Penselalger obotliga?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • perfetto
    • March 2008
    • 1593

    Penselalger obotliga?

    Jag har läst runt lite både här o på andra brädor, och börjar förstå att det inte finns någon universalmetod för just penselalger...eller?

    Algmedel, Siameser, mekanisk borttagning, är olika varianter på temat. Dock ser man att vissa åtgärder fungerat för vissa, men inte för alla osv.

    Är detta vad ni här på Zoopet erfar också, att det inte finns någon solklar lösning på problemet?

    Kan tillägga att jag skaffat två (äkta) siameser som jag tänkte mig skulle beta av blad och rötter. Nu är de ännu små, men jag har förstått att sådana ska äta just Penselalger.
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Jodå, de äter penselalger, och där jag har en grupp siameser har jag heller inga penselalger.

    Även Easy Carbo tar långsamt kål dem, har jag hört.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Live2Ride
      • January 2014
      • 312

      #3
      Penselalger växer i princip bara där vattencirkulationen är kraftig. T ex vid utblås från pumpar och på växter framför utblås. Och vid denna kraftiga cirkulation brukar inte siameser vilja uppehålla sig.
      /Lars

      Kommentar

      • Mathias Nilsson
        • July 2011
        • 6552

        #4
        Jag har haft stor nytta av siameser när jag fått penselalger. Det är det enda som fungerar hållbart också tycker jag Det är en alg som ser ganska tråkig ut men den har en tendens att ge med sig över tid.
        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

        Kommentar

        • Tyko
          • April 2015
          • 279

          #5
          När jag fick penselalger i mitt 180 liters så blev det siamemeser, korrigerring av näringsvärdena och 10% vattenbyte varje dag i ett par veckor. Har inte sett röken av penselalger efter det.

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2876

            #6
            Verkar vara i princip omöjligt att starta ett akvarium utan att drabbas av penselalger (=skäggalger, tofsalger), iaf. om man kör hightech är min erfarenhet. Känner inte igen dessa problem från förr då penselalger var något väldigt sällsynt. Har googlat och följt otaliga trådar om bekämpning och teorier vad som triggar denna alg, men ingen verkar ha ett riktigt svar utan det blir mest spekulationer och många verkar vara helt felaktiga. Dom tips som anges ges i denna tråden är det ända som fungerat för mig, Siamensis i tillräckligt antal helt enkelt..

            Kommentar

            • Axman
              • January 2013
              • 188

              #7
              Hur man blir av med dem vet jag inte annat än att jättemycket växter så att akvariet är en djungel motverkade dem alldeles utmärkt. Men det var ju inte så kul att titta på.

              Det jag märkt det blir värre av är mycket ljus, och speciellt fel ljus. De skiter i om det är strömt eller ej hos mig. Speciellt när jag bytte från växtlysrör till lysrör (tyckte jag hade så gult ljus) som skulle få fram färgen mer på fiskarna så exploderade dessa alger i antal så jag rensade ur rubb och stubb, gick inte att ha. Tror det var från ett grolux och aquastar till kombinationen dayligtstar och aquastar som de fick fart. Men det kan ju ha varit en slump med men de täckte verkligen allt.

              Kommentar

              Arbetssätt...