scalare tåliga växter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • osse
    • January 2010
    • 69

    scalare tåliga växter

    jag var i väg idag och köpte 2 st växter till mitt akvarium. men nu när jag skulle sätta mig ned och kolla på dom så märkte jag att scalarerna hade börjat bita på min blås-tong. och jag undrade ifall blås-tongen tar skada av att bli biten på?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Vad är det för växt? Blåstång tror jag inte det är...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • osse
      • January 2010
      • 69

      #3
      den är rätt så hög och har som små gropar i bladen

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        #4
        har du någon bild?
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • jenmad
          • March 2009
          • 579

          #5
          Ursprungligen postat av osse
          jag var i väg idag och köpte 2 st växter till mitt akvarium. men nu när jag skulle sätta mig ned och kolla på dom så märkte jag att scalarerna hade börjat bita på min blås-tong. och jag undrade ifall blås-tongen tar skada av att bli biten på?
          Tja, tidigare när jag hade ett mindre kar till mina scalare (tre scalarer i 80 liter ) brukade jag tala om att "köpa grönfoder" när jag köpte växter... Numera låter de växterna vara ifred. Jag har svärdplantor, limnophilia sessiliflora, vattenpest, javamossa och javaormbunkar, rätt tåliga växter i och för sig. Vad har du för växter, hur stort är karet och hur många scalarer har du? Det kanske finns en ledtråd nånstans?

          Hälsningar
          Jennifer

          Kommentar

          • osse
            • January 2010
            • 69

            #6
            nej tyvärr jag har ingen bild men i affären så sa dom att det är en sort av tong som finns i havet. sån som räkor brukar trivas i.

            Kommentar

            • osse
              • January 2010
              • 69

              #7
              jag har fyra scalarer och jag vet inte hur många liter det är men det är iallafall 50cm högt och sex kantigt.

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Ursprungligen postat av osse
                nej tyvärr jag har ingen bild men i affären så sa dom att det är en sort av tong som finns i havet. sån som räkor brukar trivas i.
                Då skulle jag ge dig tipset att byta affär, för antingen driver de med dig eller så har du nog inte hängt med riktigt vad det är de sålt till dig.

                Innan du kan få den hjälpen du behöver är det bra om du kan ta reda på vad det är för slags växt du har köpt...
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • hawkse
                  • December 2009
                  • 781

                  #9
                  Kan det vara en sådan här?

                  Kommentar

                  • Ken Olofsson
                    • November 2006
                    • 8014

                    #10
                    eller någon av dom här....har ju något som kan liknas vid "gropar i löven"




                    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                    Kommentar

                    • hawkse
                      • December 2009
                      • 781

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kensa
                      eller någon av dom här....har ju något som kan liknas vid "gropar i löven"




                      http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=59&SOK=1
                      Hehe... de tänkte jag också på men fick svårt att få ihop dem med räkrekommendationen. Vete katten om javaormbunken är mer räklig heller men något lite "bôsigare" som vi säger här är de ju

                      Kommentar

                      • osse
                        • January 2010
                        • 69

                        #12
                        jag tror det är den här :Cryptocoryne crispatula var. som jag undrade var känslig.

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #13
                          Ursprungligen postat av osse
                          jag tror det är den här :Cryptocoryne crispatula var. som jag undrade var känslig.
                          Har den väl börjat växa så är den inte speciellt känslig, men den kan dock få Cryptocorynesjukan som gör att den liksom smälter ner. Men låt roten vara så kommer den snart igång igen.
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          Arbetssätt...