Smådjur bland tradera växter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mollsan
    • March 2010
    • 228

    #16
    Har kastat i en syresten också, fått för mig att jag läst att räkor gillar det...
    www.guppys.se
    Svenska GuppySällskapet
    Forum-Nybörjarinfo-Genetik

    Kommentar

    • lilleulv
      • July 2007
      • 208

      #17
      smådjur i växter

      Ursprungligen postat av mollsan
      Har köpt lite mossor och växter på tradera.
      Efter leveransen så har jag förvarat växterna i plastbackar i väntan på plantering.
      Nu när jag börjat pilla med dem så har jag upptäckt massa smådjur.
      I lådan där jag haft javamossa är det dels småsmå prickar, och även några större gråa grejer med massa ben, nästan som små hopprullade räkor.
      I den andra lådan där det varit riccia och lite vanliga växter är det bara små prickar som simmar runt.
      Vad är detta?
      Vad händer om jag får dem i akvariet?
      Sköljde alla växter väl när jag fick dem.
      Kanske borde mejla säljarna?
      Det är utom all tvivel Hyallella. De blir snabbt fler och fler, och äter upp dina mossor, Jag fick för flera år sedan en kultur, som nu vid plantomflyttningar finns i stort set alla mina kar, och är omojliga att få slutt på. Min erfaring är, att de flesta fisk inte äter dem. Jag ser masser av Hyallella yngel hoss mina pygmäsvärdbärare, men de blir inte ätit.
      Det ser ut till, att bara mina Malawi verkligen kan hålla dom i schack.
      Det är verkligen små roliga rakkara, men på et par veckor, har de ätit upp en portion Riccia på sådär 10 x 10 cm. Temmeligen dyrt foder.
      Jag har en kamp med dessa små, och tar dom på gurkaskivor i massor från tid till annan. Visst har de också, som Ninna skrivar, en rad fördelar, men de går alltså inte med mosser. Jag hade för i tiden fina mossväger på nätt, men den tid är slutt.
      Medan den kunnige tvivlar, är den okunnige tvärsäker

      Kommentar

      • mollsan
        • March 2010
        • 228

        #18
        Nu blir jag ju lite orolig...
        Vill ju inte bli av med min nya fina mossa.

        Tittade på ett av djuren idag, och det är nog inte räkor... Räklingar ser väl ändå ut precis som räkor direkt de föds?
        www.guppys.se
        Svenska GuppySällskapet
        Forum-Nybörjarinfo-Genetik

        Kommentar

        • Nina82
          • January 2008
          • 6610

          #19
          Japp.. Räkor ser ut exakt som små kopior av sina föräldrar direkt vid födseln.
          Hur Hyalella funkar i akvarium kan jag inte stå för men av vad jag kunnat läsa mig till så 'ska' de inte ge sig på växter så länge det finns annat. Sen hur verkligheten ser ut lär jag nog bli varse så småningom
          12L 12L 24L 24L 24L 24L
          38L 54L 54L 63L 450L

          Kommentar

          • lilleulv
            • July 2007
            • 208

            #20
            smådjur i växter

            Ursprungligen postat av mollsan
            Nu blir jag ju lite orolig...
            Vill ju inte bli av med min nya fina mossa.

            Tittade på ett av djuren idag, och det är nog inte räkor... Räklingar ser väl ändå ut precis som räkor direkt de föds?
            Nej avkommen efter Hyalella synes som små vita prickar, når man ser dem på akvarierutarne, men de synes knapt på växterne. Sorry - men de är omojliga att bli kvitt, men du kan i en viss mån hålla dem från mossan, ifall du fodrer med gurkaskivor, broccoli m.m. Når du får -och det får du så småningom - massor av Hyallella, kan du fiska gurkan fyllda med Hyallella upp av karret med ett snabbt tag med nättet. I fredags prövade jag att rädda en stor tuss Riccia vid att slänge den i en kopp vatten tillsatt lite klorin. Visst tog jag livet av Hyallaerne men tyvärr också av Ricciaen.
            Det akvarie, där alla dessa Hyallaer levde loppen hade jag för kort tid sedan, lagt om totallt med rensning och delvis nytt bundlag, så jag hade inte väntet mig alla dessa små krabater. I akvariet går dessutom små Heterandria formosa, som definitivt inte kan ta en vuxen Hyalella, men tydligen inte heller avkommen. Samma problem, som jag tidigare nämnt om mina dvärgsvärdbärare.
            Jag kan inte vinna kampen, så det är bara att se det från den ljusa sidan.
            Ingen mossväg, ingen Riccia eller liknande mossa, men gurkaskiven täckt med Hyalella som guf till Malawierne.
            Medan den kunnige tvivlar, är den okunnige tvärsäker

            Kommentar

            • lilleulv
              • July 2007
              • 208

              #21
              smådjur i växter

              Ursprungligen postat av Nina82
              Japp.. Räkor ser ut exakt som små kopior av sina föräldrar direkt vid födseln.
              Hur Hyalella funkar i akvarium kan jag inte stå för men av vad jag kunnat läsa mig till så 'ska' de inte ge sig på växter så länge det finns annat. Sen hur verkligheten ser ut lär jag nog bli varse så småningom
              Det gör du utom al tvivel söta Nina. Dina levandefödande tar inte Hyalella.
              Inte ens i mina kar med störra Svärdbärare försvinnar de, men de är allt annat lika, jätteroliga att titta på.
              Jag har genom årene försökt mig med många olika odlingar av "foderdjur", en del har gått bra, det meste shit, men tro mig, att med dessa har jag verkligen haft "succes".
              Medan den kunnige tvivlar, är den okunnige tvärsäker

              Kommentar

              • Nina82
                • January 2008
                • 6610

                #22
                Ursprungligen postat av lilleulv
                Det gör du utom al tvivel söta Nina. Dina levandefödande tar inte Hyalella.
                Inte ens i mina kar med störra Svärdbärare försvinnar de, men de är allt annat lika, jätteroliga att titta på.
                Jag har genom årene försökt mig med många olika odlingar av "foderdjur", en del har gått bra, det meste shit, men tro mig, att med dessa har jag verkligen haft "succes".
                Vilka snälla och väluppfostrade fiskar du har
                Tycker ändå det vore lite konstigt om de inte blir ätna av eftersom mina guppy gladeligen äter räkyngel
                Men vi får se... Fråga mig igen om ett halvår vad jag tycker om dom
                12L 12L 24L 24L 24L 24L
                38L 54L 54L 63L 450L

                Kommentar

                Arbetssätt...