vad ska jag göra åt detta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lineli
    • February 2010
    • 565

    vad ska jag göra åt detta?

    Hej!
    Jag har ett akvarium på 112l, vattenvärdena är ok.
    Jag har flera olika växter men alla får detta "problem"
    Det bildas rödbruna alger som inte går att ta bort..

    På gräsen sätter det sig i kanterna av bladen och på min mer bredbladiga växt är det som prickar på bladen.

    Jag använder växtgödning och har tänt från morgon till kväll.
    Akvariet är heller inte utsatt för så mycket direkt solljus.
    Akvariet har varit igång ca 2 månader och bottenfilter används.

    Jag har en Ancistrus och mollysar som är på växterna men de verkar inte få bort något de heller.
    övriga firrar är ca 25 Neontetror, 2platy, 3svärdbärare, 1kuhliiål.

    jag matar med flingfoder och algtabletter.
    Byter ca 40l vatten/vecka då jag även slamsuger botten.

    Har du tips på hur jag gör tar jag tacksamt imot dem då dessa "alger" ökar hela tiden..
  • Lineli
    • February 2010
    • 565

    #2
    kan detta vara toffsalger?

    Kommentar

    • sjebbe
      • March 2009
      • 440

      #3
      Dra ner till 6 timmar tänt per dygn. Behöver ju inte vara tänt om du inte är hemma.
      Vattenbyten?
      En gång i veckan 30-40%.

      Man kan alldrig förlita sig på "algätare". Skit görat får man göra själv

      edit: Toffsalger tar du bort mekaniskt, med fingrarna till exempel. Sen är det bara att göra vattenbyten. Bild?
      450 L - Channa pulchra
      720 L - Channa, Polypterus & Datnoides

      Kommentar

      • nettibettan
        • November 2008
        • 12

        #4
        Hej
        Tycker det verkar som du har både kisel o toffsalger.Kiselalger kommer ofta i nystartade kar,brukar försvinna när det kommer i balans vilket kan ta 3-4månader.
        Jag rekomenderar att du gör så här:Ca 30% vattenbyte 1ggr/v,slamsug endast ytligt då(man ska inte rengöra för noga,dom goda bakterierna måste få chans att föröka sej),rengör rutor o gnugga lite lätt på växter som är värst angripna av alger,använd gödning,investera i ett par siamesiska algätare(är proffs på toffsisar).Jag tycker nog du kan ha tänt 8 timmar.
        Håller du i så här ,så ordnar det sej till slut.Det är tålamod som gäller erfar jag.
        Lycka till!!

        Kommentar

        • Lineli
          • February 2010
          • 565

          #5
          Algerna går inte att ta bort med fingrarna..
          Blir inte siamesiska algätare för stora för 112l? Finns det någon annan art som äter toffsalger, om det nu är det..?

          Kommentar

          • DaRe

            • June 2009
            • 2227

            #6
            När du säger morgon till kväll, hur många timmar är det?

            Lämpligt är 8-12 timmar. annars är algätare av olika sorter dåliga på att äta kiselalger. Låter inte så farligt med algerna, du kommer alltid att ha viss nivå med alger. Du bör göra så mycket som möjligt för attgynna bakterierna och du bör inte rengöra filtret om inte flödet avsevärt minskat och rengör då i akvarievatten ej kranvatten.

            Mycket växter samt pmdd som växtgödning är bra. Kontrollera att du har bra belysning inte bara rätt mängd. Exempelvis kan du skaffa reflektorer.
            En bra kombination med gödning och belysning är också att tillsätta easy carbo som innehåller ämnen som motverkar alger samt tillför kol till växterna.
            Checking out...

            Kommentar

            • Lineli
              • February 2010
              • 565

              #7
              jag tänker nog köpa fler växter och ev en siamesisk algätare

              Kommentar

              • nettibettan
                • November 2008
                • 12

                #8
                Snabbväxande växter är alltid bra i nystartade akvarium.Då får algerna konkurrens.
                Har också ett 112 l .Har 2 siamensis där i.Tycker nog man kan ha det.Beror ju lite på om man har mycket annan fisk i förståss.

                Kommentar

                • Lineli
                  • February 2010
                  • 565

                  #9
                  Hur stora är dina siamensis? Växer de snabbt? Kan man ha bara en?
                  Jag ska köpa fler växter och ta bort en som inte hör till akvarieväxter "typiskt nybörjar inköp"
                  Jag har vattenpest och smalt gräs och en liten låg växt som inte växt något sedan jag köpte den den är lite yvig i sitt växtsätt, rätt söt men jag har inte hittat den i någon beskrivning. Jag har även något tunnare gräs. Funderar på att köpa något mer fint gräs och någon mer lite mörkgrön växt, de jag har är rätt ljusa.

                  Kommentar

                  • doppingen
                    • April 2008
                    • 1079

                    #10
                    sen jag började med äppelsnäckor finns inga alger alls, så äppelsnäckor är inte dumt att ha, sebrasnäckan är kanske ännu bättre
                    MammaMia

                    Kommentar

                    • Dexter
                      • December 2009
                      • 984

                      #11
                      Ursprungligen postat av Lineli
                      Hur stora är dina siamensis? Växer de snabbt? Kan man ha bara en?
                      Våra Siameser har vuxit otroligt snabbt. De vi köpte som små i november är snart 15 cm långa. Personligen skulle jag inte ha bara en, tvärtom, vi har uttökat vårt antal ifrån 3 till 5 stycken. De bråkar aldrig utan håller alltid ihop i sin lilla grupp. De blir stora och kräver ett ganska långsträckt akvarium för att komma till sin rätt tycker jag.
                      Senast redigerad av Dexter; 30 March 2010, 09:17.
                      /Dexter

                      75 liter mix, 220 liter mix

                      Kommentar

                      • Dexter
                        • December 2009
                        • 984

                        #12
                        Håller med doppingen, skulle nog testa med snäckor först. Har Zebrasnäckor sedan någon vecka och de jobbar på bra.
                        Senast redigerad av Dexter; 30 March 2010, 13:12.
                        /Dexter

                        75 liter mix, 220 liter mix

                        Kommentar

                        • Lineli
                          • February 2010
                          • 565

                          #13
                          Jag tycker snäckor verkar lite småäckliga men jag kanske får överväga för 15cm är ju rätt stora firrar. Jag har ju en ancistrus med som säkert blir så stor och mina krabater får ju inte ha det trångt.
                          Äter äppelsnäckor alla slags alger?
                          Är inte de så att de förökar sig jättemycket?
                          Kan man ha en eller ska man ha fler?

                          Kommentar

                          • Dexter
                            • December 2009
                            • 984

                            #14
                            Zebrasnäckan ska du nog gärna bara ha en av, inte 2 stycken som jag... Om de lägger ägg är de tydligen väldigt svåra att få bort, och äggen kan ändå inte utvecklas i sötvatten, så det är bättre att ha en ensam. De äter alger som bara den och jag tror de äter fler sorter än "äpplen". (Fast "äpplena" finns ju i många olika fina o roliga färger å andra sidan.) Är egentligen inte heller jätteförtjust i sniglar/snäckor men jag tycker faktiskt att det ser mysigt ut med dem i karet. (Kommer nog köpa Äppelsnäckor också.)
                            /Dexter

                            75 liter mix, 220 liter mix

                            Kommentar

                            • Lineli
                              • February 2010
                              • 565

                              #15
                              Ja jag vill inte ha en massa snigelbebisar. Jag är dessutom mest intresserad av att de ska äta upp algerna, som jag tror är någon slags toffs el skäggalg.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...