Svärdplantor som är krassliga!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Spongeduck
    • June 2009
    • 366

    Svärdplantor som är krassliga!

    Sen jag flyttade för en månad sedan har mina svärdplantor börjat att få hål i bladen och sakta men säkert tyna bort. Innan flytten växte de på för fullt och mådde bra. Jag göder med pmdd och jag har stoppat kulor av Kattsand under rötterna.
    Det som jag inte är säker på är ifall det är näringsbrist eller om det är min ancistrus som käkar på bladen.

    Här är en bild: http://img697.imageshack.us/img697/6...ssligablad.png
  • SenorBastardo
    • November 2006
    • 121

    #2
    Echinodorus kan, enligt min mening, vara lite känsliga att flytta. Trimmade du av rötterna när du planterade om? Klipp bort de dåliga bladen och håll tummarna ibland kan de ta sig. Cryptocoryner kan ju "smälta" bort för att sedan mirakulöst återuppstå.

    Kommentar

    • Jens A.
      • March 2007
      • 5026

      #3
      Jag tror det är ancistrusen som gnager kombinerat med taskig tillväxt. Svärdsplantor brukar kunna växa så pass att tillväxten är större än gnaget, så länge som man inte har för många ancistrus.
      Efter flytt brukar plantorna bli lite dassiga, för att sedan komma tillbaka. Så se tiden an, så löser det sig nog.
      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

      Kommentar

      • Gaffel
        • December 2007
        • 6200

        #4
        Du och dina svärdsplantor, tyckte Defdac svarade dig rätt bra sist du hade problem med dom!
        Life's a bitch and then you die..
        "I might be right handed but im always left-winged"
        Skriv på!

        Kommentar

        • Spongeduck
          • June 2009
          • 366

          #5
          Ursprungligen postat av Gaffel
          Du och dina svärdsplantor, tyckte Defdac svarade dig rätt bra sist du hade problem med dom!

          Men det var ju så länge sedan, och det var innan jag körde med pmdd tror jag.
          Sen dess har de vuxit på riktigt bra. Men blev lite osäker nu när de började att bli dåliga igen.
          Men som sagt, jag ska vänta ut och se.

          Tack för hjälpen.

          Kommentar

          • Gaffel
            • December 2007
            • 6200

            #6
            Det Jens A. skrev stämmer säkert till punkt och pricka men tillsätter du någon kolkälla?
            Life's a bitch and then you die..
            "I might be right handed but im always left-winged"
            Skriv på!

            Kommentar

            • Constantine
              • September 2009
              • 431

              #7
              mmm mina såg ut precis som dem efter ett tag och då kör jag PMDD och EC,....i början var de hur stora och fina som helst men efter några månader börja de vissna, det jag gjorde var att trimma ner alla dåliga blad så att det bara va kvar några blad och nu efter ca 1 månad så täcker de halva karet igen
              450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
              170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

              Kommentar

              Arbetssätt...