Alger på BTN

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ouscazz

    • February 2009
    • 910

    #16
    Ursprungligen postat av sagittarius
    mm... jo jag förstår men varför påstår folk att oxhjärta inte är så bra?
    Det beror på vem du frågar. Diskusfolk svarar i de flesta fall något annat än det svar du fick från Kjell. Oxhjärta främjar tillväxten hos diskus men skitar ned vattnet vilket kräver mer skötsel av karet. Det är inget måste att utfodra med hjärta, du kan byta ut det mot annat frysfoder. Viktigt är att du varierar kosten annars mår diskus inte bra.
    www.diskusforum.se
    www.loricariidae.se

    Kommentar

    • sagittarius

      #17
      Ursprungligen postat av Ouscazz
      Men, det där sitter väl inte fast på inredningen va?
      Slamsug så får du bort det... diskus är simmande grisar... tyvärr.
      hehe... ok... ska se om det blir bättre när jag ökar vattenbytesfrekvensen...
      Fisken får 5 olika foder inkl. oxhjärta...
      Tack så hämskt mycket för tipsen

      Kommentar

      • Ouscazz

        • February 2009
        • 910

        #18
        Glöm inte slamsuga.
        Lycka till!
        www.diskusforum.se
        www.loricariidae.se

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #19
          Ursprungligen postat av sagittarius
          mm... jo jag förstår men varför påstår folk att oxhjärta inte är så bra?
          Oxhjärta innehåller av naturliga skäl fetter och proteiner från varmblodiga djur (däggdjur är varmblodiga, fiskar är kallblodiga) och detta har en högre smältpunkt. Detta gör att fiskarna inte kan tillgodogöra sig fodret. Därför är det oftast betydligt skitigare i diskus akvarier.

          Om man vill köra med oxhjärta kan man minska på problemen genom att byta betydligt mer vatten, ha ett bättre filter, samt ha en högre temperatur. Håller man högre temperatur i vattnet så blir det mindre skillnad mellan smältpunkterna på fodret och fisken kan tillgodogöra sig mer av fodret. En högre temperatur i akvariet har dock vissa nackdelar som att man gör av med mer el (dåligt för miljön och plånboken) samt att fiskarnas ämnesomsättning ökar - vilket gör att de växer fortare (bra för plånboken om man odlar för att sälja), men också att de lever betydligt kortare.

          Man kan faktiskt hålla och odla diskusar även i lite svalare vatten (vilket är mer naturligt) samt ge dem vattenlevade foder (som också är mer naturligt)
          Senast redigerad av Kjell Fohrman; 10 March 2010, 14:31.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • DjTommy
            • October 2008
            • 321

            #20
            Diskborste fungerar perfekt, körde på min BTN för en vecka sedan.
            Bakgrunden blir så mycket snyggare och mer naturlig när det vart/är lite alger på den.
            54 liter BB
            96 liter Dagis
            375 liter Malawi

            Kommentar

            Arbetssätt...