Anubias

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • maccan
    • September 2009
    • 154

    Anubias

    "Måste" man plantera en anubias på en rot eller liknande? eller går det att stoppa ner den i sanden? Får ingen riktig inblick i artbeskrivningen...
    I´m hung as Einstein and smart like a horse

    http://www.youtube.com/watch?v=6lKadIoXWVg
  • Andrém
    • October 2009
    • 1247

    #2
    Ursprungligen postat av maccan
    "Måste" man plantera en anubias på en rot eller liknande? eller går det att stoppa ner den i sanden? Får ingen riktig inblick i artbeskrivningen...
    Som jag har förstått det så får man INTE planera rotstocken (den tjocka gröna delen där bladen växer ur) under sanden för då ruttnar den bort och växtern dör men rötterna (dom vanliga rötterna) kan du trycka ner i sanden. Men det är bäst att fästa den vid en rot eller sten och bara låta den växa fast, för då ska den nog trivas bäst då det är så den växer på riktigt.

    Kommentar

    • maccan
      • September 2009
      • 154

      #3
      Ursprungligen postat av Andrém
      Som jag har förstått det så får man INTE planera rotstocken (den tjocka gröna delen där bladen växer ur) under sanden för då ruttnar den bort och växtern dör men rötterna (dom vanliga rötterna) kan du trycka ner i sanden. Men det är bäst att fästa den vid en rot eller sten och bara låta den växa fast, för då ska den nog trivas bäst då det är så den växer på riktigt.
      Tack för svaret Är så j*vla dålig på växter
      I´m hung as Einstein and smart like a horse

      http://www.youtube.com/watch?v=6lKadIoXWVg

      Kommentar

      • Mumin
        • October 2007
        • 3837

        #4
        Jag har flera Anubias i grov engelsk sjösten. Trickset är att få den att sitta lagom djupt så den stannar kvar men inte ruttnar. Men den växer fast i gruskornen så småningom och då går det alldeles utmärkt att bara lägga den där man vill ha den.
        I finare grus eller sand skulle jag aldrig göra så.
        För mycket är inte nog!
        Jag VILL ha en Elefantofon!!

        Kommentar

        • maccan
          • September 2009
          • 154

          #5
          jag har ju ganska så fint grus så det är ju bara att glömma får försöka att klämma i en liten sten av något slag då Fäster dom på skifferplattor????
          I´m hung as Einstein and smart like a horse

          http://www.youtube.com/watch?v=6lKadIoXWVg

          Kommentar

          • Mumin
            • October 2007
            • 3837

            #6
            Det gör de säkert, men du sätter fast den med fiskelina först, tills den har vuxit fast.
            För mycket är inte nog!
            Jag VILL ha en Elefantofon!!

            Kommentar

            • maccan
              • September 2009
              • 154

              #7
              Ursprungligen postat av Mumin
              Det gör de säkert, men du sätter fast den med fiskelina först, tills den har vuxit fast.
              hehe, jag må va korkad men inte så korkad det förstod tillochmed jag
              I´m hung as Einstein and smart like a horse

              http://www.youtube.com/watch?v=6lKadIoXWVg

              Kommentar

              • Martin85
                • February 2008
                • 465

                #8
                Ursprungligen postat av maccan
                jag har ju ganska så fint grus så det är ju bara att glömma får försöka att klämma i en liten sten av något slag då Fäster dom på skifferplattor????
                De anubias jag har i mitt sandakvarium är faktiskt de som växter bäst. Trycker ner dem rätt mycket och gömmer stocken vid ev omplantering för att inte den ska flyta iväg. Sen tar det några dagar innan malarna har bökat bort sanden men fortfarande är inte stocken särskillt synlig...

                Har aldrig vart med om att anubias har ruttnat eller mått dåligt. Helt klart de tåligaste växterna man haft.

                Kommentar

                • Grottbert
                  • November 2009
                  • 340

                  #9
                  Samma som ovanstående, jag trycker ner mina anubiaser direkt i sanden med. Mina anpassar sig själva efter ett tag och skjuter rotskott ovanför sanden. Fult men växer som f.n(för att vara anubias). Har inte märkt av att den ruttnar heller.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...