Jättevallisneria som blir röd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lellel2
    • September 2009
    • 199

    Jättevallisneria som blir röd

    Mina Jättevallisneria har blivit röda, i basen nära rötterna är dom fortfarande gröna menbladen har gått och fått en tydlig röd nyans, särskillt nära ytan. Dom ser inte du att vara på väg att dö och dom växer otroligt bra. har testat kolla på delar jag klippt av och även där finns det kvar en röd nyans, dock svagare än den i akvariet (funderade på om det hade med brytning av ljuset att göra eller så).

    Förstår inte riktigt vad som är fel, det ser inte sådär grönt och härligt ut men lite småhäftigt ändå är det. Någon som har en teori? Jag ger dom pmdd en dos i veckan, började förra söndagen så detta är ganska nytt, inget koltillskott.
    "Tell the pilot to dive until we can club baby seals out the windows"
    Work smart, not hard
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Nitratbrist? Kolla om nytillväxt blir blekgrön.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Lellel2
      • September 2009
      • 199

      #3
      Nää, jag skulle nog kalla det för mustigt skogsgrön, däremot så är skotten den skickar ned i gruset en ljus grön färg.

      Om det är nitratbrist, är det något som pmdd hjälper mot? Började som sagt med det för en vecka sen. Har ganska låg fiskbelastning (nystartat kar med fiskar som blir ganska stora).
      "Tell the pilot to dive until we can club baby seals out the windows"
      Work smart, not hard

      Kommentar

      • MagicFingers
        • November 2003
        • 3136

        #4
        den trivs alt. att det är NO3 den behöver mer av, testa.
        Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

        Nunc Est Bibendum

        Kommentar

        • myslas
          • February 2008
          • 672

          #5
          Mina jättevallisneria blir också röda när de ligger på ytan och får väldigt mycket ljus på sig. I övrigt är de väldigt fina och växer som ogräs.

          Kommentar

          • Lellel2
            • September 2009
            • 199

            #6
            Mm, okej, det låter ganska mycket som mina. Går dina av lite titt som tätt också? (en del blir jättelånga men varje dag ligger det något enstaka blad och flyter) Har funderat på om det är mina ciklider men dom verkar inte vara starka nog, har suttit och kollat när dom försökt men växterna verkar vinna.
            "Tell the pilot to dive until we can club baby seals out the windows"
            Work smart, not hard

            Kommentar

            • myslas
              • February 2008
              • 672

              #7
              Det händer väl att något blad lossnar lite då och då, men det är mest på min vanliga vallisneria och inte jättevarianten. Kan säga att jag när jag rensade ut jättevallisneria för ett tag sedan så fyllde jag en 50-litersback med det som skulle bort och det kommer rätt många nya plantor varje vecka som jag får rensa bort. Så jag tror nog de trivs rätt bra och att det är stark belysning som får den att bli röd.

              Kommentar

              Arbetssätt...