Vad gör jag för fel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lizzy_123
    • March 2010
    • 71

    Vad gör jag för fel?

    Kan någon hjälpa mig? Jag har problem i mitt kar med att det har blivit som en brunaktig beläggning på många utav växterna.
    Jag till sätter pmDD vid varje vattenbyte( 1ggr i veckan ca 30%)+ Easy carbo varje dag. Har gjort det i ca 3v. Har väldigt många växter och inte så mycket fisk. Växterna vill inte trivas i mitt kar. Den enda som växer och frodas är Hornsärv, som jag får klippa varje vecka ca 1dm.
  • Marnat
    • November 2009
    • 2012

    #2
    Då är frågan hur mkt ljus du har, vilken typ och hur länge du har igång det dagligen, när vi vet det så går det nog lite lättare.

    MVH
    Marcus
    \\54L Apistos//
    \\234L SA//
    MVH Marcus

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Hyffsat nystartat? Isf är det säkerligen kiselalger som försvinner med tiden, eller om du inte vill vänta ta bort dessa med hjälp av en Ancistrus.
      Är det mer som damm som ligger på växterna, skulle jag tippa på att du får gradera upp dig på pumpfronten...
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Lizzy_123
        • March 2010
        • 71

        #4
        Jag har ett aqua-glo 30w T8 och ett Power-glo 30w T8. Och har det tänt 12h.

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Hur länge har karet varit igång?
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Marnat
            • November 2009
            • 2012

            #6
            till att börja med skulle jag rekommendera att sänka ljustiden till 9-10 timmar, det brukar hjälpa, sen som ansjo säger så kan det vara för att karet ej är stabiliserat än och därför får du alger.
            \\54L Apistos//
            \\234L SA//
            MVH Marcus

            Kommentar

            • Lizzy_123
              • March 2010
              • 71

              #7
              Jag har haft det sen just före jul. Köpte det med fiskar och tillbehör. Har sett det som ett nystartat kar men med den fördelen att filtren har varit igång ett bra tag, om jag inte mins fel så hade killen jag köpte det av haft det i 2,5år.

              Kommentar

              • Marnat
                • November 2009
                • 2012

                #8
                då tror jag helt krasst att du har ljuset på för länge. prova att sänka ljustiden till 9-10 timmar
                \\54L Apistos//
                \\234L SA//
                MVH Marcus

                Kommentar

                • Lizzy_123
                  • March 2010
                  • 71

                  #9
                  Ok, då ska prova det. Kan man dela upp ljus timmarna? eller stressas fiskarna i onödan?

                  Kommentar

                  • Marnat
                    • November 2009
                    • 2012

                    #10
                    Ursprungligen postat av Lizzy_123
                    Ok, då ska prova det. Kan man dela upp ljus timmarna? eller stressas fiskarna i onödan?
                    jag kör med två ljusperioder per dygn och har inte märkt några stressymptom på fiskarna, ej heller på växterna.
                    \\54L Apistos//
                    \\234L SA//
                    MVH Marcus

                    Kommentar

                    • Lizzy_123
                      • March 2010
                      • 71

                      #11
                      Jag har nu dragit ner ljustimmarna till 10h, och ger mindre EC och det verkar funka. Det har börjat att bubbla från växterna som det aldrig gjort, mer och mer för varje dag. Men algerna är kvar och i samma mängd. Hoppas att det blir mindre! Har även kvällsljus som är blått, riktigt coolt om jag får säga det själv. Det kommer bilder snart. Måste bara lära mig hur jag ska göra?!

                      Kommentar

                      • Johan0201
                        • June 2007
                        • 708

                        #12
                        Testa att dra ner ytterligare ett par timmar ?
                        1* 540 liter med SA/CA ciklider
                        9* 70 liter odlingskar, sällskapsfiskar,ancistrus mm

                        www.tvspel.ifokus.se

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          Om hornsärven trivs gissar jag att du har den flytande (eftersom den inte har rötter)? Tippar på att den skuggar ganska rejält isåfall.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • Lizzy_123
                            • March 2010
                            • 71

                            #14
                            Ursprungligen postat av defdac
                            Om hornsärven trivs gissar jag att du har den flytande (eftersom den inte har rötter)? Tippar på att den skuggar ganska rejält isåfall.
                            Nej den sitter fast i botten, har inga växter som flyter.

                            Kommentar

                            • Lizzy_123
                              • March 2010
                              • 71

                              #15
                              växter!!!????

                              Jag blir inte klok på mina växter! Alla säger att man ska använda pmDD vid varje vattenbyte+ easy carbo varje dag, men det kan inte jag göra! Jag använder pmDD vid vattenbyten och om jag använder ec så blir växterna bruna och slutar att "bubbla", men om jag utesluter ec så verkar de må jättebra. Kan det vara så att det blir för mycket kol i vattnet?
                              Jag gjorde ett test och bytte vatten i Fredags och tillsatte pmdd men inget ec. växterna bubblade mer och mer för varje dag, sedan satte jag i ec enligt dosering i går (tisdag) på morgonen innan jag åkte till jobbet. När jag kom hem så hade de blivit burna och slutat att bubbla!? Idag ( onsdag Har de börjat att bubbla igen

                              Kommentar

                              Arbetssätt...