Växttips

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rasmus_agren
    • January 2010
    • 198

    Växttips

    Ställde samma fråga på Plantswap men kanske kan jag få lite mer input om jag postar den här:

    Det här är en väldigt luddig fråga, men jag hoppas att någon kanske kan hjälpa mig ändå. Jag är ny inom akvariegrejen, framförallt växtdelen, och har hittils lagt all energi på att lära mig om alla pryttlar och kemin. Nu känner jag äntligen att allt funkar som det ska och ska ta och börja med scapedelen.

    Mitt problem är att allt växer så himla snabbt. Jag har Hygrophila difformis, Alternanthera reineckii 'Purple', Rotala rotundifolia, nån grön Rotala, nån som växer med långa spikraka stjälkar som slutar i plattor på 3cm i diameter eller så (namn?) och lite annat skräp. Det mesta sprider sig som ogräs och jag känner inte riktigt att jag har kontroll på hur det blir. Allt ser välmående ut så det är inte bara att de hetsar upp mot ytan (tror jag).

    Så, det jag är ute efter är fina, inte jättestora, växter som inte växer upp till ytan på en vecka. Så om du har någon favoritväxt som du tror passar så säg gärna till. Särskilt om du kanske är intresserad av att sälja lite av den. Väldigt vagt jag vet, men jag tänkte det är enklare att fråga här än att bara googla på måfå.

    Lite info:
    250 l
    1 W/l aquarelle T5
    PMDD & EI, 50% VB
    trycksatt CO2
    mjukt vatten
    finkornig grusbotten med ett tunt lager av nån järnrik lera
    bottenvärme
Arbetssätt...