köp av växter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sandra87
    • March 2010
    • 79

    köp av växter

    Jag är väl en sån som vill ha MYCKET grönt i mina akvarium.
    Men det blir ju dyrt i längden av att köpa växter i akvariebutiken.
    hört att det går att köpa växter via internet mycket billigare, vet ni om en bra sida i så fall?


    Jag vill gärna ha växter som är snabbväxande och som blir stora i omfång, vill att fiskarna ska ha mycket så dom kan trivas bra, ha massa gömställen osv.

    Har ni några förslag på vad för växter jag ska köpa? hur man inreder på bästa sätt?

    har som sagt noll koll på vad mina växter heter som jag har i 100l karet nu.
    har iaf neontetror, zebrafisk, kuhlii-ål, en albinomal och en zebrasnäcka =)

    släng gärna in bilder på era akvarium, så får man lite nya idéer hur man kan inreda snyggt =)
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Varför ska du köpa växter i längden, se till att de trivs så kan du snart slänga hinkvis istället.
    Växter kan du kolla efter på tex www.plantswap.se och även kolla annonser på lite olika forum samt även på www.tradera.se eller www.ebay.com där man kan göra fynd ibland.
    Ett 100 liters är inte så lätt att inreda, men jag gillar lite olika Cryptocoryne samt kanske Limnophila sessiflora baktill och även någon sorts Vallisneria i den andra kanten.
    Sedan är rötter aldrig fel, och malarna gillar att ligga gömda där.
    Kolla in på min zoon så är där ett par kar, men inget 100 liters iofs...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      Håller med Anjo. Jag köper en hel del på tradera...eller gjorde..behövs inte längre...får snart börja sälja istället '
      Bifogade filer

      Kommentar

      • Sandra87
        • March 2010
        • 79

        #4
        tycker ditt är fint, växterna ser fina ut. höga och fyller ut akvariet bra.. ska försöka hitta en bild på mitt 100l så får ni se hur det ser ut nu ^^

        Kommentar

        • Sandra87
          • March 2010
          • 79

          #5
          jo, men det känns som att dom inte blir fler, alltså skjuter skott och sånt.. utan dom blir långa rangliga, så tappar dom blad närmast botten och så bitar som lossnar blir fula och flyter omkring..

          kanske bara för att dom växterna som jag har i det blir så.. kanske köper fel sorter

          Som sagt, ska leta en bild... *letar letar*

          Tack för alla namnen också
          ska googla massor + kolla på hemsidorna du tipsade om..
          Kollade på tradera förut, hittade dock inget där

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Då är det kanske dags att fundera vad som kan vara felet istället för att köpa nya växter som kanske går samma väg?
            Till ett 100 liters brukar det vanligtvis bara vara ett lysrör, och då är det inte läge att skaffa en massa växter som kräver lite mer för att se bra ut och växa på duktigt...utan då är det enklare växter som iofs inte är fel de heller.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Sandra87
              • March 2010
              • 79

              #7

              Kommentar

              • Sandra87
                • March 2010
                • 79

                #8
                jadu, vad som är felet vet jag ej, skulle gärna vilja veta. mitt akvarium har två lysrör, nybytta.. den växten som flyter omkring lossnar alltid, den sitter aldrig. hade ett tag flera, dom var fina stora. växte bra, men nu känns det som att dom tynar bort >_<
                bakom skeppet har jag en näckros? har iaf stora blad som en sådan, men den växer aldrig upp..
                fick den ifrån akvariebutiken då den höll på att dö, men nu har den stora fina blad. den verkar trivas iaf, men den verkar inte vilja bli högre än vad den är.. kan springa ner och ta ett foto så får ni se vad det är för en sort, så kanske ni har ett namn på den till och med

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Det första jag skulle gjort är att ta bort luftbubblorna, då dessa har negativ inverkan på växternas trivsel och växtlighet. Sedan gör en koll på vad det är för slags rör du har, och kanske byta ut detta om det är av lite sämra kvalité för växterna.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Sandra87
                    • March 2010
                    • 79

                    #10

                    Kommentar

                    • Sandra87
                      • March 2010
                      • 79

                      #11
                      tycker att det vore konstigt om akvariebutiken säljer på mig dåliga rör >_<
                      han har 30års erfarenhet vad jag vet.. en mindre akvariebutik. jag tror att rören är bra..
                      dom heter: sylvania aquastar, tror jag.. en av dom lyser lite lilaaktigt, den andra mer vitt/gult..

                      undra om det var en av dom vi bytt nu när jag ser färgen på dom.. *funderar* ja en av dom vet jag iaf är bytt så

                      Kommentar

                      • Sandra87
                        • March 2010
                        • 79

                        #12
                        Okej, ja luftbubblorna var meningen att dom skulle vara i det större akvariet. men det var för djupt så den orkade inte suga ner luften

                        har den m,est för att akvariebutiken sa att nitrat är en gas, och då skulle bubblorna ta bort mycket av nitratet som inte växterna tog upp.

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #13
                          Ser ut som grön Lotus. Att den "trivs" beror på att den lagrar sin näring i knölen, och får det mesta den behöver den vägen när den börjar växa.
                          Skulle man sedan ha extra näring och bra med ljus brukar dessa bli väldigt stora och fina, men med ett rent ut sagt djävulskt rotsystem...
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #14
                            Ursprungligen postat av Sandra87
                            tycker att det vore konstigt om akvariebutiken säljer på mig dåliga rör >_<
                            han har 30års erfarenhet vad jag vet.. en mindre akvariebutik. jag tror att rören är bra..
                            dom heter: sylvania aquastar, tror jag.. en av dom lyser lite lilaaktigt, den andra mer vitt/gult..

                            undra om det var en av dom vi bytt nu när jag ser färgen på dom.. *funderar* ja en av dom vet jag iaf är bytt så
                            Det är bra rör, så fortsätt du på den inslagna vägen.

                            Ursprungligen postat av Sandra87
                            Okej, ja luftbubblorna var meningen att dom skulle vara i det större akvariet. men det var för djupt så den orkade inte suga ner luften

                            har den m,est för att akvariebutiken sa att nitrat är en gas, och då skulle bubblorna ta bort mycket av nitratet som inte växterna tog upp.
                            Det var en ny grej, att nitrat skulle vara en gas...
                            Använder du gödning?
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • Sandra87
                              • March 2010
                              • 79

                              #15
                              Ja, jag är lite dålig på gödningsbiten. brukar tillsätta gödning då jag gör vattenbyte.. ett vitt pulver,... vet ej vad det heter.. skulle tydligen vara ett ämne som hanteras som farligt gods för att det kan sprängas? :O
                              om det nu stämmer vet jag ej..

                              Sen har jag ju tänkt att, det kanske bli för mycket för växterna.. eftersom jag har mycket nitrat.. nitrat är ju gödning för växterna.. kanske blir för övermycket gödning om jag ska tillsätta utöver all nitrat som finns?

                              så därför har det blivit att jag ger dom gödning 1 gång varannan vecka.. i samband med vattenbyte..
                              ska jag ge oftare?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...