Cyano?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gaffel
    • December 2007
    • 6200

    Cyano?

    Har gjort tre förändringar under dom senaste 3 veckorna, plockade bort mitt hemmabyggda 1250/2018 för genomgång och modifiering, slängde upp 2 x 36W aquarell till(tot 6x36W aquarelle + 2x36W aquasky) och matade rätt häftigt med musslor som gojor och malar slukade som vore det spunnetsocker!

    Smack så har jag fått en tjock neongrön hinna på vattenytan, precis sugit av vattenytan underifrån och upp genom 2 x 60 liters delvattenbyten och ska strax göra minst en uppsugning till, svårt att se att det skulle vara någonting annat än cyano iom den neongröna färgen, fullgöder med nutrisi och kör dubbeldos EC och har fn en hydor koralia 2 samt 2 x 2217 och ett 2028 igång.

    Bilden är tagen på lite av den gröna skiten jag sugit upp som fn fyller mitt badkar..
    Bifogade filer
    Life's a bitch and then you die..
    "I might be right handed but im always left-winged"
    Skriv på!
  • bossep
    • March 2010
    • 4447

    #2
    Ursprungligen postat av Gaffel
    Har gjort tre förändringar under dom senaste 3 veckorna, plockade bort mitt hemmabyggda 1250/2018 för genomgång och modifiering, slängde upp 2 x 36W aquarell till(tot 6x36W aquarelle + 2x36W aquasky) och matade rätt häftigt med musslor som gojor och malar slukade som vore det spunnetsocker!

    Smack så har jag fått en tjock neongrön hinna på vattenytan, precis sugit av vattenytan underifrån och upp genom 2 x 60 liters delvattenbyten och ska strax göra minst en uppsugning till, svårt att se att det skulle vara någonting annat än cyano iom den neongröna färgen, fullgöder med nutrisi och kör dubbeldos EC och har fn en hydor koralia 2 samt 2 x 2217 och ett 2028 igång.

    Bilden är tagen på lite av den gröna skiten jag sugit upp som fn fyller mitt badkar..
    Hej,
    Var ditt mål med musslorna att odla cyano? Vad du pular in måste komma ut både från fiskar och akvarium!
    Vad jag tycker är att man inte pratar så mycket om näringsbalansen C:N:P ( Kol:Kväve:Fosfor) utan alla koncentrerar sig på PH, Nitrit (kanske nitrat), och kanske Kh,DH.
    Jag ser ofta att denna näringsbalans uttryckt som Redfields ratio i formen N:P inom akvaristiken. Vilket betyder att man glömmer C. Antingen struntar man i det eller så vräker man på med så mycket CO2 man kan.
    Dessutom finns det en mindre känd ratio, Atkinson. Vi skall återkomma till dessa båda ratios senare.
    Cyanobakterier: Vad du har är en cyano blom i burken. Vilket betyder att du har för mycket näring till dom enligt ovan. Många cyano kan dra nytta av atmosfärisk kväve i formen N2. Vilket inte växter och normalt inte gröna alger kan. Samma sak gäller nitrit vissa cyano och grönalger tycks kunna använda denna form av kväve No2.
    Det finns lika många teorier om cyano blomning som det finns forskare och jag kan endast säga vad jag kommit fram till genom experiment och studier i både laboratorie och i naturen.


