växt bubbel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Malawi1
    • February 2009
    • 583

    växt bubbel

    hur får man sina växter att bubbla? som jag har förståt så är det bra att dom bubblar. jag göder med PMDD + 2 sylvania aquastar + 1 aqua glo totalt: 36+36+40/375= ca 0,3 W/L
    375 liter malawi / tanganyika.

    96 liter SA
  • Grothras
    • July 2009
    • 401

    #2
    Ursprungligen postat av Malawi1
    hur får man sina växter att bubbla? som jag har förståt så är det bra att dom bubblar. jag göder med PMDD + 2 sylvania aquastar + 1 aqua glo totalt: 36+36+40/375= ca 0,3 W/L

    Du behöver mest som oftast CO2 för att få dem att börja bubbla ordentligt. Annars så kan du skada din växter lite så börjar de bubbla

    Kanske behöver du också lite mer ljus för att det ska bli riktigt bra bubbel.

    Kommentar

    • Malawi1
      • February 2009
      • 583

      #3
      nä inte skada ELLER ska jag det?
      Senast redigerad av Malawi1; 06 May 2010, 21:45.
      375 liter malawi / tanganyika.

      96 liter SA

      Kommentar

      • Malawi1
        • February 2009
        • 583

        #4
        jag är inte så bra på det här med ljus.
        375 liter malawi / tanganyika.

        96 liter SA

        Kommentar

        • Klotte
          • February 2007
          • 621

          #5
          På denna sidan kan du kolla hur mycket ljus du bör ha: The Aquatools
          För att få bubblande växter bör du tillsätta CO2 på nått sätt och göda ganska mycket, samt ha väldigt bra ljus. Jag kör med CO2 och PMDD, det växer som ogräs i burken, men det bubblar inte om växterna, men så länge de ser ut att må bra behöver de inte bubbla, de ger gott om syre till fiskarna ändå.
          540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
          100 liter blandat...

          Kommentar

          • Marnat
            • November 2009
            • 2012

            #6
            Ursprungligen postat av Klotte
            På denna sidan kan du kolla hur mycket ljus du bör ha: The Aquatools
            För att få bubblande växter bör du tillsätta CO2 på nått sätt och göda ganska mycket, samt ha väldigt bra ljus. Jag kör med CO2 och PMDD, det växer som ogräs i burken, men det bubblar inte om växterna, men så länge de ser ut att må bra behöver de inte bubbla, de ger gott om syre till fiskarna ändå.
            När växterna börjar bubbla så är det helt enkelt pga att vattnet redan är så syremättat att något mer syre inte kan lösas i vattnet, därav bubblorna, det krävs för övrigt en hel jävla massa ljus, CO2 och riklig PMDD gödning för att uppnå detta vanligtvis
            \\54L Apistos//
            \\234L SA//
            MVH Marcus

            Kommentar

            • Lizzy_123
              • March 2010
              • 71

              #7
              Co2?!

              Jag har börjat att titta på olika co2 system, men tydligen så är jag korkad.
              Jag fattar inte hur det fungerar och hur de olika "systemen" skiljer sig åt.
              Är det någon som har en lätt förklaring hur det fungerar? Vilket system är lättast att använda?(minst jobb)

              Kommentar

              • Sleaper

                • September 2008
                • 2876

                #8
                Ursprungligen postat av Lizzy_123
                Jag har börjat att titta på olika co2 system, men tydligen så är jag korkad.
                Jag fattar inte hur det fungerar och hur de olika "systemen" skiljer sig åt.
                Är det någon som har en lätt förklaring hur det fungerar? Vilket system är lättast att använda?(minst jobb)
                Det enklaste är ett trycksatt system med CO2-flaska (helst 2l eller större)magnetventil för styrning/nattstängning ev. bubbelräknare och en effektiv reaktor.
                T.ex ett sånt här:
                CO2 Anlagen CO2 Anlage - Onlineshop für CO2 Technik, Aquaristik, CO2 Anlage, Pumpen, Druckschalter und Magnetventile, CO2 Anlagen, CO2 Aussenreaktor AR-US Serie

                Kommentar

                • joelvuo
                  • September 2009
                  • 771

                  #9
                  I mitt förra kar, 312L så hade jag 2x54W och det bubblade på en hel del kan jag då säga Gödde med PMDD en gång i veckan

                  Kommentar

                  Arbetssätt...