Trådalgsinvasion

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • aiquen
    • January 2004
    • 93

    Trådalgsinvasion

    Jag har ett relativt nystartat akvarium (54 l) där det under de senaste veckorna bokstavligt talat har skett en explosion av vad jag misstänker är trådalger.

    Jag makrogöder med PMDD och mikrogöder med en färdigblandad växtnäring (Tetra är märket, har jag för mig) varje vecka i samband med vattenbyte på ~30%. Belysningen består av ett 15 w lysrör (Phillips Aquarelle) som är tänt mellan ca kl. 09-11 och 13-22. Jag har ett par snabbväxande växter i form av svärdplanta och hygrophila polysperma.

    Vad är det för fel? VAD kan jag göra för att bli av med algerna?
  • Hörnsten
    • January 2010
    • 123

    #2
    Jag har ett lika stort akvarium med motsvarande belysning och hade en period med trådliknande alger i början. De försvann av sig själva efter ett tag. Du kan ju avlägsna det värsta mekaniskt genom att t.ex. rulla upp dom på en blompinne.

    Skulle rekommendera Easy Carbo (finns andra fabrikat också) som hämmar algtillväxt samtidigt som dina växter får en kolkälla. Funkar bra för mig. Jag göder också med både mikro- och makronäringsämnen

    Tror det inte skulle skada med fler växter heller. Jag upplever att akvariet fungerar bättre ju fler växter man har. Jag har köpt och planterat omkring 10 plastkrukor med växter i mitt 54 liters och de har sedan växt ytterligare.
    Senast redigerad av Hörnsten; 16 March 2010, 07:25. Anledning: Mer info...

    Kommentar

    • aiquen
      • January 2004
      • 93

      #3
      Ja, att helt enkelt ta bort algerna kanske kan vara ett sätt att bli av i alla fall med den synliga biten. Jag läste dock något här på forumet om att det är dumt att ta bort algerna t.ex. via blompinne eftersom man då bara sprider ut "sporerna" ännu mer så att algerna får nya fästen (nu är ju mina alger i och för sig nästan överallt redan, så det skulle kanske inte göra någon större skada... ). Stämmer det?

      EasyCarbo har jag också funderat på att införskaffa. Jag kanske får göra det och se om jag märker någon skillnad. Dock har jag några vallisneria spiralis i akvariet också (jag har alltså fler växter, anledningen till att jag bara nämnde de andra är ju för att de är ganska snabbväxande vilket ju sägs motverka algtillväxt) vilka jag i och för sig har haft lite problem med (de trådar sig i toppen, blir genomskinliga och går av) men jag läste att de tydligen kan reagera negativt på EC. Men kanske kan det vara värt att prova i alla fall om det kan hjälpa mig att bli av med algerna.

      Tack för svaret!

      Kommentar

      • Hörnsten
        • January 2010
        • 123

        #4
        Mina vallisneria verkar klara sig i alla fall, trots Easy Carbo. Men när den är nyinköpt så kan den må dåligt i någon månad för att sen komma igen. Så har det varit för mig i alla fall.

        Blompinneknepet var något jag läst här på forumet, mina alger försvann av sig själva efter några veckor.

        Kommentar

        • LLL
          • July 2009
          • 328

          #5
          För mig blev jag av med helvetet när jag drog ner lystiden till 10h och började med Easy Carbo.

          Kommentar

          • aiquen
            • January 2004
            • 93

            #6
            Jag får hoppas att det är så med vallisneriorna här också då. För de ska väl vara ganska lättskötta egentligen.

            Jag började för övrigt med EC i går och ska testa att dra ner lystiden någon timme också. Jag hoppas verkligen att det hjälper för akvariet är verkligen inte roligt att varken sköta eller titta på när det är så här. :-/

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Ja, att helt enkelt ta bort algerna kanske kan vara ett sätt att bli av i alla fall med den synliga biten. Jag läste dock något här på forumet om att det är dumt att ta bort algerna t.ex. via blompinne eftersom man då bara sprider ut "sporerna" ännu mer så att algerna får nya fästen (nu är ju mina alger i och för sig nästan överallt redan, så det skulle kanske inte göra någon större skada... ). Stämmer det?
              Ja - om du inte gör ett vattenbyte direkt efteråt.

              Jag använder enbart grillpinne när det gäller olika former av långtrådiga alger. Grymt effektivt.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              Arbetssätt...