Svarta/bruna alger på växterna? Hjälp någon?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Xanee
    • January 2009
    • 37

    Svarta/bruna alger på växterna? Hjälp någon?

    Vill inte starta nya, onödiga trådar, men jag hittar inget svar på mina frågor i forumet ..

    Hej!!

    Nu är det så att jag fått svarta/bruna alger på mina växter. Det är mest på bladen längst ner, och högst upp är det nästan ingenting. Vissa blad är helt svarta. Jag har bara snabbväxande växter i mitt akvarium, ca 6 olika sorter. Bla. vattenpest, alternanthera lilacina, bacopa monnieri, ludwigia palustris red, limnophila heterophylia (När jag köpte dem sa dem att de var snabbväxande så jag antar de är det)

    Jag har 5st siamesiska algätare , men de verkar inte äta dessa alger alls , inte vad jag märkt iallafall . .

    Bilder:





    Någon som vet någon bra algätare som skulle fixa det här? Eller något annat ?
  • Hörnsten
    • January 2010
    • 123

    #2
    Kan du säga något om belysningen och hur du göder växterna?

    Har inte så stor erfarenhet av alger (och det är jag glad för), men om du har många snabbväxande växter kan det vara näringsbrist som gör att algerna tar över. Prova att göda med både makro- och mikronäringsämnen, t.ex. PMDD om du inte redan gör det och använda Easy Carbo (finns andra fabrikat också) som ger kol till växterna och samtidigt motverkar alger.

    Kommentar

    • Xanee
      • January 2009
      • 37

      #3
      Jag har 2st lysrör, Aquael Lighting Jag har bara tidigare haft i Nitrivec och något vattenberedningsmedel när jag startade akvariet

      Jag tycker att mina växter växer rätt snabbt, men jag vet ju inte heller hur snabbt de ska växa, om de mår bra..

      Är PMDD och Easy Carbo skadligt för fiskarna ? Vilken är bäst att använda ?

      Kommentar

      • nettibettan
        • November 2008
        • 12

        #4
        Hej
        Ser ut som kiselalger tycker jag.Uppstår ofta i nystartade kar.Brukar ge med sej efter ett tag när karet har kommit i balans.Börja gärna med gödning(rek. också pmdd).
        Snabbväxande är också Hyghrophila polysperma och Limnophila sessliliflora.

        Kommentar

        • Xanee
          • January 2009
          • 37

          #5
          Tack! ska beställa det Jag hittar flera olika PMDD .. vilken ska jag köpa ? Vet någon en bra hemsida där man beställer ?

          Kommentar

          • Gaffel
            • December 2007
            • 6200

            #6
            Haack's PMDD
            Life's a bitch and then you die..
            "I might be right handed but im always left-winged"
            Skriv på!

            Kommentar

            • Xanee
              • January 2009
              • 37

              #7
              Jag vet inte riktigt vilken jag ska beställa :/ Måste jag mära Kh-värden först ? x)

              Gick in på pmdd.se och fick fram det här:

              Recept

              Tre stycken 500 ml flaskor
              Blanda 39,1 gram KNO3 i den första flaskan (ca 6,8 tsk)
              Blanda 3,8 gram KH2PO4 i den andra flaskan (ca 3,1 krm)
              Blanda 7,7 gram NutriSI Mikro i den tredje flaskan (ca 9,8 krm)

              Hur mkt av varje ska jag beställa ? Jag är helt lost med det här med pmdd XD

              Kommentar

              • Gaffel
                • December 2007
                • 6200

                #8
                ligger du på ett pH kring 7 så är NutriSi att föredra framför micro+ men för att veta hur mycket näring du har behöver jag veta hur mycket ljus du har, det finns nämligen i princip ingen anledning att ge växter en massa näring om du inte samtidigt ger dom en massa ljus, har du reflektorer?
                Life's a bitch and then you die..
                "I might be right handed but im always left-winged"
                Skriv på!

                Kommentar

                • Xanee
                  • January 2009
                  • 37

                  #9
                  Reflektorer x) ? Typ speglar ?

                  Kommentar

                  Arbetssätt...