Byta ut växter för att få variation, långsamväxande?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ubjs
    • April 2007
    • 192

    Byta ut växter för att få variation, långsamväxande?

    Som ni kanske sett av en annan tråd så gillar jag ombyte.
    Ett akvarium blir fort trist om det inte händer något tycker jag.
    Jag gillar också att flytta om och greja i akvariet och tycker mig ha upptäckt att växterna mår bra av återkommande omplanteringar.
    Jag köpte för något år sedan en fantastisk bok om växter från Dennerle.
    Där finns flera förslag på växter för olika stora akvarier och jag har fastnat för det på sid 56-57. Man utgår från en grunduppsättning med växter och har sedan två större områden som man kan byta ut växterna på.
    4 bilder visar hur man bytt växter på dessa områden.
    Det är en rätt stor skillnad på bilderna.

    Så långt verkar det mycket bra men ett problem är att i förslaget så verkar alla arterna snabb-medelväxande.
    Jag skulle gärna vilja ha förslag på långsamväxande växter i stället, dom bör bli medelhöga till höga.
    Mitt akvarium är 95 cm långt och 50 cm högt och 60 cm djupt.

    Är det någon som har testat att nästan bara ha långsamväxande växter?

    Mvh UB, lite trött på att rensa ut kilovis med växter varje vecka.
    Senast redigerad av ubjs; 15 May 2010, 07:47.
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Echinodorus-arterna (tex Echinodorus bleheri) kräver inte så mycket ansning då de håller sig på ett ställe. Anubias (tex Anubias barteri coffeefolia) växer förhållandevis långsamt.
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • Tour
      • February 2010
      • 55

      #3
      jag kan rekommendera cryptocoryne beckettii som en lätt färgad växt som växer ganska långsamt, det som händer när den växer är att den snarare blir tätare än högre, när den nått 20-25 cm. det är ju lite roligare med nån annan färg än grönt i karet, och detta är en av de lättare färgade arterna att hålla.

      Kommentar

      • ubjs
        • April 2007
        • 192

        #4
        Jag har nu köpt några Cryptocoryne Wendtii-varianter (grön och brun såldes dom här som) och Cryptocoryne beckettii.
        Men jag har fått in någon mörkgrön mossa i burken (inte javamossa, den här är fintrådigare) och får lyfta ur en massa ganska stora bollar av den, 5-10 cm i diameter.
        Måste nog sätta in fler snabbväxare för att få bukt med detta?
        Min Vallisneria växer så det knakar och det är nog ett dåligt tecken tror jag.
        Ska köra hårt med Easycarbo också.

        Mvh UB

        Kommentar

        Arbetssätt...