Mossa eller Alger. Snyggt men vad är det egentligen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Martin85
    • February 2008
    • 465

    #31
    De verkar vara väldigt tåliga.

    Tog en del mossa och drog isär den så mycket man bara kan så det bara blev tunna fibrer. En liten klump stor som en pingisboll blev 10x10cm.

    Märks på några dagar att den börjat tätna redan. Blir att köpa ett nät och sätta upp mossväggar av ogräset

    Har stora öppna filtermattor som filtrering i räkkaren. Finns det nackdelar att det växer mossa på dem? Nedsatt effekt? Dock är de skapligt överdimensionerade med pumphuvud på 650 liter i timmen och har 54 liters kar. 2 Liters filtermatta 10x10x20cm.

    Kommentar

    • Mathce
      • April 2009
      • 239

      #32
      Ursprungligen postat av Martin85
      Hej.

      Vad är det för något som växer bra i akvariet?

      Det växer i partier på rötter och stenar.

      Har inga som helst problem med alger på rutorna eller sånt.

      På kalkstenen har det blivit en heltäckande matta. Väldigt uppskattat av räkor.

      Vill inte bli av med det. Men vore kul att veta exakt vad det är och varför det kommer.

      mvh / Martin





      http://www.zoopet.com/medlemsbilder/data/500/mossa3.jpg
      Jag hade exakt samma sak på min kalksten (vit sten) i mitt förra kar, men långt ifrån så mycket. Hade jag vetat att det skulle te sig så hade jag aldrig tagit bort det.
      Kanske bör skaffa en klaksten igen, för de var riktigt fräckt.

      Kommentar

      • Pliina
        • January 2010
        • 292

        #33
        Jag har en kalksten som faktiskt blivit grön sen jag köpte en mossboll och la i karet. Hade tänkt att skrubba den men nu ska jag vänta och se ifall det börjar växa något

        Kommentar

        • Martin85
          • February 2008
          • 465

          #34
          Bumpar med en före-bild


          Kommentar

          • bossep
            • March 2010
            • 4447

            #35
            Ursprungligen postat av Azur
            Den Cladophoran växer normalt som en tjock, tät, matta på stenar och liknande, det påminner mycket om den typ av mossa man ser på stenar, men i grunda vatten med sand eller grusbotten börjar den ibland växa på små korn, eller lösa algtussar växer "på sig själv". Eftersom de rullas av vågrörelserna växer de då likformigt till bollar. När de blir större fångas syrgasen de producerar under dagen bland algerna, och de kan sväva i vattnet/flyta till ytan, för att sen sjunka igen till natten.

            Såna här algbollar (Marimo) bildas naturligt i bland annat Biwa-sjön i Japan.

            Äkta algbollar är fridlysta i Japan, de algbollar vi köper är konstgjorda. Man har tagit den normala algmattan, och rullat ihop den till en boll. Det funkar det med, algen verkar inte bry sig utan fortsätter växa.

            En intressant grej som jag aldrig sett beskriven nånstans är att de "äkta" bollarna, och äkta mattan, har en inre struktur, ett tredimensionellt nätverk där det växer cyanobakterier. Eftersom sån här Cladophora gillar låga näringshalter och eftersom det är mörkt inne i algbollen kan man misstänka att algen och cyanobakterien samarbetar - algen förser cyanobakterien med näring, cyanobakterien ger algen nitrat. Men, som sagt, det är bara min gissning.
            Kul att se en algfrände!
            Jag forskar (om man nu kan kalla mitt arbete forskning) om alger och cyanobakterier. De flesta kollonier av sk trådalger typ Cladophora, Oedogonium, Spirogyra, innehåller diverse cyanobakterier ofta typ Lyngbya. Vad jag kommit fram till är att dessa så kallade bentiska alger kväver sig själva och då fungerar som näring till cyanobakterierna. De långa trådar du nämner kan mycket väl vara typ Lyngbya wollei.
            Vad jag tycker mig se är att detta växel arbete sker när Kol:Kväve:Fosfor balansen rubbas. Exempelvis om kolet minskar växer Lyngbyan och algerna dör. Detta kan även, som du säger hända om Kvävet (Nitrit/Nitrat) ökar.
            Jag har också märkt att tillexempel vattenpest, cabomba och liknande växter förhindrar tillväxten av denna typ av alger och cyanobakterier.

            Martin85: Rent ut sagt skit snyggt!
            “You can’t see the future if you don't know the history.”
            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

            Kommentar

            • RobFrazie

              • May 2010
              • 842

              #36
              Sånt vill jag gärna ha oavsett var det är!
              Snyggt om det blir på rätt ställen! Fast kanske inte kul om det angriper allt för mkt saker och det inte går att få bort?!
              720L Soppa
              200L Asien
              Räkvas
              65L Betta

              Kommentar

              Arbetssätt...