Vad är det för växt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dexter
    • December 2009
    • 984

    Vad är det för växt?

    Köpte för ett tag sedan en växt och killen i affären sa att den inte kommer att växa ngt nämnvärt men jag tyckte den var dekorativ och kunde passa i 75-literskaret. Klantigt nog lyckades jag glömma den, skickade dit maken en annan dag, och då sa expediten, en annan, att växten kommer att växa massor och lägga sig uppe på ytan. I vilket fall som helst har den inte alls mått bra i 75-literskaret, utan vissa blad har börjat ruttna. Jag satte igår över den i 220-literskaret som är betydligt ljusare, för att se hur den trivs där. Vet någon vad växten heter? Är det en akvarieväxt överhuvudtaget? Tacksam för tips!
    Bifogade filer
    /Dexter

    75 liter mix, 220 liter mix
  • wowilolmoma
    • January 2010
    • 317

    #2
    jag tror det är en sånhär som man kan ha i akvariet och i en kruka på fönsterbrädan men jag är inte säker,de jag har hemma i krukor brukar vara större...
    60L platy,guppy ,kuhli och ancistrus
    190L rödmunstetra, svärdbärare, molly, ancistrus, sorgmanteltetra och siames
    Å en kissemiss

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      #3
      Det ser ut som en Dracena, eller vad de heter.
      De kommer nog inte att klara sig i akvariet den kommer att ruttna bort, tyvärr.
      Men jag kan ha fel så vänta in fler åsikter.
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • Dexter
        • December 2009
        • 984

        #4
        Bladen är inte mjuka som en Ampelliljas, utan lite hårdare. (Ampellilja är det inte.) Trist om man blivit lurad och det inte är en akvarieväxt. Tack för era svar.
        /Dexter

        75 liter mix, 220 liter mix

        Kommentar

        • eriahl
          • April 2004
          • 5681

          #5
          Är det inte såkallat ciklidgräs?
          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

          Kommentar

          • J.Milton
            • January 2010
            • 674

            #6
            Har nått liknande i mitt räkkar,
            Har förstått att min är en dracena och kommer ruttna bort inom en vecka.
            Är dock snart 2 veckor sen jag planterade den , och både växten räkorna och vattnet mår fortfarande bra. Dracena kan bli 1.50m i det vilda ,men mindre i kruka.
            Min har växt ca 3-4 cm på dessa 2 veckor, så den verkar ju trivas iaf.

            Har även hört/läst att det finns manipulerade Dracena som klarar undervatten liv.
            Och dom köps in av akvariebutiker, så kan vara så att ja/vi fått tag på sånna.?
            (min är ochså köpt i akvariebutik)
            Jag kommer ha kvar min i karet, men under hård uppsikt , så den inte börjar ruttna och sabbar mitt vatten.
            240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
            Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
            Blogg+Galleri

            Kommentar

            • J.Milton
              • January 2010
              • 674

              #7
              Ursprungligen postat av Dexter
              Bladen är inte mjuka som en Ampelliljas, utan lite hårdare.
              Så är min med, bladen är rätt stadiga. Känns nästan som en plast växt.

              Fast mina blad är mycket bredare än vad dina verkar vara, och sitter mycket högre upp på "stammen" . Men finns massor olika varianter av Dracena. (om det nu är det)
              240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
              Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
              Blogg+Galleri

              Kommentar

              • Dexter
                • December 2009
                • 984

                #8
                Ursprungligen postat av J.Milton
                Har nått liknande i mitt räkkar,
                Har förstått att min är en dracena och kommer ruttna bort inom en vecka.
                Är dock snart 2 veckor sen jag planterade den , och både växten räkorna och vattnet mår fortfarande bra. Dracena kan bli 1.50m i det vilda ,men mindre i kruka.
                Min har växt ca 3-4 cm på dessa 2 veckor, så den verkar ju trivas iaf.

                Har även hört/läst att det finns manipulerade Dracena som klarar undervatten liv.
                Och dom köps in av akvariebutiker, så kan vara så att ja/vi fått tag på sånna.?
                (min är ochså köpt i akvariebutik)
                Jag kommer ha kvar min i karet, men under hård uppsikt , så den inte börjar ruttna och sabbar mitt vatten.
                Ok, jag ska hålla den under uppsikt. Den trivdes som sagt inte alls i andra karet. Hela blad ruttnade. Hoppas att det är en sådan manipulerad Dracena som du skriver och att den kommer att trivas bättre i mitt ljusare kar där jag dessutom kör med näring. (Vågar inte göra det i karet där jag har räkor.) Tack för ditt svar!
                /Dexter

                75 liter mix, 220 liter mix

                Kommentar

                • Dexter
                  • December 2009
                  • 984

                  #9
                  Ursprungligen postat av eriahl
                  Är det inte såkallat ciklidgräs?
                  Tack för tipset! Ska kolla upp det. Man kan ju alltid hoppas att det är det. (Fast det kanske inte är så positivt å andra sidan???)
                  Senast redigerad av Dexter; 12 March 2010, 09:45.
                  /Dexter

                  75 liter mix, 220 liter mix

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    #10
                    Här kommer en länk.
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • Dexter
                      • December 2009
                      • 984

                      #11
                      Ursprungligen postat av PiaJo
                      Toppen! Tack, vad snällt!
                      /Dexter

                      75 liter mix, 220 liter mix

                      Kommentar

                      • Dexter
                        • December 2009
                        • 984

                        #12
                        Ja, det verkar alltså vara Ciklidgräs. Att man alltid själv ska kolla upp fakta om de fiskar man köper eftersom de i butiken ofta brister i kunskap har jag lärt mig. Tydligen gäller detta även växter. Lägger hellre 55 kronor i fortsättningen på en växt som klarar sig mer än ngn vecka, och viktigast av allt, inte riskerar att förstöra vattnet.
                        Senast redigerad av Dexter; 12 March 2010, 10:16.
                        /Dexter

                        75 liter mix, 220 liter mix

                        Kommentar

                        • Flaxss
                          • November 2008
                          • 1718

                          #13
                          för att vara exakt är det en brokbladig form av Ophiopogon jaburan - vitt ormskägg. är en landväxt som inte trivs i akvarium. går att ha ute i trädgården åretrunt om vintern inte blir alltför kall. annars odlas den som krukväxt som får övervintra svalt (0c +10c).

                          Kommentar

                          • J.Milton
                            • January 2010
                            • 674

                            #14
                            Man får tydligen vara väldigt påläst är man handlar växter i vissa akvariebutiker, för dom säljer vad fan som helst som "akvarieväxter" .
                            Nästa gång jag ska handla växter ska jag åka till affären och ta ett kort på den växten jag är sugen på och sen hem och googla innan jag köper den:=)
                            240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
                            Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
                            Blogg+Galleri

                            Kommentar

                            • Dexter
                              • December 2009
                              • 984

                              #15
                              Ursprungligen postat av J.Milton
                              Man får tydligen vara väldigt påläst är man handlar växter i vissa akvariebutiker, för dom säljer vad fan som helst som "akvarieväxter" .
                              Nästa gång jag ska handla växter ska jag åka till affären och ta ett kort på den växten jag är sugen på och sen hem och googla innan jag köper den:=)
                              Samma här...
                              /Dexter

                              75 liter mix, 220 liter mix

                              Kommentar

                              Arbetssätt...