Svävalger lösning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tour
    • February 2010
    • 55

    Svävalger lösning?

    Hej! har haft mitt 260L kar i 3 månader, hade ett fluval 4, som jag inte var nöjd med då det inte renade bra, så jag bytte upp mig rejält till ett stort ytterfilter. i min enfald (då det har funkat tidigare, dock med längre körda kar,) så bytte jag rakt av, utan att samköra filterna en vecka eller 2 tills ytterfiltret hade byggt upp en någorlunda stark bakterieflora. vattnet började bli lite vitdimmigt, jag avvaktade och tänkte att det kan vara att det var ny pump som ställde till det.
    4 dagar senare, så sitter jag här med vatten med en härlig grön nyans.

    såhär tänkte jag ta itu med problemet:
    har slängt i mer hornsärv (ganska stor mängd), Riccia fluitans, vattenspikblad, och flame moss, som jag tänkte skulle få sätta in en extra insats, då jag har ganska långsamtväxande växter i övrigt (cryptocoryne becketti, javaormbunke mm.)

    ska slänga in den gamla pumpen som jag inte rengjort just utifall att det skulle bli katastrof med bytet.

    jag tänkte köra med stora vattenbyten intensivt under en period på 10 dagar med ett par-tre dagars mellanrum, eventuellt upprepa efter en veckas vila,
    extra bakteriekultur, eventuell mörkläggning, samt extra drag på pumpen.

    låter detta som en bra handlingsplan att börja med?
    har aldrig haft svävalger förut nämligen, så är lite nyfiken på vad veteranerna har att säga
    Senast redigerad av Tour; 28 April 2010, 00:11.
  • Föllförfisk
    • April 2010
    • 620

    #2
    Jag är definitivt ingen veteran, men funderar över vattenbytena.. Det saknas ju bakterieflora, och vatten byten borde inte vara jättebra för det? Då byter man ju ut en del av bakterierna varje gång, även om de flesta sitter i botten..?
    Frågan är hur bakteriena i den gamla pumpen mår? Har de nån kraft alls? Kanske ska se upp så att bekteriena inte dött, och sprutar ut i akvariet då du sätter igång pumpen igen? Hur länge sen var det den var igång? 4 dar? Hur har den stått under tiden?
    Hoppas det löser sig iaf, det har var nog ingen vidare hjälp, proffsen hittar nog hit snart ska du se!

    Kommentar

    • Jens A.
      • March 2007
      • 5026

      #3
      Din plan låter bra och kör på den till en början. Förhoppningsvis kommer dina växter igång så pass att de tar upp näringsämnena även svävalger vill ha.

      Om allting misslyckas till slut, så kan du ta till ett UV-filter...det kostar lite, men är oftast en säker lösning.
      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

      Kommentar

      • andersfiskar
        • March 2007
        • 384

        #4
        Jag förespråkar att du först och främst får igång bakteriefloran i filtret. Innan du gjort det finns ingen anledning att kriga mot algerna med vattenbyten eller uvc-filter eller dyligt. Åtgärda problemet. Inte bara symptomet. Det är ju ganska bortkastat att pytsa i en massa nitrivec om du samtidigt byter mycket vatten. Har den gamla pumpen torkat eller varit avstängt flera dagar innehåller den nog inga levande bakterier längre. Däremot kan den innehålla galna nivåer av ämnen som kan skada fiskarna.
        Jag tycker att du skall sluta med vattenbyten tills du tror att bakteriefloran kommit igång helt och hållet. Ev. kan du byta lite vatten om du tror att svävaralgerna tar så mycket syre så att det börjar bli skadligt. Detta borde däremot inte vara ngt problem om du har tillräcklig cirkulation. När filtret kommit igång går de bort av sig själv. De kan påskyndas med ett flockningsmedel. Men du får nog ingen riktig effekt innan filtret är igång. Förmodligen har du infusorier också som inte syns pga den gröna färgen, men det gör de om du pytsar i flockningsmedel. Ett filter brukar vilja ha närmare 30 dagar på sig innan det är "igång" med tillräcklig mängd nitrifieringsbakterier.
        //
        Mvh
        Anders

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Som gammal räv så gör jag alltid såhär (lite förklaringar också):

          1) Jag skiter i om filtret är skadat/skadas av stora vattenbyten eftersom den största skadan redan är skedd - man har väckt vilosporer. Du kan gulla med filtret hur mycket du vill och det kommer inte göra ett smack åt den grönvattensodling du redan har. Speciellt inte om du istället för att gulla med filtret lägger allt fokus på att få glada växter. Räta upp CO2-nivåer/gödning och cirkulation. När växterna är glada kommer inget filter i världen märkas i akvariet. Växterna och algerna själva kommer ta hand om allt lättillgängligt kväve (ammonium).

