Mossa eller Alger. Snyggt men vad är det egentligen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Martin85
    • February 2008
    • 465

    Mossa eller Alger. Snyggt men vad är det egentligen?

    Hej.

    Vad är det för något som växer bra i akvariet?

    Det växer i partier på rötter och stenar.

    Har inga som helst problem med alger på rutorna eller sånt.

    På kalkstenen har det blivit en heltäckande matta. Väldigt uppskattat av räkor.

    Vill inte bli av med det. Men vore kul att veta exakt vad det är och varför det kommer.

    mvh / Martin





    Senast redigerad av Martin85; 07 March 2010, 17:17.

  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det ser riktigt fräckt ut, och min gissning är att de tär en alg av något slag. Har faktiskt sådant själv i ett kar där jag haft mossboll tidigare, och kanske är det från denna det kommer?
    Det kan även vara toffsalger, men dels är det lite för ljust i färgen och dels ser det lite strävare ut än vad toffsalger gör...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Big_Sal
      • March 2008
      • 470

      #3
      Skitsnyggt! Ta verkligen ej bort det...
      //Salle

      Kommentar

      • jenmad
        • March 2009
        • 579

        #4
        Ursprungligen postat av Martin85
        Vad är det för något som växer bra i akvariet?
        Vet inte heller vad det är men jag tror det är tofsalger. Jag har såna på en rot i mitt 110-liters-kar och tycker de är riktigt vackra. Har haft nån enstaka tofs på något vallisneriablad men inget som stör direkt. Mina ottosar är inte ett dugg intressarade i alla fall.

        Hälsningar
        Jennifer

        Kommentar

        • Martin85
          • February 2008
          • 465

          #5
          Glömde nämna att det i allra första fas såg ut som vanliga alger som kan sätta sig på allt annat.

          Min fina kritvita sten blev helt grön och inte någon antydan till ludd. Sen ploppade det upp små små bollar/"skott" som växt till längre strån och bildat ett hårig matta. Själva "skotten" är 3-5mm.

          För 1 månad sedan så kunde man lätt se enstaka skotten från samma vinkel fotona är tagna. Så de fortsätter att växa.

          Min kalksten kommer bli långhårig om ett par månader till

          Hur brukar ni klippa era stenar också? Hahah. Tips på vattentät trimmer?

          Kommentar

          • Martin85
            • February 2008
            • 465

            #6
            Tog en till bild på nya offret.

            Har satt ner en till kalksten. Lite kantigare och vassare modell.

            På denna verkar tussarna bildas rätt omgående. Bara liten förvarning när den blev grön runt om på vissa fläckar.

            Men den är på god väg
            Bifogade filer

            Kommentar

            • Martin85
              • February 2008
              • 465

              #7
              Ursprungligen postat av ansjo
              Det ser riktigt fräckt ut, och min gissning är att de tär en alg av något slag. Har faktiskt sådant själv i ett kar där jag haft mossboll tidigare, och kanske är det från denna det kommer?
              Det kan även vara toffsalger, men dels är det lite för ljust i färgen och dels ser det lite strävare ut än vad toffsalger gör...
              Kanske. Men tvivlar på att det kan komma från mossbollar. Det blir väldigt långsökt i mitt fall

              Både gruset och kalkstenen köptes nya. Växterna har jag haft i 2-3 år från ursprungsplantan. lika räkorna är från samma familj jag alltid haft. Pumpen och tekniken, ja hela akvariet köptes nytt.

              Har aldrig haft någon mossboll eller andra växter i akvariet eller gemensamt med det.

              Dock erkänner jag att jag tänkt köpa mossbollar och kollat på bilder på internet

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Det är precis samma som jag har i min lilla räkkub, men som sagt är det bara en gissning jag kom med. Det lustiga är att de känns precis som mina mossbollar i strävheten när man pillar på det...
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Martin85
                  • February 2008
                  • 465

                  #9
                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Det är precis samma som jag har i min lilla räkkub, men som sagt är det bara en gissning jag kom med. Det lustiga är att de känns precis som mina mossbollar i strävheten när man pillar på det...
                  Okej. Har själv aldrig fått förmånen att pilla på mossbollar.

                  Håret som växer på stenarna är så lent det bara kan bli. Det är så kattungarna blir avundsjuka på den pälsen

                  Dock kan jag intyga att det är stävt som växer på rötterna. Har även en friväxande moss-klump på 10x5cm som känns precis som rengöringssvamparna med en grön skrubbyta. Lika "svampig" och återfår formen om man trycker på den
                  Själva strukturen på ytan är identisk kökssvampen också

                  Finns det några namn på dessa alger eller mossor?

                  Kommentar

                  • smurfmats
                    • February 2003
                    • 3538

                    #10
                    jag har också såna, dock bara två tussar. känns som ansjo säger som en mossboll när man känner på den. jag har haft mossbollar i mitt kar men har ingen aning om det är anledningen..
                    tråden om fjärilars lek!

                    Kommentar

                    • Speedo
                      • January 2010
                      • 602

                      #11
                      Om jag har förståt rätt så är igenkligen mossbollar en alg som man har Typ andrar(modifierat?) så den bildar en boll och om det nu stämmer så kanske det är sådana alger du har fått!?
                      Men som med det mesta så kan jag ha fel :P
                      Har jag stavat fel....Är det sant?
                      Rätta mig gärna!

                      http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2473059&zoon=1

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        Jag tror det är hyffsat rätt iaf.
                        Mossbollar finns tydligen i rinnande vatten och ligger där och rullar omkring, därav sitt utseende. Sedan om det stämmer eller inte har jag inte en aning om...någon som vet?
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • Speedo
                          • January 2010
                          • 602

                          #13
                          Nja...Kanske i naturen men hur kan dom som "odlas" bli runda?
                          Har jag stavat fel....Är det sant?
                          Rätta mig gärna!

                          http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2473059&zoon=1

                          Kommentar

                          • Enola
                            • November 2007
                            • 660

                            #14
                            Det ser i alla fal riktigt fint ut, och räkorna verkar ju gilla det
                            Nytt 375 liters mix
                            Byte från Ciklid till chokladgurami!! 150 liters med Ctenopomer

                            Kommentar

                            • Micke.H
                              • November 2009
                              • 29

                              #15
                              Ursprungligen postat av Speedo
                              Nja...Kanske i naturen men hur kan dom som "odlas" bli runda?
                              Dom som odlar mossbollar brukar rulla dom med jämna mellanrum för annars blir dom inte runda.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...