köp av växter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sandra87
    • March 2010
    • 79

    #16
    Jo, den har en stor knöl som rot, så den är inte helt nedgrävd.. kanske har för lite sand?

    Men jag tog bort mycket av sanden då jag hade så mycket nitrat. det sjönk en aning då det blev mindre sand. sen vet jag inte om det blir bättre med nitratet.. tydligen inte >_<

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #17
      Vad har du i nitrat och vad mäter du det med? Tror jag har frågat om detta tidigare, men Altzheimers du vet...
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Sandra87
        • March 2010
        • 79

        #18
        mäter med teststickor, jag vet att dom är inget att lita på, men Om dom visar ett högt värde.. så borde det väl vara högt?
        att dom inte visar exakt säger alla, men.. dom visar ju att det finns där.. så ja..
        stickorna säger iaf att det är 100-> mg per liter i mina kar.. alla kar.. 550l, 100 och 52l...

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #19
          Då bör du nog fundera på vad som är felet, att alla dina kar skulle visa likadant är inte så stor chans, och att ha ett värde på 100 i någorlunda skötta akvarium låter lite konstigt.
          Om jag var du skulle jag nog köpa ett dropptest och sedan utgå från detta istället.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Sandra87
            • March 2010
            • 79

            #20
            kollade unt på tradera.. den du nämnde Vallisneria, ser otroligt fin ut, blir stor och växer bra.. nu blev jag sugen på att köpa växter

            är Vallisneria lättskött?

            Kommentar

            • Sandra87
              • March 2010
              • 79

              #21
              ja, ska nog ta och köpa det vid nästa besök.. ^^

              Men om man säger såhär.. skulle mer växter suga åt sig mycket av nitratet? än så länge har det inte blivit bättre, hur många växter jag än har >_<

              Kommentar

              • J.Milton
                • January 2010
                • 674

                #22
                Mitt 112L kar
                Frugan som inrett, rätt mycket växter så jag lät henne hållas=)
                Jag gillar med mycket grönt, och blir nog rät bra när det får växa till sig
                240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
                Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
                Blogg+Galleri

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #23
                  Ursprungligen postat av Sandra87

                  är Vallisneria lättskött?
                  Jepp.

                  Ursprungligen postat av Sandra87
                  Men om man säger såhär.. skulle mer växter suga åt sig mycket av nitratet?
                  och jepp. Om det nu är så högt som du säger, jag är lite tveksam...
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • lillfrasse
                    • February 2002
                    • 2228

                    #24
                    Ursprungligen postat av Sandra87
                    kollade unt på tradera.. den du nämnde Vallisneria, ser otroligt fin ut, blir stor och växer bra.. nu blev jag sugen på att köpa växter

                    är Vallisneria lättskött?
                    Läs och kolla runt lite så du lär dig grunderna ett bra sätt är ju att börja här på zoopet.

                    Simma lungt..
                    Lillfrasse..

                    Kommentar

                    • karrokaja
                      • March 2006
                      • 5388

                      #25
                      En bra sida är aquawarehouse.se där kan man köpa många olika växter, namnen står även på latin så man kan söka på typ google. Och så det lite enkla skötselråd om plantorna, temp, ljus, svårighetsgrad osv...

                      angående ditt pyroteknik gödsel så låter det som nån form av salpeter
                      Det kan självantända om man är redigt korkad och blandar det med diesel
                      Om jag har fattat det rätt.

                      Det är ett viktigt näringsämne för växterna. kör du pmdd (som är skitbra) så heter detta KNO3

                      Får växterna i karet gro upp lite så kommer det bli asfint lycka till
                      Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                      kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                      Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                      I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                      Kommentar

                      • Föllförfisk
                        • April 2010
                        • 620

                        #26
                        Här är mitt första akvarie då det är precis nyinrett, är på ungefär 86 liter..

