Varför små angrepp av cyano?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Varför små angrepp av cyano?

    Nu har jag äntligen börjar få balans i mitt 375-liters, algerna försvinner mer och mer, växterna börjar se riktigt fina ut och vattnet är glasklart ... men då börjar det dyka upp små cyanoöar i gruset. Varför?

    Akvariet är INTE misskött, jag har diskus och gör VB var fjärde dag då jag även slamsuger.
    Kan det bero på att det är "för rent", Eller vad sjutton beror det på.
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Om växterna har kommit igång rejält kommer dom sannolikt strippa kväve (nitrat) som galningar och när akvariet är kvävebegränsat brukar cyano börja titta fram här och där. PMDD ftw.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      #3
      Ursprungligen postat av defdac
      Om växterna har kommit igång rejält kommer dom sannolikt strippa kväve (nitrat) som galningar och när akvariet är kvävebegränsat brukar cyano börja titta fram här och där. PMDD ftw.
      ftw. Jag använder PMDD, men är osäker på doseringen eftersom jag gör VB var fjärde dag. Tycker du jag ska tillsätta vid varje VB, eller ska jag pytsa i full dos varje gång?
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • MattiasL
        • September 2006
        • 1479

        #4
        Ursprungligen postat av gullefjun
        ftw. Jag använder PMDD, men är osäker på doseringen eftersom jag gör VB var fjärde dag. Tycker du jag ska tillsätta vid varje VB, eller ska jag pytsa i full dos varje gång?
        Om du gör så många vattenbyten så skulle jag nog våga hälla i full dos varje gång. Ärligt talat, jag har ett lowtech där jag bara gör vattenbyten några gånger om året och jag häller ändå i full dos minst två gånger per vecka för att inte få brister på växterna.
        Qui audet adipiscitur!

        Kommentar

        Arbetssätt...