Alger i tommt akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sadjev
    • April 2010
    • 30

    Alger i tommt akvarium

    Hej,

    Jag fick hem ett akvarium i förra veckan som nu står tomt i väntan på att vi ska bli redo att starta det på alvar.

    Vi vattenfyllde det i lördags och la i ett par rötter för att låta dom sjunka (det finns inget annat i karet). Nu tycker sambon att vattnet ser lite grönaktigt ut och att vattenytan känns lite "oljig".
    Kan det vara så att det har börjat gro lite alger i karet? Borde jag börja vattenbyta även fast karet är tomt? Eller börja använda filtret?
  • J.Milton
    • January 2010
    • 674

    #2
    Du bör iaf byta vatten innan du gör uppstarten på allvar.
    Vattnet som är i nu har inget nyttigt i sig,
    Den nyttiga bakteriekulturen börjar inte komma förns den första fisken skitit=)
    Så när det är dags, byt allt vatten och i med grejerna +filter och sen i med några fiskar, dock inte för många på en gång.
    240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
    Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
    Blogg+Galleri

    Kommentar

    • Sadjev
      • April 2010
      • 30

      #3
      Jo jag är med på att inget bra händer förrens jag har lite fisk att starta kvävecykeln med. Och absolut ska vattnet bytas (min tanke var faktiskt att det kanske skulle lösa upp lite skit från glasytan).

      Men det kan ju inte vara bra om man får in alger i alla skrymslen och så? Jag får helt enkelt skura innan jag startar det på riktigt.

      Kommentar

      • Mumin
        • October 2007
        • 3837

        #4
        Hur stort är akvariet?
        Är det hanterligt stort, så ställ det på högkant i badkaret och dra ur det med Yes och en vit skrubbsvamp. Duscha med högt tryck i minst fem minuter och glöm inte att rikta strålen rätt upp mot kortsidan.
        Så har jag gjort med alla mina begagnade kar och det har gått utmärkt.

        Alger kan börja växa i vattnet innan fisk och växter är på plats, så det kan mycket väl vara så.
        För mycket är inte nog!
        Jag VILL ha en Elefantofon!!

        Kommentar

        • Sadjev
          • April 2010
          • 30

          #5
          Det är drygt 500 liter, så jag får stå på en pall och skrubba

          Kommentar

          • Mumin
            • October 2007
            • 3837

            #6
            Kan du vara utomhus och har en vattenslang så är det också ett alternativ.
            För mycket är inte nog!
            Jag VILL ha en Elefantofon!!

            Kommentar

            Arbetssätt...