dammalger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pumis-69
    • May 2010
    • 25

    dammalger

    I höstas tog jag in mina dammfiskar till ett akvarium. Detta akvarium hade lite vanliga gröna alger. Inget problem bra balans. Med i håven fick jag långa gröna alger som växer makalöst snabbt. Jag lät akvariet växa igen med vanliga växter men det hindrade inte dessa alger det minsta . Finns den en möjlighet att få bort dessa på naturligt sätt eller måste man starta om akvariet helt. Dessa alger spred sig till ett annat akvarium som jag startade om helt efter kemisk rensning och det fungerar bra men egentligen vill jag inte använda kemiska medel. Det är ju synd att slänga en massa växter och fiskar. Det finns ju mycket kunskap på denna sida. Hade ni betraktat dessa alger som "vanliga" alger? Hur hade ni gjort?
  • Patrik Steen
    • May 2006
    • 8464

    #2
    Det du menar är trådalger,bara man håller nere näringsvärdena så ska man kunna hålla dessa alger i styr.Sen kan man ju alltid ta bort dessa alger i håven så dem inte följer med in
    Mvh.Patrik

    Kommentar

    • pumis-69
      • May 2010
      • 25

      #3
      Tack det var det jag ville veta. O misstaget gör jag bara en gång

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        När trådalger bryts av så släpper dom ut sporer och dom trivs vid ungefär samma förhållanden som växter. Det brukar t ex finnas bra med järn när man har problem med trådalger - men det som triggar deras fortplantning är ammoniumspik/syredipp/ljusförändringar.

        Tex om du kör akvariet alldeles för kliniskt rent med kemikalier så kommer det vara oerhört instabilt med avseende på nitrifikation och organisk nedbrytning via rotifierare, snäckor och andra nyttodjur i bottnen. Detta leder till ammoniumspikar som triggar alger. I ditt fall blev det trådalger, kanske för att du har järnhaltigt vatten, men det kunde lika gärna blivit någon annan algsort.

        Att starta om akvariet genom att döda allt levande är generellt sett den sämsa metoden eftersom du även dödar de organismer som håller ett välmående akvarium välmående...

        Om du startar ett nytt akvarium kan det vara läge att besöka kompisar och akvarieaffärer med välfungerande botten/filter och tigga gyttja och en bit substrat av dom som man lägger under gruset. Då får man en stor fauna av hjälporganismer från dag 1.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • Patrik Steen
          • May 2006
          • 8464

          #5
          Det stämmer som defdac är inne på angående ljuset...Vart år om man har haft en fin vår i detta fallet ett soligt Skåne i April månad så kommer trådalgen till dammen och det är i stor skala,fast man har hållt NO3 på noll,så är det i mitt fall i år..Så denna sommaren kommer att bli ett rent helvete kan man se redan nu.
          Mvh.Patrik

          Kommentar

          Arbetssätt...