cyano på g igen!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • andersfiskar
    • March 2007
    • 384

    cyano på g igen!

    Samma symptom som sist börjar visa sig igen. Sist kröp jag till korset och körde på med GT. Det resulterade ju i spöad filterflora och svävaralger och infusorier ngn månad. Inte såå sugen på det igen. Det som nu börjar visa sig är samma fläcktyfus i sanden framme vid framrutan som sist. Alltså sanden som ligger mot rutan. Sist brydde jag mig inte så mycket föränn det smaragdsgröna började dyka upp i sanden på andra ställen. Nu kör jag hårt med pmdd och nya rör. Skall jag minska på fosfat och bara dunka på med nitrat eller kanske sluta med co2-mäsken? Vad tror ni?
    //
    Mvh
    Anders
  • MechaniX
    • February 2010
    • 13

    #2
    Har du koll på nivåerna? Blir växterna begränsade av ett ämne så slutar dom ta upp dom andra, så det kan ju bero på att du har låg nivå av nåt annat i karet. När jag körde Hi-Tech med massor av nålgräs i hela karet så åt växterna sanslöst med nitrat.

    Kommentar

    • andersfiskar
      • March 2007
      • 384

      #3
      Har inte mätt nitratet. Blev aldrig vän med det testet. Ngt pulver som var otroligt svårt att dosera så det blev aldrig riktigt rättvisande. Kör bara med pmdd rakt av och dubbeldoserar nu. Lika mycket av alla ämnen. Men det är ju väldigt mycket växter i karet nu.
      //
      Mvh
      Anders

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Det spelar ingen större roll om du spöar filtret med GT om växterna trivs eftersom dom suger upp allt ammonium och ger bra syrenivåer.

        Dubbeldos PMDD ska räcka gott även för ganska mycket växter. Jag hade också problem med Cyano när jag hade fullsmockat med växter och gödde som besatt. Begränsade fosfat etc. I mitt fall behövdes det mer krut i ljuset och bättre cirkulation, vilket innebar lite fifflande med växtbuskagen och filtret. Vid den tiden jag hade mest Cyanoproblem körde jag en Fluval som hade runt 10 ggr sämre genomströmning än vad den var märkt med. Förutom att det var svårt att få filtret glatt och levande så var det även svårt att få bra cirkulation genom hela akvariet.

        Som vanligt så är det alltid ammoniumsvängningar som triggar Cyano (instabilt filter, begränsade växter, övermatning etc), gärna under halvkassa syreförhållanden och kvävebrist.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • andersfiskar
          • March 2007
          • 384

          #5
          ok.
          Jag testar att byta ut ett av rören. Det älsta är snart 6 månader. Skall då byta från aquaglo till powerglo på det. Ser du att jag borde uppgradera rampen?

          Skall även testa att göra rent filtren. Jag har ju ett ytterfilter samt ett extra innerfilter för att pytsa på extra. Sist körde jag dessutom i ett pumphuvud som blåste på. Det blåser på rätt rejält så jag tror iofs inte riktigt att det är lösningen i mitt fall. Hmmm...
          //
          Mvh
          Anders

          Kommentar

          Arbetssätt...