Vad är det för växt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dexter
    • December 2009
    • 984

    #16
    Ursprungligen postat av Flaxss
    för att vara exakt är det en brokbladig form av Ophiopogon jaburan - vitt ormskägg. är en landväxt som inte trivs i akvarium. går att ha ute i trädgården åretrunt om vintern inte blir alltför kall. annars odlas den som krukväxt som får övervintra svalt (0c +10c).
    *S* Det är inte klokt vad de säljer som "akvarieväxter". Den får väl flytta ut i trädgården nu till våren helt enkelt. Tack för ditt informativa svar.
    /Dexter

    75 liter mix, 220 liter mix

    Kommentar

    • Gaffel
      • December 2007
      • 6200

      #17
      Annars finns ju plantswap..
      Life's a bitch and then you die..
      "I might be right handed but im always left-winged"
      Skriv på!

      Kommentar

      • Dexter
        • December 2009
        • 984

        #18
        Ursprungligen postat av Gaffel
        Annars finns ju plantswap..
        Ok, där kan vara intressant att kolla. Tack för tipset!
        /Dexter

        75 liter mix, 220 liter mix

        Kommentar

        • DaRe

          • June 2009
          • 2227

          #19
          Jag hade denna växt i ett akvarium och den växte faktiskt bra, tills jag skaffade en golden nugget som krubbade i sig hela på en vecka.
          Checking out...

          Kommentar

          • Dexter
            • December 2009
            • 984

            #20
            Ursprungligen postat av Dre
            Jag hade denna växt i ett akvarium och den växte faktiskt bra, tills jag skaffade en golden nugget som krubbade i sig hela på en vecka.
            Det finns hoppa alltså? Bra för jag tycker de är snygga.
            /Dexter

            75 liter mix, 220 liter mix

            Kommentar

            • Ancistrus_malen
              • March 2010
              • 47

              #21
              jag köpte en liknande en gång men tvingades lämna tillbaka den för att det var en sumpväxt som bara skulle ruttna.

              Kommentar

              • Dexter
                • December 2009
                • 984

                #22
                Ursprungligen postat av Ancistrus_malen
                jag köpte en liknande en gång men tvingades lämna tillbaka den för att det var en sumpväxt som bara skulle ruttna.
                Visst är det trist när man köper dem som "akvarieväxter"?
                /Dexter

                75 liter mix, 220 liter mix

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #23
                  Detta har varit uppe ett otal gånger men jag håller helt och hållet med.

                  Nu funkar det ofta så med akvariebutiker och växter, att grossisterna säljer olika färdiga paket om tex 50 växter. Av dessa växtpaket kan något innehålla sumpväxter, och av de 50 växter är det ett antal som kanske inte alltid borde hamna i akvarium. Eftersom priserna på dessa paket är reducerade så blir det ibland på detta viset.
                  Skulle däremot affären gå igenom listan och beställa de växter som funkar i akvarium så tar det dels lång tid, dels ska de veta vad det är för växter och sedan ska även dessa växter inte vara restade.
                  Så för att spara tid, pengar och inte riskera få tomma kar, kommer dessa sumpväxter hem till affärerna i samma blandning som de övriga riktigta växterna. Istället för att slänga dem så säljs även dessa, och lite upp till köparen är det faktiskt att välja vilka växter han/hon köper hem, samma som man gör med fiskar då inte alltid försäljaren vet så mycket om just växter...
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Dexter
                    • December 2009
                    • 984

                    #24
                    Ursprungligen postat av ansjo
                    Detta har varit uppe ett otal gånger men jag håller helt och hållet med.

                    Nu funkar det ofta så med akvariebutiker och växter, att grossisterna säljer olika färdiga paket om tex 50 växter. Av dessa växtpaket kan något innehålla sumpväxter, och av de 50 växter är det ett antal som kanske inte alltid borde hamna i akvarium. Eftersom priserna på dessa paket är reducerade så blir det ibland på detta viset.
                    Skulle däremot affären gå igenom listan och beställa de växter som funkar i akvarium så tar det dels lång tid, dels ska de veta vad det är för växter och sedan ska även dessa växter inte vara restade.
                    Så för att spara tid, pengar och inte riskera få tomma kar, kommer dessa sumpväxter hem till affärerna i samma blandning som de övriga riktigta växterna. Istället för att slänga dem så säljs även dessa, och lite upp till köparen är det faktiskt att välja vilka växter han/hon köper hem, samma som man gör med fiskar då inte alltid försäljaren vet så mycket om just växter...
                    Jo, det är ju en sak men när säljaren står och låtsas att de vet ngt om växten och säger; "den kommer att växa massor och lägga sig på ytan", blir man irriterad. (Med all rätt.)
                    Senast redigerad av Dexter; 15 March 2010, 12:44.
                    /Dexter

                    75 liter mix, 220 liter mix

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #25
                      Jepp, men då är vi där igen med okunskapen.
                      Sedan kan man se det från en annan sida med, visst är växterna snygga ett tag, och får man de någorlunda fräscha så står de nog ett par månader i karet. Det kan vara långt längre än vad en del andra "riktiga" akvarieväxter gör...
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • Dexter
                        • December 2009
                        • 984

                        #26
                        Ursprungligen postat av ansjo
                        Jepp, men då är vi där igen med okunskapen.
                        Sedan kan man se det från en annan sida med, visst är växterna snygga ett tag, och får man de någorlunda fräscha så står de nog ett par månader i karet. Det kan vara långt längre än vad en del andra "riktiga" akvarieväxter gör...
                        Jo, visserligen. Vi lyckades få en så pass "svår" växt som Anubias att totaldö på 14 dagar...
                        /Dexter

                        75 liter mix, 220 liter mix

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #27
                          Ursprungligen postat av Dexter
                          Jo, visserligen. Vi lyckades få en så pass "svår" växt som Anubias att totaldö på 14 dagar...
                          Nu är jag impad!
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • Dexter
                            • December 2009
                            • 984

                            #28
                            Ursprungligen postat av ansjo
                            Nu är jag impad!
                            Du, det hoppas jag för det är en prestation!
                            /Dexter

                            75 liter mix, 220 liter mix

                            Kommentar

                            Arbetssätt...