vattenrötter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marnat
    • November 2009
    • 2012

    vattenrötter

    Jo jag har lite av ett dilemma, mina papegojblad har gått och skaffat sig ganska kraftiga rötter som går ut lite häroch var från stammen, är detta något jag vågar klippa bort utan att växten går och dör för mig? Den verkar liksom trivas ganska bra vilket jag hört är ovanligt och vill således inte gå och döda den för att jag är för vild med saxen så att säga
    \\54L Apistos//
    \\234L SA//
    MVH Marcus
  • Marnat
    • November 2009
    • 2012

    #2
    bumpar helt oförskämt
    \\54L Apistos//
    \\234L SA//
    MVH Marcus

    Kommentar

    • Pickles
      • October 2009
      • 1155

      #3
      Jag måste bara få undra varför i allsin dar du ska klippa bort dem? Är de så fula att de stör eller Är du bara för ivrig med saxen? ; P

      Jag är absolut ingen expert på papegojblad (har inga) men luftrötter (vattenrötter) verkar endera indikera att växten vill krypa och föröka sig... eller ha något med näringsupptaget att göra - precis som hos krukväxter.
      "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
      ~25l vatten

      Kommentar

      • Marnat
        • November 2009
        • 2012

        #4
        Ursprungligen postat av Pickles
        Jag måste bara få undra varför i allsin dar du ska klippa bort dem? Är de så fula att de stör eller Är du bara för ivrig med saxen? ; P

        Jag är absolut ingen expert på papegojblad (har inga) men luftrötter (vattenrötter) verkar endera indikera att växten vill krypa och föröka sig... eller ha något med näringsupptaget att göra - precis som hos krukväxter.
        de är fula i min mening och stör helhetsintrycket, likt mina grönalger samt penselalger Och sen är jag utöver det fruktansvärt ivrig med saxen, allt ska ansas till perfekt form haha
        \\54L Apistos//
        \\234L SA//
        MVH Marcus

        Kommentar

        • karrokaja
          • March 2006
          • 5388

          #5
          lite takashi amano varning på dej då...

          Jag har papegojblad och jag har också såna där fula "luftrötter" som bara växer ut helt random i det fria vattnet, men jag har ingen sax!!
          Dock har jag rakblad istället och med dessa skär jag av rötterna funkar prima
          Även mina ytväxter får lite för långa rötter ibalnd och då skär jag lite klumpigt av dom på hälften typ.. som sagt nema problema
          Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
          kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
          Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
          I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

          Kommentar

          • Grottbert
            • November 2009
            • 340

            #6
            skulle tro att det är som med anubias, skjuter luftrötter för att få mer näring för att kunna växa bättre. Skulle tro att växttakten hämmas lite om man klipper rötterna men inget som dödar växten.

            Kommentar

            • hawkse
              • December 2009
              • 781

              #7
              Ursprungligen postat av Grottbert
              skulle tro att det är som med anubias, skjuter luftrötter för att få mer näring för att kunna växa bättre. Skulle tro att växttakten hämmas lite om man klipper rötterna men inget som dödar växten.
              Med stängelväxter har jag snarare fått känslan att de skjuter luftrötter för att hitta stöd när de vill förgrena sig och växa på bredden.

              Kommentar

              • Grottbert
                • November 2009
                • 340

                #8
                Ursprungligen postat av hawkse
                Med stängelväxter har jag snarare fått känslan att de skjuter luftrötter för att hitta stöd när de vill förgrena sig och växa på bredden.
                Jo, det kan stämma. Anubias är ju en växt som växer på mangroverrötter naturligt så att rötterna skulle ha en stödjande verkan också verkar troligt. Om jag kollar på mina anubiaser jag sticker ner i sand så skjuter dom inga nya rötter under sanden utan bara luftskott. Eftersom växten växer i snabb takt drog jag slutsatsen att luftrötterna är dess nya rötter helt enkelt.

                Kommentar

                • bothamjohn51
                  • March 2010
                  • 1

                  #9
                  comment

                  Thanks keep it up!
                  Find out more on Prayers and E71 firmware along with SQL Code and XAMPP for Mac OS X

                  Kommentar

                  • hawkse
                    • December 2009
                    • 781

                    #10
                    Du kanske kan skaffa dig ett par dvärggurami?

                    Min hane har byggt ett stort bo under min semester och som armering har han använt flygrötter som han ryckt av från mina Hygrophila polysperma och Limnophila Sessiliflora.

                    Kommentar

                    • Danne_85
                      • September 2009
                      • 667

                      #11
                      Ursprungligen postat av hawkse
                      Du kanske kan skaffa dig ett par dvärggurami?

                      Min hane har byggt ett stort bo under min semester och som armering har han använt flygrötter som han ryckt av från mina Hygrophila polysperma och Limnophila Sessiliflora.
                      Tror desvärre inte Marnat är så jätte sugen på några guramisar i sitt kar
                      Mvh: Danne

                      Foton:
                      http://www.blackroomphotos.com

                      Kommentar

                      • Marnat
                        • November 2009
                        • 2012

                        #12
                        Ursprungligen postat av Danne_85
                        Tror desvärre inte Marnat är så jätte sugen på några guramisar i sitt kar
                        helt rätt, och inte gillar jag limnophila eller hygrophila heller
                        \\54L Apistos//
                        \\234L SA//
                        MVH Marcus

                        Kommentar

                        Arbetssätt...