Hur länge ha ampellilja

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Yollis
    • February 2010
    • 479

    Hur länge ha ampellilja

    Hur länge kan jag ha min fina ampellilja i karet innan det är dags att ta upp den för att slippa ruttnad?

    Den är ju himla snygg och man kan ju lixom byta ut dem med jämna mellanrum om man har en moderplanta ovan ytan
    /Cicci - akvarie-rookie! ~100l fiskburk, projekt m bilder

    "Happy Wife - Happy Life"
  • alg_oa1
    • May 2007
    • 473

    #2
    Den överlever i några veckor skulle jag tro
    "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

    Kommentar

    • maggan55
      • September 2008
      • 219

      #3
      Jag har haft min i 6-7 veckor nu fortfarande fin.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Ursprungligen postat av Yollis
        Hur länge kan jag ha min fina ampellilja i karet innan det är dags att ta upp den för att slippa ruttnad?

        Den är ju himla snygg och man kan ju lixom byta ut dem med jämna mellanrum om man har en moderplanta ovan ytan
        Visserligen försämrar det inte vattnet om man plockar upp den innan den börjar ruttna - i så fall fyller den ju samma funktion som en plastväxt.

        Lite synd är det dock att inte använda riktiga akvarieväxter eftersom dessa ju fyller en viktig biologisk funktion i akvariet genom att de tar upp fiskarnas avfallsprodukter och producerar syre.

        Vet inte hur länge en ampellija kan leva i ett akvarium - det hela beror ju på hur mycket näring det fanns i stjälken och roten innan planteringen. När detta är förbrukat så dör växten - hinner allt förbrukas innan man tar upp den så dör nog plantan även om den kommer ovan vattnet. Så om man skall köra med detta system rekommenderar jag nog att du kör med korta intervall i vattnet - om det inte är Ok att ta livet av växten förstås.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • SimonSaysBaka
          • August 2009
          • 788

          #5
          Pluss att det finns så mycket vackrare växter än "ampellilja" ^_^
          Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

          Kommentar

          • Yollis
            • February 2010
            • 479

            #6
            Jag har hela karet fullt av fina frodiga akvarieväxter fick 20 skott av denna lilja av en granne med orden 'den funkar i akvariet'. Var på jag planterade en i karet. Sen läste jag om hur det egentligen låg till. Tack för era svar! Kan ni tipsa om nån akvarieväxt med liknande färger som liljan?
            /Cicci - akvarie-rookie! ~100l fiskburk, projekt m bilder

            "Happy Wife - Happy Life"

            Kommentar

            • Yollis
              • February 2010
              • 479

              #7
              Ingen?

              Ursprungligen postat av Yollis
              Kan ni tipsa om nån akvarieväxt med liknande färger som liljan?
              /Cicci - akvarie-rookie! ~100l fiskburk, projekt m bilder

              "Happy Wife - Happy Life"

              Kommentar

              Arbetssätt...