Identifiering av växter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • boomaddo
    • March 2009
    • 117

    Identifiering av växter

    hej jag har ett antal växter i mitt akvarium som jag skulle villja ta reda på vad de är för några

    - kan detta vara Ceratopteris cornuta/ vanlig vatten ormbuske ?

    kan de vara vattenspik blad?

    - ingen aning om vad det är för nån.

    -denna med.


    Akvariet är rätt ny startat. Jag har fått en del växter lite här&var så de är en jäkla soppa. som ni ser så verkar de inte heller trivas? Jag använder Sera Florena som växt näring.

    Tips på hur jag kan få dem trvias bätttre? de är ju allltid tråkig att slänga dem
    54 L SA
  • Sumpan
    • December 2008
    • 238

    #2
    Ursprungligen postat av boomaddo
    hej jag har ett antal växter i mitt akvarium som jag skulle villja ta reda på vad de är för några

    - kan detta vara Ceratopteris cornuta/ vanlig vatten ormbuske ?

    kan de vara vattenspik blad?

    - ingen aning om vad det är för nån.

    -denna med.


    Akvariet är rätt ny startat. Jag har fått en del växter lite här&var så de är en jäkla soppa. som ni ser så verkar de inte heller trivas? Jag använder Sera Florena som växt näring.

    Tips på hur jag kan få dem trvias bätttre? de är ju allltid tråkig att slänga dem
    Den tredje bilden/växten liknar en sumpväxt. Den kommer isf att ruttna efter ett tag då den inte ska vara under vatten.

    Näring och andra metoder för att hålla växteran vid liv:
    ''Bra ljus''
    Pmdd
    Co2 tillförsel eller Easycarbo - som är flytande kol+algdödande medel
    200L Asien
    56L
    27L

    Kommentar

    • Rockdoll
      • October 2009
      • 351

      #3
      Jag tycker att den första ser ut som pogostemon helferi, fast med väldigt lång stjälk? De växer ju uppåt om de får dåligt ljus, så eventuellt kanske du borde byta lysrör i akvariet också. Jag vet ju inte hur länge du haft den, om den såg ut så när du fick den eller inte.

      Kommentar

      • Flaxss
        • November 2008
        • 1718

        #4
        Ursprungligen postat av boomaddo
        hej jag har ett antal växter i mitt akvarium som jag skulle villja ta reda på vad de är för några
        nr 1 - Vattenwistaria - Hygrophila difformis

        nr 2 - helt rätt, Vattenspikblad - Hydrocotyle leucocephala

        nr 3 - hmm känner igen den. tycker det ser ut som någon Kallaväxt. säkert är det en sumpväxt som inte trivs helt under vatten. återkommer med den.

        nr 4 - gissar på Spetsbladig Anubias - Anubias barteri var. angustifolia.

        Kommentar

        • Marnat
          • November 2009
          • 2012

          #5
          de andra bilden är vattenspikblad, helt korrekt, den tredje är en anubias, skule tro anubias barteri var. angustifolia

          den första är definitivt inte pogostemon helferi, jag tycker mer den liknar en difformis, men jag är inte säker där.
          \\54L Apistos//
          \\234L SA//
          MVH Marcus

          Kommentar

          • boomaddo
            • March 2009
            • 117

            #6
            ja ni har rätt när de gäller difformis och anubias barteri var. angustifolia! tack

            vad gäller belysningen, jag misstänker är anledningen till varför mina växter inte trivs. mitt akvarium är 40 cm högt, och jag har har två Aqua-Glo lysrör som båda är på 30W & 91 cm Det ena är 4 månader gammalt och på det står de T8? Vet att de finns T5 också, Kan någon förklara skillnaden? Är detta förlite belysning så de är därför de inte trivs?
            Kom gärna med förslag på bättre belysning oxå!
            54 L SA

            Kommentar

            • Sumpan
              • December 2008
              • 238

              #7
              Hur många liter är karet på? Man skulle kunna rikta in sig på att ha runt 0,5W/litern. Och om man vill ha mer ljuskrävande växter så kan man ju ha upp mot 1W/litern. Dock så bör man tänka på att det inte känar något till att bara öka belysningen. För att få växterna att trivas så måste man se till att växternas näringsbehov tillgodoses. Alger gynnas också av ljuset.

              T5-armaturer har ett HF-don (frekvensomriktare) som gör att man kan använda just T5 rör. T5 rör har en mindre diameter och är effektivare vad gäller ljus och energi.

              Så det man kan göra för att fixa belysningen är att skaffa fler rör eller kompletera med en till armatur. Om man inte har reflektorer kan man enkelt montera det på lysrören så får man en boost. Väljer man att skaffa en T5 armatur/er så lär man få mer ljus gämfört med en T8-armatur.
              200L Asien
              56L
              27L

              Kommentar

              • boomaddo
                • March 2009
                • 117

                #8
                Ursprungligen postat av Sumpan
                Hur många liter är karet på? Man skulle kunna rikta in sig på att ha runt 0,5W/litern. Och om man vill ha mer ljuskrävande växter så kan man ju ha upp mot 1W/litern. Dock så bör man tänka på att det inte känar något till att bara öka belysningen. För att få växterna att trivas så måste man se till att växternas näringsbehov tillgodoses. Alger gynnas också av ljuset.

                T5-armaturer har ett HF-don (frekvensomriktare) som gör att man kan använda just T5 rör. T5 rör har en mindre diameter och är effektivare vad gäller ljus och energi.

                Så det man kan göra för att fixa belysningen är att skaffa fler rör eller kompletera med en till armatur. Om man inte har reflektorer kan man enkelt montera det på lysrören så får man en boost. Väljer man att skaffa en T5 armatur/er så lär man få mer ljus gämfört med en T8-armatur.
                Karet är på 160 L. Det är ett möbel akvarium som bara ha plats för 2 lysrör i rampen..
                54 L SA

                Kommentar

                • Sumpan
                  • December 2008
                  • 238

                  #9
                  Okey, då är det ungefär 0,37 W/Liter (90/160=0,375) Många växter som klarar den ljusnivån. Sen säger ju inte hur många watt per liter man har så mycket egentligen, men det kan vara en bra riktlinje. Men vad använder du för växtnäring i dagsläget? Det är många som kör med easycarbo och PMDD vilket ska vara suveränt för växterna så det kan jag rekomendera!
                  200L Asien
                  56L
                  27L

                  Kommentar

                  • Gaffel
                    • December 2007
                    • 6200

                    #10
                    själv har jag med 6x36 aquarell/aquasky, pmdd och EC fått javaormbunkar och musselblommor att formligen explodera i tillväxt, mina rör är nu utrustade med bra reflektorer så i ditt fall kan jag rekommendera att du till en början kompletterar din ramp med just reflektorer.
                    Life's a bitch and then you die..
                    "I might be right handed but im always left-winged"
                    Skriv på!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...