hur får man bort alger utan att skada glaset

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • alexlinn
    • November 2009
    • 15

    hur får man bort alger utan att skada glaset

    Jag har fått gröna fläckar på kortsidorna i mitt akvarium, alger förstås. Jag har försökt tvätta bort dem med svamp ,plastskrapa och naglarna men de sitter som berget. Jag vill ju inte repa glaset. Hur ska jag få bort dem ?
  • Johanski
    • February 2007
    • 3044

    #2
    Rakblad.

    Kommentar

    • joelvuo
      • September 2009
      • 771

      #3
      Använd ett vanligt kort, typ Visa, CSN, helst något gammalt så att det inte går sönder, kortet alltså

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        scotchbrite....men ENBART den med den vit hård del,
        den gröna innehåller slipmedel (oftast iaf)

        .
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • alexlinn
          • November 2009
          • 15

          #5
          Tack för tipset om plastkort! Det funkar. Rakblad törs jag inte prova eftersom jag tycker fönstren blir repiga om jag t ex försöker få bort färgfläckar el dylikt. Bra att också få att det är vet den vita scottsbrighten man kan använda. Att det blev så mycket alger på rutorna tror jag berodde på att grannen, som matade mina fåglar medan jag var bortrest ett par veckor också gödde fiskarna. De hade fått instruktion att låta fiskarna vara eftersom jag hade gett dem en lämplig foderkaka och vet hur lätt det är att övergöda. Men de tyckte att fiskarna såg så hungriga ut att de gav dem mat varje dag. Så det blev mycket gödsel och algätarna blev mätta ändå, de äter ju inte bara alger.....

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #6
            foderkaka ?......

            förmodligen värdelöst som foder......


            .
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              rakblad är underbart att använda. o det repar absolut inte glaset.

              Kommentar

              • andersfiskar
                • March 2007
                • 384

                #8
                Lite OT men ändå...
                Skippa foderklumparna "semesterfoder" och vad dom nu kan heta. De skitar ner och förpestar oftast vattnet. Dessutom är dom sällan särskilt bra foder för fiskarna heller. Om du är borta flera veckor och inte vill att ngn granne skall mata så köp hellre en foderautomat som du ställer in/trimmar in. Är du borta en vecka eller mindre så klarar sig fiskarna ändå om dom får mat när du far. Fiskar svälter sällan ihjäl.
                //
                Mvh
                Anders

                Kommentar

                • Napoleondynamite
                  • March 2010
                  • 63

                  #9
                  Kan man använda svamp till rengöring av rutorna? Vad för sorts svamp isåfall? Pratade just med min mamma och hon sa att man bara kunde ha en algskrapa till det. Jag vill inte kasta ut massa extra pengar på utrustning som jag hade kunnat fixa på något annat sätt, då jag känner på mig att detta kommer bli en dyr historia annars :P Någon idé?? hade kanske tom. en fönsterskrapa till bilar fungerat?
                  Alltid minst ett dilemma (n)

                  Kommentar

                  • Yollis
                    • February 2010
                    • 479

                    #10
                    Ursprungligen postat av hannesc
                    rakblad är underbart att använda. o det repar absolut inte glaset.
                    Håller med, det är en fantastisk känsla att få bort alla alger med och dessutom kalkränderna!
                    /Cicci - akvarie-rookie! ~100l fiskburk, projekt m bilder

                    "Happy Wife - Happy Life"

                    Kommentar

                    • Hörnsten
                      • January 2010
                      • 123

                      #11
                      Ursprungligen postat av Napoleondynamite
                      Kan man använda svamp till rengöring av rutorna? Vad för sorts svamp isåfall? Pratade just med min mamma och hon sa att man bara kunde ha en algskrapa till det. Jag vill inte kasta ut massa extra pengar på utrustning som jag hade kunnat fixa på något annat sätt, då jag känner på mig att detta kommer bli en dyr historia annars :P Någon idé?? hade kanske tom. en fönsterskrapa till bilar fungerat?
                      Vit scotch brite (alltså badrumsvarianten, inte den gröna som man diskar kastruller med) från närmsta matvaruaffär, precis som Kensa svarat.

                      Kommentar

                      • alexlinn
                        • November 2009
                        • 15

                        #12
                        Tack! Jag har nu hört andra säga att foderkakor är värdelösa så dem kastar jag bort.Men jag visste inte att det fanns foderautomater. Nästa gång blir antingen det eller noggrann instruktion till grannen!

                        Kommentar

                        • pelle
                          • January 2002
                          • 419

                          #13
                          Ursprungligen postat av Napoleondynamite
                          Kan man använda svamp till rengöring av rutorna? Vad för sorts svamp isåfall? Pratade just med min mamma och hon sa att man bara kunde ha en algskrapa till det. Jag vill inte kasta ut massa extra pengar på utrustning som jag hade kunnat fixa på något annat sätt, då jag känner på mig att detta kommer bli en dyr historia annars :P Någon idé?? hade kanske tom. en fönsterskrapa till bilar fungerat?
                          Svamp är inte alls bra, minsta lilla sandkorn som kommer i mellan glas och svamp repar rutan. Jag har använt svamp och det är definitivt inte bra i längden, har repat många rutor på det viset. Rakblad är det ultimata. Inga sandkorn som kan komma emellan där inte
                          Per

                          Kommentar

                          • gonzo44
                            • October 2007
                            • 2770

                            #14
                            jag håller med rakblad är det rätta för rutan
                            Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

                            Kommentar

                            • YellowFish
                              • April 2010
                              • 213

                              #15
                              1 - köp en ancistursmla
                              2 - algdroppar, hjälper!!
                              3 - rakblad & diskmedel, TÖM AKVARIET ISF!
                              YellowFish

                              Kommentar

                              Arbetssätt...