vad ska jag göra åt detta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • doppingen
    • April 2008
    • 1079

    #16
    Ursprungligen postat av Lineli
    Ja jag vill inte ha en massa snigelbebisar. Jag är dessutom mest intresserad av att de ska äta upp algerna, som jag tror är någon slags toffs el skäggalg.
    vill man inte ha snäckbäbisar så är det bara att plocka bort äggen som sitter allihop i en stor klase ovanför vattnet, de sätter alltid äggen över vattnet(äpplena) så mycket lätt att hålla efter, finns läckra rosa,lilarandiga,gula mfl jag har många olika färger en bra sida är www.applesnail.net
    MammaMia

    Kommentar

    • Lineli
      • February 2010
      • 565

      #17
      Jag hoppar över snäckor och inhandlade igår en algätare som tar toffsalger, tror det är en siamesisk. Nu får vi se vad den går för

      Jag köpte även en liten ny växt som jag inte kan namnet på och bytte 30l vatten samt körde i lite växtgödning

      Jag tog även bort en växt ur akvariet som inte är någon riktig akvarieväxt utan en sådan sort som lämpar sig bättre som krukväxt.

      Jag flyttade tre Black Molly till mitt lilla kar och tillsatte iof två platy men de är mindre än Mollysarna iaf.

      Jag ska även snart ansa vattenpesten och då blir det ytterligare en växt

      Kommentar

      • Lineli
        • February 2010
        • 565

        #18
        köpte en lite större växt idag med jättefint växtsätt, tror det är någon ormbunke, jättefin!!

        Kommentar

        • MattiasL
          • September 2006
          • 1479

          #19
          Ursprungligen postat av doppingen
          sen jag började med äppelsnäckor finns inga alger alls, så äppelsnäckor är inte dumt att ha, sebrasnäckan är kanske ännu bättre
          Jag har också en hel del fina äppelsnäckor, men jag tycker inte att de är speciellt bra på att äta alger.
          Qui audet adipiscitur!

          Kommentar

          • Lineli
            • February 2010
            • 565

            #20
            Jag köpte en siamesisk algätare men den är totalt ointresserad toffsalgerna men putsar på stenarna så det känns helt onödig med en sådan då akvariet redan var rätt fullt.. Jag säljer den på annons El så är det bara o hämta den

            Kommentar

            • nettibettan
              • November 2008
              • 12

              #21
              Den erfarenheten har inte jag av siamesisk algätare.Tycker dom är alldeles utmärkta för toffsisar,vore jag som du skulle jag vänta ett tag till innan du väljer bort den.Det har ju inte gått mer en vecka ung.+ att ditt kar verkar vara ganska nystartat.Det tar några månader för det att komma i balans.Tålamod är nog nyckelordet.

              Kommentar

              • Lineli
                • February 2010
                • 565

                #22
                Eftersom jag enbart köpte den för toffsalgerna känns det lite surt då jag redan har lite för många invånare. Borde den inte börja äta toffsalger direkt om det är det den gillar? Den äter flingfoder när jag matar de andra men nu har jag dragit ner lite på maten för att se om den börjar käka, Hur lång tid brukar det ta? Någon som har erfarenhet?

                Kommentar

                • doppingen
                  • April 2008
                  • 1079

                  #23
                  om du går in på artbeskrivningar så finns där en del personliga erfarenheter av fisken-längre ner under själva beskrivningen(fast det vet du nog) men om just hur länge innan de tar alger vet jag ej-bara ett tips i brist på annat(vilken söt profil du har-var hittar du såna?)
                  MammaMia

                  Kommentar

                  • Lineli
                    • February 2010
                    • 565

                    #24
                    Tack! jag ska kolla igen vad det står där..



                    Här finns massa gulligt!
                    Jag använder några på Familjeliv.se där jag har samma anv namn Lineli1

                    Kommentar

                    • doppingen
                      • April 2008
                      • 1079

                      #25
                      tusen Tack, då kollar jag den sidan
                      MammaMia

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #26
                        Båda "sorterna" är säkert toffsalger, varav prickarna är nedbetade toffsalger.

                        Toffsalger är intimt förknippade med varierande CO2-nivåer, vilket man får med normala vattenbyten tyvärr. När man sänker vattenytan så kommer en del av akvariet i kontakt med luft som har runt 36 ggr mer fri tillgänglig CO2 jämfört med vatten.

                        Det enkla tricket mot toffsalger i normala sällskapsakvarier är paradoxalt nog att dra ner rejält på vattenbytena(!).
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #27
                          Tom Barr (alg-gurun #1) om BBA (toffsalger) i akvarier utan extra CO2-gödning: http://fins.actwin.com/aquatic-plant.../msg00302.html
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • MechaniX
                            • February 2010
                            • 13

                            #28
                            Jag fyller bara på det som dunstar bort i mitt kar. Låg fisklast och stor växtmassa, dom enda alger jag har är lite Cladophora som klänger sig kvar och gröna prickar på några äldre blad och glasen. 4x36W Aquarelle över 250 liter, ingen CO2 och göder med standarddos PMDD när bladen ser bleka ut.

                            Kommentar

                            • Lineli
                              • February 2010
                              • 565

                              #29
                              Just nu byter jag vatten 1g/v ca 40-50l. Har sjuka fiskar varav en dog idag.
                              Jag har iaf inhandlat fler växter och tänker göda dem med växtnäring så kanske det ger sig sedan hoppas jag naturligtvis på att min siames ska börja käka

                              Kommentar

                              Arbetssätt...