    När jag försöker förklara detta brukar jag säga, tänk odla i stället for bota! Gör sedan tvärs om!
    Så vad jag tror du ser är brist på Kväve. Eftersom ditt gröna är vid ytan där dom kommer åt N2.
    Om du tillförde mer kväve skulle du få fint grönt vatten eftersom cyano bara använder N2 om inget mer lättsmält kväve finns.
    Om vi nu inte vill ha varken cyano på ytan eller i vattnet vad gör vi då? Jo, reducerar en av de andra parametrarna Fosfor och Kol tills vi kommer till rätt ratio av dom. Därmed kan vi säga att dessa styr (limiterade) mängden med näring.
    Vad är nu detta med ratios?
    Redfield är, C:N:P 106:16:1
    Det är häpnadsväckande att man använder detta så mycket inom akvaristiken eftersom detta motsvarar värdena för växtplankton det vill säga svävalger (vissa cyano inkluderat). I min bok ser det ut som om man försöker få dessa att trivas! Speciellt eftersom man bara tycks titta på N:P och hålla det inom 16:1. Detta betyder att om vi lyckas pricka in C så har vi ideella förhållanden för grötvanten
    Tittar vi i stället på Atkinsons ratio som är 550:35:1 som är relationen för bentiska alger och växter (bentiska är de som lever på botten och substrat, sitter fast).
    Där ser vi att vi behöver mer kol och kväve en fosfor. Vad man sedan måste lura ut är mängderna i mg/l eftersom ovanstående är baserat på atomvikter.
    Så jag tror du har för mycket C:P och för lite N. Samt för lite växter som tar hand om det.
    Vad man också tycks glömma är att man har bakterier i filter och bottensubstrat som inte enbart omvandlar Kväve utan också Kol. Med anaerobiska bakterier bildas mestadels CO2 (koldioxid) och anarobiska CO2 och CH4 (metan). Så en kombination av väl inkört filter och mycket plantor är i princip en bra kombination för att slippa svävalger och blomning.
    “You can’t see the future if you don't know the history.”
    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

    Kommentar

    • Gaffel
      • December 2007
      • 6200

      #3
      Burken är översvämmad av växtlighet, javamossa, javaormbunke, vallisneria, grodblad osv, normal matningsregim är runt 20 gram med hikaris tropikal algaewaffer var tredje dag. Gör ett 20/ delvattenbyte i veckan och tillsätter då 30ml NutriSi, 30ml KNO3, 30ml KH2PO4 och 12ml EasyCarbo.
      Life's a bitch and then you die..
      "I might be right handed but im always left-winged"
      Skriv på!

      Kommentar

      • bossep
        • March 2010
        • 4447

        #4
        Ursprungligen postat av Gaffel
        Burken är översvämmad av växtlighet, javamossa, javaormbunke, vallisneria, grodblad osv, normal matningsregim är runt 20 gram med hikaris tropikal algaewaffer var tredje dag. Gör ett 20/ delvattenbyte i veckan och tillsätter då 30ml NutriSi, 30ml KNO3, 30ml KH2PO4 och 12ml EasyCarbo.
        Jag vet inte vad NutriSi och EasyCarbo är men generellt skulle jag sluta gödsla ett tag och se vad som händer. Framför allt minska på PO4 eller helt ta bort det ett tag. Kanske också
        PO4 , Fosfor har ingen direkt omvandlings cykel som Kol och Kväve så det måste absorberas av växter eller alger.


        Du kunde i och för sig testa med mer KNO3 men risken finns att du får svävalger.


        Vad var det med musslorna?
        Jag begriper inte vad du gjorde med ljuset! Detta kan inverka eftersom cyano måste ha tillgång av ljus i framför allt i det blå spectrat så om du sänkte ljusmängden eller ändrade spectrat så kan dom ha samlats vid ytan för att få mer ljus. Om du sänker ljuset bromsar tillväxten hos plantorna och dom kan inte dra i sig näring i samma takt då blir det mer näring över till alger och cyano!
        “You can’t see the future if you don't know the history.”
        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

        Kommentar

        • Gaffel
          • December 2007
          • 6200

          #5
          Jag har succesivt ÖKAT min ljusmängd och kör fn 6 st TL-D 36W 89 Aquarelle(växtrör, rött spectra, 10 000 K) samt 2 st TL-D 36W 965 Aquasky(dagsljus, 6 500 K) i ett 300 liters med 4 stora chiklasoma .sp hybrid, 2 stora falska vändmalar, 2 stora gibbisar samt några stora khuli och en liten ancistrus..

