hästmanar. De finns i zoobutiken, supersmidigt att köpa när man ändå är där! De sitter bra, och de syns inte så mycket (det finns säkert bruna och gröna också). Det växer över fort. Det är dessutom både billigt och enkelt

                  Kommentar

                  • makki
                    • April 2010
                    • 435

                    #10
                    hannesc: Jo har läst att fiskelina ska vara bra men tänkte jag skulle köra med bomullstråd för att det sen skulle "förmultna" bort med tiden så slipper man ta bort det. Men det visade sig inte funka bra eftersom det släpper efter ett tag. Fiskelína skulle säkert vara bra men jag orkar inte börja ta upp rötterna som jag ska ha javan på och binda fast igen eftersom det är lite tjorvigt :/ har andra rötter på dom och växter runt om m.m.

                    Cyanea: Jaså, ska kika vad de är nångång
                    220L Parachanna Obscura,
                    105L Channa sp. "assam",
                    54L Mix

                    Kommentar

                    • Peacefrogh
                      • June 2009
                      • 52

                      #11
                      Gummiband is the shit tycker jag, när mossan har vuxit fast knipsar man bara av dem och drar bort försiktigt. Fiskelina syns ju på undersidan om man bara vill ha mossa på ovansidan av rötterna, och mkt knepigare att få bort än gummiband.
                      180L 120L 54L 20L 120L

                      Kommentar

                      • makki
                        • April 2010
                        • 435

                        #12
                        Ok, får testa gummiband nästa gång. =)
                        220L Parachanna Obscura,
                        105L Channa sp. "assam",
                        54L Mix

                        Kommentar

                        Arbetssätt...