Flame mossa eller liknande?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MyrasHusse
    • May 2010
    • 1353

    Flame mossa eller liknande?

    Hur funkar det här med flame mossa och java mossa eller liknande?

    Hur gör man för att det ska li en cool effekt i karet jag har ett på ca 40L som jag precis har starta, fick nå tips om gödning (7kulor) men har ingen aning om hur sånt här med gödning fungerar över huvud taget, finns det andra gödningar som e bra och lätt använda?
    kan man ha ´vilka fiskar som hellst som passar i ett kar på 40L när man har flame mossa?

    Hoppas på kunniga svar
    http://myraakita.blogspot.se/
  • Tour
    • February 2010
    • 55

    #2
    flame moss och javamossa kan man ha i akvariet utan gödning, jag har aldrig gödning i mina akvarier, så länge där går lite fisk i så får de näring. de kan dock växa snabbare med gödningstillsatser.
    "cool effekt" får du om du binder ner mossan med nät eller fisklina så den växer fast i en sten eller rot!
    angående vilka fiskar du kan ha/passar i det karet, så kanske kampfisk är ett alternativ, räkor är annars riktigt roliga djur också, förökar sig ganska lätt. hade jag varit du, så hade jag nog kört på räkor i det karet, med tanke på storleken på det.

    Kommentar

    • MyrasHusse
      • May 2010
      • 1353

      #3
      Ursprungligen postat av Tour
      flame moss och javamossa kan man ha i akvariet utan gödning, jag har aldrig gödning i mina akvarier, så länge där går lite fisk i så får de näring. de kan dock växa snabbare med gödningstillsatser.
      "cool effekt" får du om du binder ner mossan med nät eller fisklina så den växer fast i en sten eller rot!
      angående vilka fiskar du kan ha/passar i det karet, så kanske kampfisk är ett alternativ, räkor är annars riktigt roliga djur också, förökar sig ganska lätt. hade jag varit du, så hade jag nog kört på räkor i det karet, med tanke på storleken på det.
      Jag hittade något nät på ebay som e till för detta, och det följer med sugproppar så man kan få en snygg bakgrund av flame mossa eller liknande
      Jag kör nog utan gödning, har aldrig använt det innan så tänker inte göra det nu heller
      http://myraakita.blogspot.se/

      Kommentar

      • Tour
        • February 2010
        • 55

        #4
        Ursprungligen postat av Kroppskonst
        Jag hittade något nät på ebay som e till för detta, och det följer med sugproppar så man kan få en snygg bakgrund av flame mossa eller liknande
        Jag kör nog utan gödning, har aldrig använt det innan så tänker inte göra det nu heller
        ja det finns mossnät som man kan få till snygga mossväggar av om man vill det. går även att binda ner mossan på stenar och vadhelst med det, man kan göra en riktig djungel av det. det finns nät i hobbyaffärer och plantskolor också att köpa, man kan göra mycket snyggt med mossa!

        Kommentar

        • Gaffel
          • December 2007
          • 6200

          #5
          Haack's PMDD

          PlantSwap

          Välkommen till Zoopet!
          Life's a bitch and then you die..
          "I might be right handed but im always left-winged"
          Skriv på!

          Kommentar

          • Bullfisk
            • May 2010
            • 28

            #6
            Min javamossa gick åt h*lvete, som jag fick "ärva" av en kamrat. Den var/är brun och trådig, inte alls kraftig och grön som den bör vara. Jag har fått till det bra innan, men jag börjar misstänka att min mossa var lite misskött redan från början haha Jag ska ge den en chans, och skall inom den närmsta tiden testa med lite PMDD (dock tror jag att det är kört för mossan ändå..) Hoppas du lyckas med din mossvägg dock, det låter himla flott! Annars så är min erfarenhet av mossa att den är lättskött, växer stadigt och blir nästan alltid snyggt i akvariet! Flamemossa eller javamossa, vilket som egentligen
            För att komma till källan måste man simma mot strömmen

            Kommentar

            • MyrasHusse
              • May 2010
              • 1353

              #7
              hur snabbt växer flame/java mossa? någon kunnig som vet det?

              Och tackar till Gaffel
              http://myraakita.blogspot.se/

              Kommentar

              • Föllförfisk
                • April 2010
                • 620

                #8
                Min javamossa måt inte helelr särskilt bra, trist! vet inte rikigt vad som är fel.. Såg välmående javamossa igår, och DET vat såå fint! Mitt skräpiga grön-bruna trådvariant kan slänga sig i vägen! Jag vet iaf vad jag har att sträva emot nu!

                Kommentar

                • Bullfisk
                  • May 2010
                  • 28

                  #9
                  Jag har erfarenheten att javamossa kan vara långsam i uppstarten, men sen växer det på av bara den! Om den mår bra då, vill säga, som varken min eller Föllförfisk verkar göra för tillfället haha!
                  Vet inte om det kanske är så att man bör ansa den, klippa bort det skräpiga så att säga :S
                  För att komma till källan måste man simma mot strömmen

                  Kommentar

                  Arbetssätt...