          Ja vad var det med musslorna, köpta djupfrysta, kanske plockade under en cyanoblommning, vem vet och jag har ingen aning om spirulina överlever livsmedelsfrysning.

          Kör uvc så svävaralger är ett mindre problem om dom uppkommer, trodde jag skulle komma åt cyanot den vägen men dom ligger som en filt på ytan varje morgon..

          Möjligt att jag plockar bort KH2PO4(kaliumdivätefosfat) tillfälligt och ökar KNO3.(kaliumnitrat)

          EasyCarbo är en kolkälla baserad på glutaraldehyde och NutriSi är en microgödning samt komponent i PMDD baserad på bor, mangan, molybden, järn, koppar och zink.
          Life's a bitch and then you die..
          "I might be right handed but im always left-winged"
          Skriv på!

          Kommentar

          • bossep
            • March 2010
            • 4447

            #6
            Ursprungligen postat av Gaffel
            Jag har succesivt ÖKAT min ljusmängd och kör fn 6 st TL-D 36W 89 Aquarelle(växtrör, rött spectra, 10 000 K) samt 2 st TL-D 36W 965 Aquasky(dagsljus, 6 500 K) i ett 300 liters med 4 stora chiklasoma .sp hybrid, 2 stora falska vändmalar, 2 stora gibbisar samt några stora khuli och en liten ancistrus..

            Ja vad var det med musslorna, köpta djupfrysta, kanske plockade under en cyanoblommning, vem vet och jag har ingen aning om spirulina överlever livsmedelsfrysning.

            Kör uvc så svävaralger är ett mindre problem om dom uppkommer, trodde jag skulle komma åt cyanot den vägen men dom ligger som en filt på ytan varje morgon..

            Möjligt att jag plockar bort KH2PO4(kaliumdivätefosfat) tillfälligt och ökar KNO3.(kaliumnitrat)

            EasyCarbo är en kolkälla baserad på glutaraldehyde och NutriSi är en microgödning samt komponent i PMDD baserad på bor, mangan, molybden, järn, koppar och zink.
            Det du har på ytan är ”blommande” svävalger. Skulle vara kul att stoppa dom under ett mikroskop!


            Jag vet inget om lysrör så där får någon annan hoppa in. Jag pular med mina cyano och alger i dagsljus.
            Men spontant låter det som MYCKET ljus i ett 300 liters akvarium. Har du ändrat spectrat?
            UVC Det borde knäcka svävalgerna! Men om dom finns på ytan lär det inte ske. Då kommer dom inte i kontakt med UV strålarna.
            Så fortsätt skopa ut dom som flyter och testa med KH2PO4 / KNO3 som du säger. Då bör det sluta blomma och UV gör nog resten.
            Muslor och cyano. Vist dom sätter i sig en hel del alger och annat och många cyano sporer klarar nästan allt även frysning skulle jag tro. Men jag tror inte att det är orsaken. Jag undrade mest om detta var ett nytt foder. Samma som med ljuset ”All actions has a reaction”. Så det är ofta bara att ta ett steg bakåt och se vad som händer.
            “You can’t see the future if you don't know the history.”
            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

            Kommentar

            • Gaffel
              • December 2007
              • 6200

              #7
              Just musslorna berodde på en felbeställning av normalfodret så jag köpte denna påse för att mata temporärt men alla firrarna slogs om musslorna(snålmatar normalt) har även stoppat musslorna i ett 100 liters med samma gödningsregim fast i mycket mindre mängd men där syns inget problem. Spectrat har varit det samma i 2 år nu, bubblorna på bilden har uppkommit i samband med att jag sög upp dom med en rätt lång vattenslang jag har för delvattenbytena, lät proppen på badkaret sitta i för att få en uppfattning om mängden, bilden är på ett dricksglas jag skopade upp ur badkaret, varför tror du att det är svävaralger?
              Bifogade filer
              Life's a bitch and then you die..
              "I might be right handed but im always left-winged"
              Skriv på!

