varför dör vattenpesten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Glada
    • April 2010
    • 26

    varför dör vattenpesten?

    Har köpt ett knippe vattenpest för en vecka sen och slängt ner i mitt nyuppstartade akvarium. akvariet är 160 liter, kattsand och julas blästersand i botten.
    Temperaturen är ca 20 grader, vattenvärden:
    pH 6,4
    KH 3
    GH >7
    Nitrit 0
    Nitrat <10
    I karet finns en ancistrus och fem små guldbarber.
    Belysning: 2*18 W, ett power-glo och ett vanligt på 4200 K.
    Vattenpesten har fått flyta omkring och bara blivit blekare och blekare och nu verkar bladen lösas upp. På några ställen har enstaka stjälkar fått nya, gröna skott, men resten ser ganska död ut. vad ska jag göra med detta?

    Ska tillägga att jag från början köpt hornsärv - den dog direkt, dvs tappade alla blad dag två.

    Jag köpte också ett till knippe vattenpest och la ner i en yngelkasse i mitt andra akvarium med guldfiskar i. Det har samma vatten, mycket mer nitrat (mellan 10 och 25mg7l) och bara en enda lampa, en aqua-glo 18 W (karet är på ca 90 liter), där växer vattenpesten och ser fin ut. Tänkte att jag ska lägga över i det andra karet när det växt till sig lite mer, men vad är det som gör att den dör i det nya karet??

    Har någon idéer??
  • VisualDarkness
    • February 2010
    • 7417

    #2
    Nitrat är grundläggande näring så det blir nog svårt att odla utan det. :/
    180l Sällskap:
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
    60l Asien:
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

    Kommentar

    • Gaffel
      • December 2007
      • 6200

      #3
      Låter som näringsbrist men man får tänka på att växter även behöver en kolkälla och fullgod belysning.
      Life's a bitch and then you die..
      "I might be right handed but im always left-winged"
      Skriv på!

      Kommentar

      • petnym
        • May 2002
        • 5028

        #4
        Låg temperatur i kombination med svag belysning och obefintligt med näringsämnen i vattnet då akvariet är nystartat är nog inga idealiska förhållanden för växten...
        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
        Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
        Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

        Kommentar

        • Glada
          • April 2010
          • 26

          #5
          Tack för era uttömmande svar. *s* Allting är fel m a o....
          Nu har jag börjat få lite nitrit och snart har väl nitrifikationen kommit igång, hopas jag. Har bytt lite vatten några gånger och då bytt med vatten från mitt andra kar, där det finns tillräckligt nitrat i. vattenpesten ser rätt död ut, men några stjälkar har börjat driva nya färska skott. så kanske det är hopp om'et?
          Om det där med låg temperatur - det ska väl pesten tåla...?
          Belysning är ju ett ämne i sig...fyra lysrör är väl kanske det rätta, men det känns ändå lite överkurs i dagsläge. Har läst ett antal trådar om det både här och på andra ställen, men inte blivit klok på det. ska läsa det fler gånger....

          Kommentar

          • Mumin
            • October 2007
            • 3837

            #6
            Ta filtret från guldfiskkaret och krama ur det precis vid insuget i filtret i ditt nya akvarium, så för du över bakterier och får igång nitrifikationen fortare.
            För mycket är inte nog!
            Jag VILL ha en Elefantofon!!

            Kommentar

            • VisualDarkness
              • February 2010
              • 7417

              #7
              Ursprungligen postat av Glada
              Tack för era uttömmande svar. *s* Allting är fel m a o....
              Nu har jag börjat få lite nitrit och snart har väl nitrifikationen kommit igång, hopas jag. Har bytt lite vatten några gånger och då bytt med vatten från mitt andra kar, där det finns tillräckligt nitrat i. vattenpesten ser rätt död ut, men några stjälkar har börjat driva nya färska skott. så kanske det är hopp om'et?
              Om det där med låg temperatur - det ska väl pesten tåla...?
              Belysning är ju ett ämne i sig...fyra lysrör är väl kanske det rätta, men det känns ändå lite överkurs i dagsläge. Har läst ett antal trådar om det både här och på andra ställen, men inte blivit klok på det. ska läsa det fler gånger....
              Slår den skott är det allt annat än hopplöst, skotten lär växa till sig på väldigt kort tid. Ett av mina miniskott sträckte sig snart efter planteringen över hela karet.
              180l Sällskap:
              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
              60l Asien:
              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

              Kommentar

              • Riddaren
                • June 2009
                • 126

                #8
                De där två lysrören är ju absolut inte för lite för vattenpest som klarar sig med mindre än så. Temperaturen må kanske inte vara idealisk men det bör definitivt inte vara ett större hinder.
                Jag tror som VisualDarkness att skotten kommer att växa och den äldre delen av växten dö ut som en del i acklimatiseringen. Högst troligen så härstammar växten ifrån varmare vatten och då kan det ofta ske en så pass drastisk förändring.
                När förändringen väl är skedd så bör den börja växa på rejält, i synnerhet i samband med att karet blir mer ingånget.

                Hornsväv däremot kan väl mycket väl ha dött av för lite ljus.
                ______________________________________________
                540 L + 540 L + 47 L
                Entusiastisk amatör

                Kommentar

                • Skiren
                  • December 2005
                  • 749

                  #9
                  Jag har haft problem med vattenpest även i mina high tech kar där jag matar på med Ljus, CO2 och näring. Så ibland vill den bara inte. Hos dig låter det som en kombination av ljus och näringsbrist. Testa att ha den som flytväxt ett tag o se om det går bättre. För låg temperatur tror jag inte på då det är en kallvattensväxt.
                  http://skiren.blogspot.com

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13127

                    #10
                    Ursprungligen postat av Glada
                    Om det där med låg temperatur - det ska väl pesten tåla...?
                    Absolut, problemet brukar ofta vara att folk har för varmt vatten, vilket vattenpest inte gillar! Du behöver nog bara få igång karet så kommer den ta sig!
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • Glada
                      • April 2010
                      • 26

                      #11
                      Jag har den som flytväxt, fast den blåser ju runt av pumpen och fastnar ibland på annan inredning. Och kramat filter från andra karet har jag gjort. Jag ska ge det lite mer tid bara....

                      Kommentar

                      Arbetssätt...