                        Kul att titta på såhär några månader senare, då inser man att växterna faktiskt växer! Här är det 12 "krukor" i akvariet. Bla amazonasvärdplanta, javaormbunke, nån lilae..nånting har jag för mig, de små "buskiga " gräsen.. Numera finns även javamossa.. Borde snart ta bort något, men vet inte vad. De till hö utmed kortsidan är nu borta, gillade de aldrig. Och den finbladiga i mitten på framrutan skulle bli max 25 cm hög, den är helt förvildad! Börjar närma sig 50 cm eller mer..
                        Senast redigerad av Föllförfisk; 11 April 2010, 21:38.

                        Kommentar

                        • Sandra87
                          • March 2010
                          • 79

                          #27
                          Ursprungligen postat av J.Milton
                          Mitt 112L kar
                          Frugan som inrett, rätt mycket växter så jag lät henne hållas=)
                          Jag gillar med mycket grönt, och blir nog rät bra när det får växa till sig
                          Otroligt fint, jag tror jag ska tänka på att göra om inredningen i akvariet.. ser inte längre så naturlig ut.. bubblorna ska bort likaså hajen =P

                          Kommentar

                          • Sandra87
                            • March 2010
                            • 79

                            #28
                            Tack för alla bra svar

                            en sak jag kom på, då jag tittar runt på olika inredningar i akvarium..
                            dom som har mycket växter dom borde aldrig i princip rengöra bottengruset?
                            kanske där mitt fel ligger.. att jag kanske rengör botten så noga så jag tar bort all näring?

                            Kommentar

                            • karrokaja
                              • March 2006
                              • 5388

                              #29
                              har man fin sand i karet så lägger sej all skit på sanden och det är ju jävlars fult
                              Jag har engelsk 2-4 mm och då smyger sej skiten ner i gruset vilket gör att den inte syns, vilket gör att man inte behöver rengöra så ofta. för syns skull då.
                              Jag har inte rengjort min botten sen jag flyttade och det var 4 månader sen
                              Visst grumlar det upp lite skit, men inte kaotiskt mkt.

                              Så som jag har fattat det hela så är det en hel del nyttobakterier i bottensubstratet, att pilla runt och rengöra för ofta kan nog sätta balansen i lite svaj.
                              Och eftersom att allt i ett akvarium lever i symbios så kanske det svajar lite för växterna?

                              Mitt akvarium ser ut så här
                              Klicka på bilden för större version

Namn: P1020292.jpg
Visningar: 1
Storlek: 136,5 KB
ID: 2119455
                              Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                              kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                              Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                              I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                              Kommentar

                              • ansjo
                                • November 2005
                                • 29967

                                #30
                                Ursprungligen postat av Sandra87
                                kanske där mitt fel ligger.. att jag kanske rengör botten så noga så jag tar bort all näring?
                                Nu är du inne på rätt spår. Som Karrokaja säger så är mycket av de goda bakterierna i gruset, och håller du på att rengöra där i tid och otid får du ingen bra balans i karet hur du än försöker.
                                Eftersom du har bra belysning är det några saker som jag personligen skulle göra för att få igång karet, sedan om du följer dessa råd slaviskt eller inte får du göra som du vill.
                                * sluta rengöra gruset så ofta, sug rent det lösa skit som ligger när du gör dina vattenbyten
                                * byta vatten en gång/vecka ca 30%
                                * köpa hem gödning, och pmdd från http://www.haack.se/pmdd/index.php?o...d=27&Itemid=81 är en bra och billig väg att gå
                                * köpa hem lite växter nu i början som du vet klarar sig, såsom de du fick förslag på i början
                                * ska du kolla ditt vatten så gör det med dropptester
                                * ta ut luftbubblaren och all annan inredning du inte vill behålla
                                * skaffa någon snygg rot och ev. lite stenar att inreda med
                                * ev köpa reflektorer till lysrören för att få ännu bättre utbyte av ditt ljus

                                När sedan karet börjar komma igång kan man gå vidare med lite andra växter och då kanske även börja kasta överskottet istället för att köpa nytt hela tiden...
                                /Anders

                                Medlem i NCS - givetvis!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...