          2) Jag är otålig som sjutton. Får jag en algodling ska den bort med en gång, och det det är väldigt enkelt med just grönvatten: Man tar två slangar, en hävert ut ur akvariet och en slang med påfyllnadsvatten som man skruvar in så att vattennivån är jämn i akvariet. Det fiffiga är att man nu kan hålla filtrena igång så att inte några grönvattensporer/alger gömmer sig kvar i filtret. Efter någon timme såbrukar vattnet vara kristallklart. Passa gärna på att vifta runt bland skrymslen och växtbuskage så att eventuella algindivider inte lägger sig kvar på oåtkomliga ställen.

          3) Vänta en/ett par dagar och vid minsta tecken på dis så gör du samma sak igen. Man brukar sällan behöva upprepa mer än två gånger.

          Detta kommer leda till glada växter som kommer hålla syrenivåer höga och ammoniumnivåer låga och sannolikt väldigt glada fiskar.

          Har du enbart fisk utan växter föreslår jag UVC-filter.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            #6
            Varför inget UVC-filter om man har både fiskar och växter?
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Därför att det är dyrt.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                #8
                Ursprungligen postat av defdac
                Därför att det är dyrt.
                ... okey.
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Tour
                  • February 2010
                  • 55

                  #9
                  defdac: jo, just den där "dialysmetoden funderade jag på, den verkar ändå relativt vettig. gödning kör jag ingen, tycker inte om att slänga i saker i onödan, just därför att algerna gillar gödning också. jag får ta och prova dialysmetoden, den verkar snabbast och lättast, sen får jag ta det som det kommer ifall det misslyckas. kastar nog i en pump från mitt mellankar också som är väl inkörd och skiter i den gamla pumpen.

                  Kommentar

                  • SimonSaysBaka
                    • August 2009
                    • 788

                    #10
                    Jag körde med antmat och 2 vattenbyten i veckan tills det försvan, Vet inte om andra testat med andmat, men det fungerade för mig. Annars är det uvc-filter som gäller.
                    Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

                    Kommentar

                    • andersfiskar
                      • March 2007
                      • 384

                      #11
                      Jag har kört dialys senast och det funkade inte trots flera timmars spolande. Tror det funkar bättre på infusorier än svävaralger dock. UVC-filter tar bort svävaralgerna, visst. Det gör även flockningsmedel. Men varför fick du svävaralger? Om förutsättningarna fortfarande är ätt för dessa så är det ju ingen lösning. Dock kommer det ta ngn vecka att få hem det och det kanske tagit ngn vecka innan du beställt det + att man kör ngn vecka och då är ju grundproblemet också löst (om du inte bytt för mycket vatten eller dödat filtret igen). Jag har åtgärdat mina problem med tid och tålamod de gånger de dykt upp hos mig. Men det är min teori.
                      //
                      Mvh
                      Anders

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #12
                        Grejjen är mest att de förhållanden som triggar grönvatten är väldigt korta tidsmässigt. Skulle dess förhållanden hålla i sig skulle man få grava problem med fiskdöd.

                        Det kan handla om att man missat en ruttnande död fisk som kortvarigt överbelastar nitrifikationen och där växterna inte klarar att ta upp överskottet. Men visst - har man ett ruttnande kadaver i bottnen eller tex ett substrat som är späckat med labila kväveföreningar så kommer grönvattnet tillbaks.

                        När grönvattnet väl har blommat upp så är faran så att säga redan över och för att snabbt få bort det måste man antingen se till att *allt* förvinner. Antingen med dialys eller UVC eller vänta ut blomningen (flera veckor, kanske månader).

                        Man kommer garanterat inte bli av med grönvattnet bara genom att fixa ett välfungerande filter och glada växter om vi pratar kortare tidsperioder än en vecka.
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • andersfiskar
                          • March 2007
                          • 384

                          #13
                          Ursprungligen postat av defdac
                          Man kommer garanterat inte bli av med grönvattnet bara genom att fixa ett välfungerande filter och glada växter om vi pratar kortare tidsperioder än en vecka.
                          Nej. Det tar ngn månad eller drygt det. Men så småningom har de för mig försvunnit själv när rätt förutsättningar infunnit sig i karet. Den "mjuka" metoden har jag kört flera gånger med framgångsrikt resultat. Tålamod behövs då iofs i stor dos. När jag försökt mig på dialysen har det resulterat i en ökad mängd svävaralger. Felet jag gjorde var väl då att det aldrig blev helt "rent". Det är ju nästan en halv kubik som skall dialysas så jag kanske skulle behövt köra över natten.
                          //
                          Mvh
                          Anders

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #14
                            När jag försökt mig på dialysen har det resulterat i en ökad mängd svävaralger.
                            Det måste isåfall bero på att ditt kranvatten är grönt (medveten feltolkning ; )
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • Tour
                              • February 2010
                              • 55

                              #15
                              har kört dialys 2 gånger, får se hur det artar sig, kommer det tillbaka så låter jag det vara och kör med 50% vattenbyte i veckan tills det försvinner av sig själv

                              Kommentar

                              Arbetssätt...