Vad gör jag för fel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lizzy_123
    • March 2010
    • 71

    #31
    Har jag alltså förstått det rätt, jag ska sluta göra vattenbyten?
    Men gror inte det då igen av gröna alger? på rutor tex.

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #32
      Det kan det mycket väl göra om du inte har tillräckligt med växter. Tanken är dock att du dels ska klara dig från det om du har tillräckligt med växter och dels att växterna kommer konkurrera ut algerna när dom får tillräckligt med näring tack vare nya vattenbytesregimen.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • Lizzy_123
        • March 2010
        • 71

        #33
        Men jag ska inte försöka höja KH?
        Ska jag rengöra filtren oftare då jag inte gör vattenbyten?

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #34
          Nej man ska försöka låta bli att manipulera hårdheten om man inte har extremvärden (under 1 eller över 20 typ).
          När akvariet väl hoppar igång är det mycket möjligt att mulm/gyttja försvinner av sig själv i snabbare takt när syrenivåerna från växterna blir bättre. Det är främst för cirkulationens skull man håller filtrerna rena, är det bra flås så behöver man inte pilla på dom.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #35
            Ursprungligen postat av gullefjun
            Att hålla Diskus och ha glada växter har jag förstått inte funkar så himla bra, fast såklart vill jag ha bägge delarna,eftersom jag gillar växter också.
            Vad säger du om min PMDD-dosering?

            Ska jag vara ärlig så är jag livrädd för det här med CO2-anläggning *skratt*
            Så här kan det annars se ut med diskus, glada växter och co2: http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=1029605
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Lizzy_123
              • March 2010
              • 71

              #36
              Jag har i allafall bestämt mig för att byta ut filtermaterialet i ytterfiltret så fort det har kommit hem. Sedan så skall jag beställa hem ett gäng siameser och några o- nånting, kommer inte ihåg vad de hette som ni tipsat mig om på en annan tråd. Hoppas att de kommer nästa vecka.

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                #37
                Ursprungligen postat av ansjo
                Så här kan det annars se ut med diskus, glada växter och co2: http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=1029605
                ja jag vet, men jag skulle vilja att det fanns lite enklare Co2-anläggningar. Jag märker ju att EC inte räcker till riktigt.
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #38
                  Det kan tyckas lite halvkrångligt, men lägger man lite pengar så sköter det sig mer eller mindre själv...
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Lizzy_123
                    • March 2010
                    • 71

                    #39
                    Byta till sand

                    Jag har beslutat mig för att byta ut gruset till Julas blästersand och passar på nu medans det ändå ser för hemskt ut i akvariet. Hur länge tycker ni att jag skall vänta med att byta ut filtermassorna? Ska jag göra ett vattenbyte när jag byter till sanden?

                    Kommentar

                    • Föllförfisk
                      • April 2010
                      • 620

                      #40
                      Ursprungligen postat av defdac
                      Jag tror det råder lite begreppsförvirring här. Du verkar sköta akvariet som ett sällskapsakvarium där det stående rådet brukar var att mata så lite som möjligt och göra stora vattenbyten för att hålla nere näringsnivåer.

                      Det är det sämsta du kan göra vad gäller växterna. Sällskapsakvarium = Döda växter.

                      You must unlearn what you have learned [Yoda tm]

                      Det finns två olika sätt att köra akvarier med glada växter och dom körs markant olika. Antingen kör du med CO2-insprutning (benämnes "hightech") eller så gör du det inte ("lowtech").

                      Du kör utan CO2, dvs lowtech.

                      Det sätt som fungerar absolut bäst vad gäller lowtech är att i princip sluta göra vattenbyten och övermata fiskarna. Se däremot till att ha bra cirkulation och hålla filter rena. Måste du rota runt i akvariet så måste du även göra vattenbyte för att förhindra algsporsexplosion och ammoniumspikar. Ammoniumspikar triggar sporerna att blomma.

                      Dvs fyll upp med vatten, växter och fisk. Ställ in belysningstimer och sedan "Look ma, no hands!".

                      Tricket här är att låta bottnen mineralisera fiskskit till kemikalier som växterna kan ta upp och vara ytterst försiktig med PMDD. De flesta som kör lowtech använder bara lite PMDD när dom ser att nya skott blir bleka. Tillväxten är ofta otroligt sakta på alla växter eftersom dom är helt CO2-begränsade.

                      En del bygger en botten som är effektiv på att mineralisera fiskskit genom att använda ganska mycket urluftad jord under gruset. Gärna kryddad med en massa gyttja från ett gammalt inkört filter. Då har man en mineraliserande botten från dag 1. Ett annat sätt är att vänta i något år på att bottnen bildar rätt bakterie/svamp/organismkultur själv.

                      Men i övrigt är det inte mycket man pillar med vad gäller den här typen av akvarium. Hands off.
                      Måste bara säga att det här var ett mkt bra inlägg! Så enkelt beskrivet, så till o med jag som är rätt ny på det här med akvariet hänger med fullständigt*ler*. Mer sånt!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...