Alger invaderar!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Allroad
    • November 2009
    • 50

    Alger invaderar!!!

    Som titeln lyder, algproblem råder. Satte igång akvariet 4/4 med enbart lite växter samt CO2 anläggning. Blev fast i USA pga askmolnet och kom hem till algproblem...

    Lite data:
    * 540 liter
    * Startat 4/4
    * CO2 med styrdator. KH på 5,8 och sätter till CO2 för att nå PH 6,9
    * 2 X Aquarelle 58w med reflektor (Effect light), nya rör
    * Belysningsreglering med ljus 11 tim/dag. Har haft släckt i 2 - 3 dagar och då blev algerna bruna. Nu med ljus på igen kommer det snabbt mer och det är grönt längst in och brunt längst ut (döda alger längst ut pga ljus släckt?)
    * JBL Aquabasis bottengödning
    * Ytterfilter x 2, nystartade 4/4 på ca 1600 l/tim totalt
    * Enbart 4 större svärdplantor samt 5 mindre anubias i akvariet
    * Har testat lite värden i akvariet men allt ser bra ut

    Har rensat och sugit ut lite alger men det kommer direkt mer. Har ett par Ottosar i akvariet sedan 1 dag tillbaka men de rör inte algerna.

    Är det tofsalger och vad rekommenderas för att bli av med detta? Är det enbart mekaniskt som gäller = ta ur och tvätta allt + dumpa växter som är angripna + vattenbyte? Hoppas inte det...



    Senast redigerad av Allroad; 22 April 2010, 12:01.
  • Rickard p
    • November 2009
    • 115

    #2
    Seameser är bra på tofftalger säger dom sedan skulle jag kanke dra ner till kanke 6-7 timmar belysning per dag sedan öka , eller om det går att köra ett i 8-10 timmar och börja stödköra de andra mitt på dagen 1-2 timmar om du kan timmer styra dom .
    Prova en vecka i taget sedan öka någon timme .
    Provar själv detta nu då det vart samma för mig .
    Kör nu 2st 80watt mellan 14,00-22,00 och yttligare 2st 80watt mellan 17,00-18,00 .
    Jag koppliterar med cabomba som är snabb växande som får ta eventuellt överskått av pmdd.

    Kommentar

    • Allroad
      • November 2009
      • 50

      #3
      Någon som vet vilken typ av alg det är; brunalg eller kanske Rhizoclonium? Borde dock inte vara den sista om jag kör med CO2, eller?

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Jupp, det är förmodligen Rhizoclonium:


        Dina bilder där man ser växterna skvallrar om eventuell kaliumbrist, eller näringsbrist generellt. Med mycket ljus och CO2 går det åt väldigt mycket mer näring än du kan få via bottengödning.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • SenorBastardo
          • November 2006
          • 121

          #5
          Ge det bara lite tid och tillsätt en hel del snabbväxande växter som du kan plocka bort sedan det blivit balans i burken. Ett akvarie är lite som en oljetanker det tar tid att svänga så man får vara tålmodig. Hade cyano i ena burken för ett tag sedan, tillsatte MYCKET Hygrophila polysperma och lite flytväxter, var noggrann med vattenbytena och efter två månader var de borta. Bättre det än att köra en quickfix med medicinering eller att släppa ned fiskar som man egentligen inte vill ha.

          Kommentar

          • Allroad
            • November 2009
            • 50

            #6
            Slängde i 4 andra snabbväxande saker igår + drog ner CO2 lite (15 - 20 ppm nu)

            I länken står det att brist på CO2 kan ge dessa alger och att man ska öka för att få bort det! Jag har inte heller så dåligt flöde, det porlar ganska bra och växterna vajar.

            Då återstår övrig näringsbrist. Kan t ex Ferropol hjälpa eller finns det annat som rekommenderas (ej PMDD, inte just nu i varje fall)?

            Är det något annat att göra än att "dammsuga" bort så mycket som möjligt? Ska man mörklägga, köra vattenbyte, slänga angripna växter etc.?

            Är inte så bra på att sitta och vänta bara...

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Nej Ferropol hjälper inte mot makrobrister såsom kaliumbrist. Anledningen att jag tror att det är kaliumbrist är utseendet på Anubiasen (döda fläckar på äldre blad) och Echinodorusen som har tendens till småprickar.

              Ta en grillpinne och skär upp flikar i änden på den och rulla upp trådalgerna:


              Glöm inte att göra vattenbyte efteråt för dom släpper en massa sporer när du rycker loss dom.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Allroad
                • November 2009
                • 50

                #8
                Defdac: jag har kört med "pinnen" (tack för tipset!) i en timme och gör precis halvt vattenbyte. Det är dock en hel del kvar och det hade växt 10 cm på ett dygn... Tips från de med erfaranhet av denna ohyra mottages varmt. Hjälper t ex at släcka ner i några dagar och mörklägga? Är det bara tillfällig hjälp?

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Mörkläggning brukar inte funka speciellt bra på större alger som trådalger, toffsalger, cladophora osv. Du verkar dock ha lyckats gett dom en rejäl snyting med tanke på att dom blev alldeles bruna.

                  Det som kan vara lite betryggande är att trådalger brukar trivas vid ungefär samma förhållanden som växter trivs. Jag brukar därför ha lite is i magen och sköta akvariet bättre (mer regelbundna vattenbyten och PMDD-doseringar) och rulla bort trådalgerna innan varje vattenbyte tills dom gett sig. Det brukar inte ta mer än 3-4 veckor - snabbare om du gör mer än ett vattenbyte med algrullning i veckan.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • Allroad
                    • November 2009
                    • 50

                    #10
                    OK, låter som en plan! Bytte knappt hälften av vattnet igår efter att jag rensat undan det värsta och sedan på med mörka handdukar. Planerar även att slänga ut de angripna Echinodorus jag har + ta ut roten + sätta i en rejäl hög med snabbväxare, typ Polysperma efter det att jag haft mörläggningen på + köra 2 byten i veckan. Ska man rikta in sig på 50% vattenbyte?

                    Akvariet är ju helt nystartat, kan man därför räkna med att problemet kommer därifrån och att det bör försvinna framöver när det blir balans, filtren är igång biologistkt etc.?

                    Kommentar

                    Arbetssätt...