Co2 fråga

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Warmar
    • January 2010
    • 25

    Co2 fråga

    Hej

    Funderar på de här med co2 till växtakvarium. Har bara en 54 l och det känns lite ovärt att köpa dyra grejer till det. Nutrafin Co2 system såg jag att det fanns. Är de ett bra allternativ?
    Behövs det ens co2 till mitt akvarium? Har lite växter men det är ju inte fullt.
  • Gurky
    • June 2009
    • 43

    #2
    Hej!

    Om du vill ha ett växtakvarium så är svaret ja

    Du kan kolla i http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=137798 där dom bla diskuterar Nutrafin CO2 System.

    Kommentar

    • Fuzzop
      • July 2007
      • 2380

      #3
      Frågan är kanske har (eller ska du ha) ett växtakvarie? enklare akvarieväxter i rimlig mängd kan du lätt ha utan extra co2 till försel, annars sök på mäsk så får du lite mera kött på benen och inser att man för en billig peng kan bygga eget system som funkar enligt samma princip som nutrafin modellen, den duger till ett så litet kar men egna byggen ger bättre resultat och kostar garanterat under 200kr.

      Kommentar

      • Warmar
        • January 2010
        • 25

        #4
        Ja nu har jag scanat nätet och har bestämt mig för att testa hemmabygge för CO2 tillförsel. Men det problem som jag ser det är att det behövs ett timer system som stänger av det på natten. Nu när jag inte vill lägga ut för mycket pengar på detta är magnetventil helt otänkbart. Hur får jag timern att fungera? Hittade den guide som gick att modifiera till 54 l. http://www.plantswap.se/forum/viewtopic.php?t=764
        Två saker jag inte förstod var reaktorn och vad pumpen skulle vara bra för.

        Kommentar

        • hawkse
          • December 2009
          • 781

          #5
          Ursprungligen postat av Warmar
          Ja nu har jag scanat nätet och har bestämt mig för att testa hemmabygge för CO2 tillförsel. Men det problem som jag ser det är att det behövs ett timer system som stänger av det på natten. Nu när jag inte vill lägga ut för mycket pengar på detta är magnetventil helt otänkbart. Hur får jag timern att fungera? Hittade den guide som gick att modifiera till 54 l. http://www.plantswap.se/forum/viewtopic.php?t=764
          Två saker jag inte förstod var reaktorn och vad pumpen skulle vara bra för.
          För att tillförseln av CO² skall ge någon effekt måste bubblorna lösas upp i vattnet. Reaktorn med pumpen är till för att slå sönder bubblorna i så små delar som möjligt för att koldioxiden lättare skall lösas i vattnet. Sedan kopplar man timern till pumpen och stänger av denna på natten. Koldioxiden fortsätter bubbla ut i karet men eftersom reaktorn är avstängd löser det knappt upp sig i vattnet överhuvudtaget utan bubblar bara rakt ut i atmosfären istället.

          Kommentar

          • Warmar
            • January 2010
            • 25

            #6
            right stort tack . Någon som vet var man hittar en guide till hur man bygger den där reaktorn? Pump osv.

            Kommentar

            • Fuzzop
              • July 2007
              • 2380

              #7
              behövs ingen guide riktigt, du tar bara den minsta pump du kan hitta (finns riktigt billiga på ebay) och sen borrar du ett hål i botten där slangen leds in så gasen sugs direkt upp i pumpen, filtermattan tar du bort så det blir fritt flöde för gasen, själv har jag även en syresten i filterbehållaren för att få lite mindre bubblor som sugs in i pumpen.

              Kommentar

              • Fuzzop
                • July 2007
                • 2380

                #8
                den guiden du hittade verkar förresten vara anpassad för ett mycket större kar än ditt och jag skulle nog hellre köra på 2st 1,5liters petflaskor istället för 5liters dunkar som lär ge lite för mycket gas för dig.

                Kommentar

                • Warmar
                  • January 2010
                  • 25

                  #9
                  Precis det var min tanke också. Tack för hjälpen

                  Kommentar

                  Arbetssätt...