Prickalger?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dexter
    • December 2009
    • 984

    Prickalger?

    Startade upp vårt 220-liters för en dryg månad sedan, med pump och vatten från ett utav våra andra kar, och nu har det börjat bli lite små, små ljusgröna prickar på rutan. De stör inte mycket men jag vill naturligtvis veta varför? Akvariet är ganska ljust och välfyllt av både fiskar och enklare "startväxter", som växer så det knakar, men jag skulle gärna vilja fylla på med massor av fler, lite "roligare", gärna rödbladiga växter.

    Vad jag har förstått kommer ofta prickalger när man har bra förhållanden i akvariet men näringsfattigt? Vad brukar de bero på? Har flytande näring, som jag häller i en gång i veckan och även näringstabletter till en del av växterna. Detta räcker alltså inte till utan växterna behöver mer näring, kan jag tolka det så? Vad ska vi i så fall använda och hur får man enklast tag i det? Finns "bra" växtnäring att köpa i vanliga Zoo-butiker?
    Senast redigerad av Dexter; 03 March 2010, 11:32.
    /Dexter

    75 liter mix, 220 liter mix
  • lofstrog
    • November 2009
    • 989

    #2
    Ursprungligen postat av Dexter
    Startade upp vårt 220-liters för en dryg månad sedan, med pump och vatten från ett utav våra andra kar, och nu har det börjat bli lite små, små ljusgröna prickar på rutan. De stör inte mycket men jag vill naturligtvis veta varför? Akvariet är ganska ljust och välfyllt av både fiskar och enklare "startväxter", som växer så det knakar, men jag skulle gärna vilja fylla på med massor av fler, lite "roligare", gärna rödbladiga växter.

    Vad jag har förstått kommer ofta prickalger när man har bra förhållanden i akvariet men näringsfattigt? Vad brukar de bero på? Har flytande näring, som jag häller i en gång i veckan och även näringstabletter till en del av växterna. Detta räcker alltså inte till utan växterna behöver mer näring, kan jag tolka det så? Vad ska vi i så fall använda och hur får man enklast tag i det? Finns "bra" växtnäring att köpa i vanliga Zoo-butiker?
    Den mest kompletta växtnäringen som finns är PMDD. Dessutom är den billig.

    Här går det att få info om PMDD: http://www.haack.se/pmdd/

    Kompletterar du PMDD med EasyCarbo eller CO2 plus bra ljus så kommer dina växter att må bra och växa ordentligt.

    Lycka till!

    //Roger
    Discus for life

    Kommentar

    • Dexter
      • December 2009
      • 984

      #3
      Ursprungligen postat av lofstrog
      Den mest kompletta växtnäringen som finns är PMDD. Dessutom är den billig.

      Här går det att få info om PMDD: http://www.haack.se/pmdd/

      Kompletterar du PMDD med EasyCarbo eller CO2 plus bra ljus så kommer dina växter att må bra och växa ordentligt.

      Lycka till!

      //Roger
      Tack, tack!

      Allt det där är ju en hel vetenskap när man är att betrakta som nybörjare.
      /Dexter

      75 liter mix, 220 liter mix

      Kommentar

      • lofstrog
        • November 2009
        • 989

        #4
        Ursprungligen postat av Dexter
        Tack, tack!

        Allt det där är ju en hel vetenskap när man är att betrakta som nybörjare.
        Det mesta går att läsa sig till. När inte det hjälper så frågar du här så hjälper vi dig.

        //Roger
        Discus for life

        Kommentar

        Arbetssätt...