VÄXTER!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • devil_9
    • April 2002
    • 67

    VÄXTER!

    hej!
    nu har jag skaffat dom, Limnophila sessiflora, men när dom växer så blir do röda...varför???
    en växt har även blivit slak, vissa blad har blivit slaka helt...varför???

    MKT tacksam för svar!


  • Mariaa
    • January 2002
    • 591

    #2
    Hej!
    Jag har också dessa underbara växter. De är mycket tacksamma och växer mycket fort. Mina blir också lite röda och det beror nog på att de får mycket ljus. Min Hygrophlia polysperma blir också röd i toppen.

    Mvh Maria

    Kommentar

    • devil_9
      • April 2002
      • 67

      #3
      hej!
      ok, det är alltid trevligt att dela erfarenheter!
      men förblir dom röda?
      att en har slaknat till lite mitt i, ska jag bry mig, eller ska jag låta den vänja sig?
      lägger du i tillsatser??
      klipper du av dom och planterar om dom ibland??
      fler tips gärna!

      Kommentar

      • Mariaa
        • January 2002
        • 591

        #4
        Hej!
        Om du kommer att ha samma ljusmängd som du har nu så kommer de att förbli röda. Ganska fint tycker jag. Annars finns det inte så mycket röda växter som är fina och lättskötta och som växer fort.
        Tror inte att du behöver bry dig så mycket över att någon har slaknat lite, den kanske kommer igen senare när den har fått ta igen sig efter flytten till ett nytt akvarium. Men du kan ju alltid hålla ett öga på den så att inte hela plantan blir så.
        Det som jag har i vattnet är Sera Ph minus för att få ett pH på 7, Aquatan för att ta bort klor och tungmetaller och Tropica Master Grow för att tillsätta de ämnen som växterna behöver för att växa och må bra.
        När de har nått upp till ytan så brukar jag ta och knippsa av stjälken på ett ställe där den har förgrenat sig. Jag knippsar alltså inte av mitt på stjälken. Detta för att de fortsätter växa. Knippsar man av mitt på en stjälk så är det stor risk att plantan dör, eller åtminstone blir ordentligt ful.

        Mvh Maria

        Kommentar

        • devil_9
          • April 2002
          • 67

          #5
          hej!
          ok, jag tillsätter också växt, och vattenmedel, men inget ph medel. det kanske jag ska?
          jag tycker också det är fint!
          ska jag knipsa av den där stråna har skjutit ut?

          Kommentar

          • Mariaa
            • January 2002
            • 591

            #6
            Hej!
            Om du inte har väldigt högt pH i kranen så är det inte nödvändigt att sänka det. Det kollar du lätt med ett pH-test som man köper i akvarieaffären eller så kan man ta med sig vatten dit så testar de ditt vatten. Det brukar de flesta affärer göra gratis.
            Du ska knippsa av växten där den har förgrenat sig i 2 stjälkar. Som ett Y. Då tar jag bort ena stjälken så att det blir som ett l.

            Mvh Maria

            http://hem.passagen.se/maria_augustsson


            Kommentar

            Arbetssätt...