små små prickar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lellel2
    • September 2009
    • 199

    små små prickar

    Jag har problem med små små prickar på mina rutor, jag har 4 ancristus, 1 gibbiceps oc 2 sewallia i akvariet men det är fortfarande kvar. Min växter ser generellt ganska risiga ut, de är av oklar sort men tillhör de vanligaste. Lyset i akvariet har varit på ganska lite, ungefär 8 timmar om dagen, akvariet står inte i direkt solljus, jag matar nog ganska mycket men allt äts upp vad jag kunnat se, det är en medelhög fiskbelastning i karet och jag byter vatten ungefär 25 % varannan vecka. Jag har inte använt någon gödning än så länge.

    Belysningen är 2 * 54 watt och reflektorer på ungefär 540 liter vatten.

    Finns det något jag kan göra för att bli av med detta? Vill ju inte hålla på och skrata rutorna stup i kvarten, algerna är ganska svårskrapade och känns sträva när jag drar fingrarna över dom.

    What to do?
    "Tell the pilot to dive until we can club baby seals out the windows"
    Work smart, not hard
  • lofstrog
    • November 2009
    • 989

    #2
    Ursprungligen postat av Lellel2
    Jag har problem med små små prickar på mina rutor, jag har 4 ancristus, 1 gibbiceps oc 2 sewallia i akvariet men det är fortfarande kvar. Min växter ser generellt ganska risiga ut, de är av oklar sort men tillhör de vanligaste. Lyset i akvariet har varit på ganska lite, ungefär 8 timmar om dagen, akvariet står inte i direkt solljus, jag matar nog ganska mycket men allt äts upp vad jag kunnat se, det är en medelhög fiskbelastning i karet och jag byter vatten ungefär 25 % varannan vecka. Jag har inte använt någon gödning än så länge.

    Belysningen är 2 * 54 watt och reflektorer på ungefär 540 liter vatten.

    Finns det något jag kan göra för att bli av med detta? Vill ju inte hålla på och skrata rutorna stup i kvarten, algerna är ganska svårskrapade och känns sträva när jag drar fingrarna över dom.

    What to do?
    Det enda sättet jag vet att bli av med algerna är att låta växterna konkurrera ut dem.

    För att det ska fungera behöver växterna få bra förhållande.

    Bra ljus både vad det gäller kvalite och mängd. Nya lysrör och sträva efter 0,5W/L. 8-10 timmar tänt per dygn kan vara lagom.

    Växtgödning är ett måste. PMDD är bäst och billigast. Komplettera med Easy Carbo eller riktig CO2.

    Vattenbyte varje vecka. 20-25% varje gång. Detta för att ha så stabila vattenvärden som möjligt. Algerna triggas när näringsnivåerna åker upp och ner. Växterna trivs också bättre vid stabila förhållande.

    Usch det blev många regler och pekpinnar. Hoppas att du kan ta det som goda råd i stället.

    Lycka till!

    //Roger
    Discus for life

    Kommentar

    Arbetssätt...