Är det stor skillnad mellan NutriSI och Micro+?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #16
    Ursprungligen postat av peterhaack
    Så säger de från tillverkarna och det har med chelaterna i de olika att göra. men det har inget med pH att göra alls..
    Nej, det har allt att göra med pH.

    De olika chelateringsmedlen är olika stabila vid olika pH, EDTA börjar tappa förmågan att chelatera järn ovanför ungefär 6.5, och vid 8 är allt järn ochelaterat (och faller ut som olöslig järnhydroxid, otillgänglig för växter). DTPA tål högre pH, och håller järnet i lösning upp till cirka 7.5, och tappar inte helt förmågan förrän vid pH på sisådär 8.5.

    HEEDTA tål lite högre pH än EDTA, medan EDDHA är den tåligaste (och dyraste) chelateringsagenten av dem allihop, och fungerar vid pH upp till 11, men används vad jag vet inte i någon kommersiell gödningsblandning.

    Som jag förstår det:
    EDTA håller inte järn i lösning i höga pH (över 7) ELLER i vatten med höga kalciumhalter, eftersom kalciumjonerna puttar bort järnjonerna från EDTA'n. Övriga mikronäringsämnen chelateras däremot effektivt av EDTA även vid höga pH.


    Referens: http://www.smart-fertilizer.com/index2.php?id=113
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      #17
      Snälla...vilken gödning är rätt och vilken skall jag inte använda.
      Det är svårt att förstå alla "konstiga" ord" för en som absolut inte kan mycket om kemi.
      Jag är bara en "vanlig" som vill att mina växter ska må mycket bättre än algerna.
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #18
        Mikro+ funkar i alla lägen.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #19
          Ursprungligen postat av defdac
          Mikro+ funkar i alla lägen.
          Japp. Jag har faktiskt svårt att se varför man nånsin skulle använda Nutrisi.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            #20
            Ursprungligen postat av defdac
            Mikro+ funkar i alla lägen.
            Okey, bara byta och beställa igen då
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #21
              Jag har NutriSi i min torrmix. Det hade varit fenomenalt om det hade räckt med det så att jag slapp dosera Mikro+ för sig. Då hade jag bare behövt dosera ett kryddmått torrmix direkt efter vattenbytet.

              Har man torrmix över skulle man tex kunna använda det till att blanda ner i lera och göra mikrospäckade lerkulor till hungriga dicoter, eller blötlägga torv/jord med en massa nutrisi.

              Jag själv har 4-5 kilo tillövers..
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                #22
                Ursprungligen postat av defdac
                Jag har NutriSi i min torrmix. Det hade varit fenomenalt om det hade räckt med det så att jag slapp dosera Mikro+ för sig. Då hade jag bare behövt dosera ett kryddmått torrmix direkt efter vattenbytet.

                Har man torrmix över skulle man tex kunna använda det till att blanda ner i lera och göra mikrospäckade lerkulor till hungriga dicoter, eller blötlägga torv/jord med en massa nutrisi.

                Jag själv har 4-5 kilo tillövers..
                Vad händer med växterna om jag fortsätter med NutriSi?
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #23
                  Egentligen behöver du bara byta om du ser att växterna påvisar mikrobrist (bleka nya skott nära ljuset).
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    #24
                    Ursprungligen postat av defdac
                    Egentligen behöver du bara byta om du ser att växterna påvisar mikrobrist (bleka nya skott nära ljuset).
                    Okey, jag fortsätter så får jag se vad som händer.
                    Tack
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...