              Kommentar

              • bossep
                • March 2010
                • 4447

                #8
                Varför jag tror att det är svävalger.
                Sa du inte att dom flöt på ytan? I så fall är det nästan 100% svävalger.
                Jag jobbar faktiskt med det motsatta. Bentiska alger som blommar eller i alla fall flyter till ytan.
                Men detta är mer ett undantag.
                Men det är riktigt svårt att säga vad det är utan mikroskop.
                Kom att tänka på en sak. UV förintar inte cyano och alger. Det slår sönder kromosom kedjorna så dom får svårt att föröka sig sedan dör dom och går till alghimmlen. Men då dom dör hamnar CNP tillbaks i vattnet. Som jag sa tidigare C och N omvandlas och blir slutligen BO2 och N2 men P stannar kvar. Kan du testa och slå av UV filtret ett par dagar? Fortsätt sedan att skopa (håva) bort det som är på ytan?
                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Om det är Cyano och den inte orkar lägga sig annat än på ytan tror jag inte du kommer få något jätteproblem med den. Speciellt inte med så mycket ljus och ett UVC som när den har en flytfas (på natten) får sina könsorgan friterade.

                  Rikta upp ett strilrör 45 grader mot ytan eller kanske t om en syresten på något välriktat ställe där slemmet har en tendens att samla sig så tror jag problemet försvinner av sig själv.

                  Btw. Med stora vattenbyten och PMDD-dosering så går hela akvariet automagiskt mot Redfield-ration (jag har gjort recepten så..)
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • bossep
                    • March 2010
                    • 4447

                    #10
                    Hej defdac,
                    PMDD rules just nu i alla fall! Jag rekomenderar det till alla!
                    Men har du testat med Atkinson ratio? Jag tror nog man kommer dit med CO2 i kombination med PMDD men utan lite kol så blir det kanske nära Redield och därmed algföda.
                    Har du aldrig haft problem med svävalger (cyano) med bara PMDD?
                    Jag använder något liknande PMDD när jag odlar microalger och sedan styr jag med CO2.
                    Men då har jag naturligtvis inga högre växter i vattnet.
                    “You can’t see the future if you don't know the history.”
                    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      Tom Barr har visat att ratios inte spelar någon roll. Han kör t ex nästan lika mycket fosfat som nitrat i sina burkar och han forskar med alger. Hans sajt: http://www.barrreport.com
                      Jag håller väl bara med lite halvt. Den enda riktiga triggern tycks vara ammonium. Beroende på hur vattnet är beskaffat i övrigt tycker jag dock att man i högre grad får vissa alger över andra. Har man t ex mycket järn brukar det bli trådalger, är det skakiga CO2-nivåer blir det toffsalger och kör man kvävebegränsat en längre tidsperiod brukar cyano vara snabbast upp på banan (speciellt om man har dålig cirkulation).

                      Visst har jag problem med alger då och då - jag har tex kiselalger just nu. Jag skyller allt på att jag precis blivit pappa och att jag kör väldigt starkt ljus.

                      De som ofta har algproblem kör ofta alldeles för mycket ljus och skakigt med CO2. Då brukar man ofta vinna på alglotteriet men det är generellt sett svårt att förutsäga vilken alg som blir vinstlotten.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • Gaffel
                        • December 2007
                        • 6200

                        #12
                        Streamern och strilröret har piskat vattenytan hela natten samtidigt som UVC-filtret varit igång, hade det inte varit för att gojjorna plöjt hela botten och fullständigt bulldozrat hela akvariet till oigenkännelighet så hade man kanske uppmärksamat att det inte finns några spår efter vad det där nu var som flöt omkring i akvariet, stänger av UVC filtret under dagen och stillar vattenytan så får vi se var det har gömt sig någonstans.
                        Life's a bitch and then you die..
                        "I might be right handed but im always left-winged"
                        Skriv på!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...