Tynar bort.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Luxur
    • October 2009
    • 127

    Tynar bort.

    Mina växter tynar bort. Har två akvarium med växter. Samma sak i bägge. Vad mina växter heter vet jag inte men de är lite olika sorter och som man ser i många akvarium. Då jag planterar dom börjar dom ofta att växa så fint men så stannar dom upp och blir bleka och uppfrätta i bladen och slutar att växa för att sakta tyna bort. Så köper jag nya och samma sak igen.
    Jag byter en fjärde del av vattnet varje väcka och dammsuger också så gått de går.
    Tillsätter Ease-Life Profito och doserar efter vad de står på flaskan. Har frågat på affären men dom har inget bra förslag. Tänkte öka mängden Profito men vågar inte.
    Lysrören är bara 2 månader ungefär och på dom står de ”Aguael Lightning F30 T8/D. Tempen i vattnet är 24-25 grader.

    Vad kan problemet vara ?
    54 liter. Molly.
    200 liter. Olika fiskar.
  • hawkse
    • December 2009
    • 781

    #2
    Förutsatt att du faktiskt köper akvarieväxter (det säljs faktiskt rena övervattensväxter i en del akvarieaffärer) så låter det som en brist av någon sort.

    Easy-Life Profito innehåller efter vad jag kan se endast spårämnen. För att det skall växa behövs även kväve, fosfor och kol.

    Kväve och fosfor tillförs akvariet i viss mängd i samband med att du matar fiskarna men har du mer än några få växter så finns det risk att det blir brist.

    Kol tillförs endast i begränsad mängd av fiskar & växter så även detta behöver tillföras för bra tillväxt.

    Rekommenderar att du börjar med PMDD istället för Easy-Life Profito.

    Har du inga krav på att hålla svåra växter eller hög tillväxttakt räcker det då att du doserar PMDD när växterna slutar växa eller uppvisar bristsymptom.

    Vill du öka tillväxttakten eller försöka hålla svårare växter bör du också se till att tillföra kol. Antingen i vätskeform (Easy Carbo) eller gasform (koldioxid-anläggning).

    När du fixat detta är det nog dags att se över belysningen för då är det nog den som begränsar växterna istället.

    Kommentar

    • Luxur
      • October 2009
      • 127

      #3
      Ursprungligen postat av hawkse
      Förutsatt att du faktiskt köper akvarieväxter (det säljs faktiskt rena övervattensväxter i en del akvarieaffärer) så låter det som en brist av någon sort.

      Easy-Life Profito innehåller efter vad jag kan se endast spårämnen. För att det skall växa behövs även kväve, fosfor och kol.

      Kväve och fosfor tillförs akvariet i viss mängd i samband med att du matar fiskarna men har du mer än några få växter så finns det risk att det blir brist.

      Kol tillförs endast i begränsad mängd av fiskar & växter så även detta behöver tillföras för bra tillväxt.

      Rekommenderar att du börjar med PMDD istället för Easy-Life Profito.

      Har du inga krav på att hålla svåra växter eller hög tillväxttakt räcker det då att du doserar PMDD när växterna slutar växa eller uppvisar bristsymptom.

      Vill du öka tillväxttakten eller försöka hålla svårare växter bör du också se till att tillföra kol. Antingen i vätskeform (Easy Carbo) eller gasform (koldioxid-anläggning).

      När du fixat detta är det nog dags att se över belysningen för då är det nog den som begränsar växterna istället.
      Jag skriver ut de här och tar med mej till affären om de är ok. för dej.
      54 liter. Molly.
      200 liter. Olika fiskar.

      Kommentar

      • hawkse
        • December 2009
        • 781

        #4
        Ursprungligen postat av Luxur
        Jag skriver ut de här och tar med mej till affären om de är ok. för dej.
        Naturligtvis.

        Kommentar

        • Luxur
          • October 2009
          • 127

          #5
          Skall nu skicka efter PMDD för de finns inte i affären. Men Vilket av de här är de jag skall ha? Skickar efter från PWCC.

          Enkel pack med NutriSi
          Räcker till 5000 liter


          Enkel pack Med Micro+
          Räcker till 5000 liter

          Senast redigerad av Luxur; 19 March 2010, 10:45. Anledning: tilllägg
          54 liter. Molly.
          200 liter. Olika fiskar.

          Kommentar

          • petnym
            • May 2002
            • 5028

            #6
            Har du någon bild på växterna?

            Kolla också om du känner igen dom här:
            Gräset är grönare på andra sidan glaset...
            Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
            Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

            Kommentar

            • hawkse
              • December 2009
              • 781

              #7
              Ursprungligen postat av Luxur
              Skall nu skicka efter PMDD för de finns inte i affären. Men Vilket av de här är de jag skall ha? Skickar efter från PWCC.

              Enkel pack med NutriSi
              Räcker till 5000 liter


              Enkel pack Med Micro+
              Räcker till 5000 liter
              Det beror på ditt vatten. Finns lite mer info här [haack.se].

              Kommentar

              • Luxur
                • October 2009
                • 127

                #8
                Pmdd

                Ursprungligen postat av hawkse
                Det beror på ditt vatten. Finns lite mer info här [haack.se].
                Fick med mej en flaska hem som heter Happy Carbo. Hoppas de är de samma som Easy Carbo. Har nu även skickat efter PMDD.

                Få se nu om de blir mågon skjuts i baljan.
                54 liter. Molly.
                200 liter. Olika fiskar.

                Kommentar

                • hawkse
                  • December 2009
                  • 781

                  #9
                  Jodå, Happy Carbo har samma funktion som Easy Carbo.

                  Räkna med att det kan ta några veckor innan växterna reagerar på de nya förutsättningarna men sedan borde du se resultat.

                  Kommentar

                  • Luxur
                    • October 2009
                    • 127

                    #10
                    Ursprungligen postat av hawkse
                    Jodå, Happy Carbo har samma funktion som Easy Carbo.

                    Räkna med att det kan ta några veckor innan växterna reagerar på de nya förutsättningarna men sedan borde du se resultat.
                    Redan nu börjar jag urskönja små små nya skott, de bådar gott.
                    Då jag får hem mitt PMDD skall jag då använda de tillsammans med H. Carbo.
                    Senast redigerad av Luxur; 22 March 2010, 08:42. Anledning: Tröck av misstag på skicka.
                    54 liter. Molly.
                    200 liter. Olika fiskar.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...