Nu har ja fått tillbaka alger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mathce
    • April 2009
    • 239

    Nu har ja fått tillbaka alger

    I början hade jag väldigt lite fisk och lite växter, hade ljuset på i tolv timmar.
    Efterhand som ja köpte mer växter så minskade jag till 8timmar belysning. och algerna försvann, nu har de även flyttat in fler fiskar och även ett par växter till.
    Jag har alltså 5guppy, 10tal svärdbärare och 2algätare. plus några få yngel. Belysning 8timmar och ännu mer växter. men algerna har kommit tillbaka, de är trådalger och alger på framförallt framsidan.
    Vad ska jag göra.
    Jag ska inhandla reflektrorer och nya rör, men det får vänta lite.
    Även ett till innerfilter är på ingående, men inget jag kan fixa direkt.
    Fler växter ska in i dagarna.
    Vatten byten kör jag var 7de dag 25% och ar i PMDD.
    Vad gör jag för fel.
    Andmat har jag i och för sig en hel del och antar att de kan vara en stor orsak till algökningen eller ??
  • Marnat
    • November 2009
    • 2012

    #2
    Ursprungligen postat av Mathce
    I början hade jag väldigt lite fisk och lite växter, hade ljuset på i tolv timmar.
    Efterhand som ja köpte mer växter så minskade jag till 8timmar belysning. och algerna försvann, nu har de även flyttat in fler fiskar och även ett par växter till.
    Jag har alltså 5guppy, 10tal svärdbärare och 2algätare. plus några få yngel. Belysning 8timmar och ännu mer växter. men algerna har kommit tillbaka, de är trådalger och alger på framförallt framsidan.
    Vad ska jag göra.
    Jag ska inhandla reflektrorer och nya rör, men det får vänta lite.
    Även ett till innerfilter är på ingående, men inget jag kan fixa direkt.
    Fler växter ska in i dagarna.
    Vatten byten kör jag var 7de dag 25% och ar i PMDD.
    Vad gör jag för fel.
    Andmat har jag i och för sig en hel del och antar att de kan vara en stor orsak till algökningen eller ??
    andmaten skulle vilja säga istället är något som bromsar algtillväxt. De suger upp all näringen snabbare än algerna hinner med oftast.

    Har du några mer snabbväxande växter?, tillsätter du även EC? vad har du för typ av lysrör? Hur mkt pmdd tillsätter du?
    \\54L Apistos//
    \\234L SA//
    MVH Marcus

    Kommentar

    • Hörnsten
      • January 2010
      • 123

      #3
      Om du inte gjort det så bör du testa Easy Carbo (eller motsvarande från någon annan tillverkare) eftersom det både ger kol till växterna och motverkar alger.

      Kommentar

      • Johan0201
        • June 2007
        • 708

        #4
        Håller också med marnat gällande andmaten
        1* 540 liter med SA/CA ciklider
        9* 70 liter odlingskar, sällskapsfiskar,ancistrus mm

        www.tvspel.ifokus.se

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          De suger upp all näringen snabbare än algerna hinner med oftast.
          Hmm.. Det håller inte jag med om. Alger klarar generellt sett mycket lägre näringsnivåer än växter. Det som gör att ett lock på ytan gör att alger inte klarar sig brukar istället vara ljuskonkurrens.

          Har man bara en viss del andmat som man fritt låter försöka sig, och alltså släpper igenom ljus, så kan det däremot bli så att växterna nere i akvariet har svårt att konkurrera pga näringsbrist och algerna får fritt spelrum.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          Arbetssätt...