hur ansa vallisneria

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • danne0301
    • July 2009
    • 1128

    hur ansa vallisneria

    Ja hur ansar ni eran Vallisneria?
    Klippa bladen rakt av när de blir för långa? Klippa bort gamla groteskt stora plantor från kedjan? Rycka blad vid roten? Vilket är bäst helt enkelt?

    Jag tycker det är så besvärligt att komma åt nere vid roten nämligen så jag funderar på vilket som fungerat bra istället..
    Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

    2 gånger 54L odlingsprojekt
    540L Ormhuvudfisk som blev CA
  • Lellel2
    • September 2009
    • 199

    #2
    Jag klipper bladen rakt av där jag tycker det är lagom, för mig spricker även en del blad upp och delar sig, dessa klipper jag någon decimeter ned från där de delat sig.

    Funkar bra för mig, vill du inte att dom ska bli fler så får du klippera rotskotten eller vad det heter, dom där gröna rören dom skickar ut i sanden.
    "Tell the pilot to dive until we can club baby seals out the windows"
    Work smart, not hard

    Kommentar

    • Rockdoll
      • October 2009
      • 351

      #3
      Jag knipsar bara av dem med naglarna i lagom längd :P Och om det är nåt fult blad så drar jag av längst ned, eller en bit under från där det är fult. Har inte känt behovet av att rensa bort hela plantor/skott än utan bara flyttat om de växt på fel plats. Då har jag knipsat bort löparna så det blir en fristående planta.

      Kommentar

      • TinaM
        • February 2008
        • 1040

        #4
        De som växer där jag vill men blir för långa och täta ansar jag dels genom att knycka loss enskilda blad eller knipsa av dem med naglarna där de är för långa. När de börjar sprida sig rycker jag upp slingorna med rötterna och knipsar av med fingrarna vid utlöparen när jag tycker det hit men inte längre.
        32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

        Kommentar

        Arbetssätt...