Gula växter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • opius
    • May 2010
    • 17

    Gula växter

    Hej

    Jag har problem med att mina växter blir gula och vissnar. (En del vissnar inte men blir väldigt gulaktiga)

    Kan det vara så att jag måste köpa växtgödning, eller är det att växterna inte får tillräckligt ljus?

    Jag har ett 165 liters, med endast ett ljusrör som säkert har ett par år på nacken. Samt att jag använder plexiglas som täckglas om det kan påverka?

    Finns det tester man kan göra för att se om växterna får tillräckligt med näring?

    Mvh Stefan
  • Föllförfisk
    • April 2010
    • 620

    #2
    Kika här!

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Man kan uttyda ganska exakt vilken näringsbrist det är genom att analysera noggrannare hur missfärgningarna uppstår och hur missfärgningarna ser ut. Greger Lindstrand har gjort ett fint beslutsträd för detta (just nu tredje sökträffen i Google på "beslutsträd"):


      Det är även väldigt vanligt att akvarieaffärer numera säljer sumpväxter som inte klarar undervattenslivet mer än någon/några månader. Dessa har ofta betydligt hårdare blad än undervattensväxter. Selaginella och Fredslilja är populära. Påpeka detta för zooaffären och be att få riktiga undervattensväxter istället.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • Grottbert
        • November 2009
        • 340

        #4
        Eftersom du säger att du bara har ett lysrör som också har ett par år på nacken så kan det mycket väl vara för lite ljus. Vet att det rekommenderas att byta ut gamla T8:a rör efter ett år pga av mindre ljus.

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Vet att det rekommenderas att byta ut gamla T8:a rör efter ett år pga av mindre ljus.
          Det stämmer inte för de vanliga akvarierören baserade på trifosfor (Aquarelle, Aquastar, PowerGlo, LifeGlo osv). Dom tappar bara 10% intensitet tills dom inte går att tända längre.

          GroLux däremot blir markant sämre efter något/några år.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          Arbetssätt...