Hemigraphis colorata i akvariet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Neverland
    • April 2010
    • 2

    Hemigraphis colorata i akvariet?

    Två av mina akvarieplantor ser väldigt mycket ut en av växterna som går under "olämpliga akvarieväxter".

    Köpte dem på akvarieavdelningen i en zoo-affär då biträdet tyckte att de skulle passa när jag sa att jag letade efter en lite mer 'färggrann växt' till akvariet. Utan att känna till att de skulle vara opassande, men när man köper växter på ett zoo som står under just "akvarieväxter" så tar man liksom föregivet att det faktiskt är akvarieväxter man får

    Jag antar att det är en av släktet "hemigraphis colorata" och att döma utav art beskrivningarna på dem så klarar de sig inte under vattnet, utan ruttnar efter ett tag? Om jag inte förstått det fel
    Har haft mina i dryga 2 månader snart, och de visar inga direkta tecken på att vara i dålig form, så här ser en av dem ut.


    Så min fråga är mer eller mindre om det faktiskt är möjligt att de kommer att klara sig i akvariet?

    tack på förhand
    120 l, Rosentetra + Sorgmanteltetra
  • Flaxss
    • November 2008
    • 1718

    #2
    jag har haft en sådan undervattnet, och lite växte den men den ruttnade efter ett tag. jag hade den nog i 5-6månader tills den såg för ful ut och började ruttna i stammarna.

    men testa och se hur den klarar sig.

    Kommentar

    • Neverland
      • April 2010
      • 2

      #3
      okej, tack

      blir väl att plantera om den och använda som vanlig krukväxt innan den blir dålig annars ^^
      120 l, Rosentetra + Sorgmanteltetra

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Krukväxterna har mycket näring i rötterna eller stjälken och det kan ta månader innan detta är förbrukat (varierar mellan olika arter). Den kan dock inte ta upp näring ur vattnet och gör därför ingen nytta i akvariet (som riktiga akvarieväxter gör) utan kommer förr eller senare att istället bli en belastning på vattenkvaliten
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Flaxss
          • November 2008
          • 1718

          #5
          fast dom kan ta upp näringen igenom rötterna från vattnet, att dom dör är att dom är under vattnet. dvs att deras tillväxt punkter är undervattnet och dom ruttnar.

          Kommentar

          Arbetssätt...