Cyano på sanden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Emma_1980
    • September 2008
    • 59

    Cyano på sanden

    Jag har ett kar på 54 liter och jag får problem med cyano på sanden, stenare och roten. I karet har jag en platy, en grönling och några Antemone helena. Belysningen är på ca 8 timmar om dagen, det är rätt så varmt i rummet där akvariet står. Idag gjorde jag ett vattenbyte och tog bort massvis av cyano men hur gör jag för att undevika att det ska komma tillbaka? Tips tack!
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Skulle tro att du har lågt nitratvärde, gör ett test för att se vad du har för nivå, och fundera på om du inte ska börja med PMDD som innehåller KNO3 och är kort sagt nitrat i växtgödningsform.
    På det viset blir det två flugor på smällen, växterna får gödning och cyanon försvinner.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Emma_1980
      • September 2008
      • 59

      #3
      Ursprungligen postat av ansjo
      Skulle tro att du har lågt nitratvärde, gör ett test för att se vad du har för nivå, och fundera på om du inte ska börja med PMDD som innehåller KNO3 och är kort sagt nitrat i växtgödningsform.
      På det viset blir det två flugor på smällen, växterna får gödning och cyanon försvinner.
      Får köpa ett nitrattest då jag inte har det, har bara test för att testa nitrit och PH-värdet. Heter flaskan PMDD som jag ska köpa? Var köper man det?

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Nej, det är liiiite mer komplicerat än så, här kan du båda läsa om det och beställa det: http://www.haack.se/pmdd/
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • stefan.peterson
          • February 2007
          • 165

          #5
          JBL Test NO3=40 ändå cyano

          Hej !
          OK, men om mitt test visar 40, så borde det inte kvävebrist, eller är denna kväve "inte tillgänglig" för växterna ??
          Har trots detta tillsatt KNO3, det får visa sig om det blir bättre eller sämre...
          Tips ??
          //Stefan

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Den frågan är ett typexempel vad Defdac kan svara på, sådant är han grym på. Men man kan alltid spåna lite ändå...
            Jag hade cyano i min MP-kub efter uppstarten trots att jag hade ett no3 värde på runt 20 då jag hade ganska hög fisklast men ingen PMDD i det karet. Jag gjorde mina vattenbyten på ca 30% var vecka och sög bort så mycket cyano som jag kunde samt började med normaldos PMDD förutom KNO3 som jag dubblade. Det tog ca 4 veckor och sedan var det helt borta och har inte komit tillbaka sedan dess.

            I mitt förra 960 hade jag med cyano, där gick co2 och massor av ljus samt dubbel dos PMDD var dag och jag blev inte av med cyanon. Då köpte jag ett no3-test och det visade ungefär 200. Efter ett par 50% vattenbyten i ett par dagar i rad dröjde det någon vecka så var cyanon borta och frågan är om det är olika slags cyano eller om de lär sig leva på olika sätt, så den ena gången verkar inte vara den andra lik. Några generella regler verkar inte finnas utan man får kanske prova sig fram om det är några parametrar som inte stämmer...
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            Arbetssätt...